Ads 468x60px

سه‌شنبه، اردیبهشت ۱۷، ۱۳۸۷

روزجهانی نجوم

نویسنده: یونس بخشی


هر ساله اعضای انجمن های نجومی، منجمین آماتور و گروه های مختلف علاقمند به نجوم یک روز گردهم جمع می شوند تا شگفتی ها و زیبایی های آسمان را به مردم نشان دهند. اما بصورت رسمی روز جهانی نجوم با هدف " ترویج دستاورد های جدید علمی و ارایه اطلاعات، منابع و ترغیب به عرصه های مختلف نجوم" تجلیل می شود تا به مردم نشان داده شود که نجوم عرصه بسیار جالب و حتی نوعی تفریح است.


دوگ برجیر Doug Berger رئیس انجمن نجوم شمال کالیفرنیا این رویداد را برای اولین بار در سال 1973 به عنوان یک روش بسیار خوب برای جلب توجه مردم به علم و سرگرمی از طریق برگزاری نمایش و برنامه های رصدی در مرکز شهر تجلیل نمود. از همان زمان به بعد تجلیل و گردهمایی در اندازه. های مختلف رواج شده است.

تاریخ دقیق این روز بصورت سنتی در نیمه دوم ماه اپریل و هفته اول ماه می و نزدیک به زمانی که مهتاب در ربع اول خود قرار می گیرد، تجلیل می شود. آن سال این حالت مهتاب با دهم ماه می مصادف افتاد که از آن به بعد تاریخ دقیق آن را 10 می هر سال تعیین نموده اند.


اما در کشور ما تا هنوز هیچ انجمن یا گروه نجومی وجود ندارد تا در برگزاری این روز سهم بگیرد. خواستم به بهانه روز جهانی نجوم از علاقمندان این عرصه دعوت کنم تا در محفلی که به همین مناسبت در نظر گرفته شده ( زمان و مکان دقیق آن بعدأ اعلان می شود) اشتراک کنند. سایت آسمان کابل نیز با هدف ارایه اطلاعات نجومی تهیه شده و به همه متعلق است . در ضمن از علاقمندان دعوت می کنم تا با مشارکت هم برای ایجاد یک انجمن نجوم در کشور دست به هم داده و از دولت و جامعه جهانی بخواهیم تا افغانها را در این عرصه کمک کنند. مثلأ ما به ایجاد یک رصد خانه، مرکز نجوم و همچنان تهیه و خرید تلسکوپ و مواد تعلیمی نجوم نیاز داریم...


در مراسم مربوط به روز جهانی نجوم در این مورد بصورت مفصل بحث خواهیم کرد...

هیچ نظری موجود نیست: