Ads 468x60px

شنبه، اردیبهشت ۲۱، ۱۳۸۷

عرضه کاندوم رایگان و ارزان برای افغانها

کارخانه تولید کاندوم (عکس از آرشیو)
استفاده از کاندوم در افغانستان زیاد معمول نیست
بی‌بی‌سی
وزارت صحت افغانستان می گوید، برای ایجاد فاصله میان بارداری ها و جلوگیری از گسترش بیماری های مقاربتی در میان زنان و مردان، میلیونها کاندوم را امسال در میان مردم توزیع می کند.

این کاندوم ها به کمک نهادهای بین المللی بهداشتی، از کشورهای خارجی خریداری شده و قرار است به صورت رایگان و یا در با قیمت ناچیز، در اختیار متقاضیان قرار داده شود.

مقامات می گویند برای افزایش سطح آگاهی مردم در مورد استفاده درست از کاندوم (که افغانها به آن پوقانه هم می گویند)، گروه های ویژه ای را به مناطق مختلف افغانستان اعزام کرده اند.

تابو

استفاده از کاندوم در افغانستان، کشوری که صحبت از ارتباط جنسی در آن به شکل گسترده ای تابو پنداشته می شود، معمول نیست.

ظرف سالهای اخیر، نهادهای بهداشتی در تلاش اند تا به مردم در مورد فواید استفاده از کاندوم آگاهی دهند.

یک زن هندی، روش استفاده از کاندوم زنانه را برای زنان آموزش می دهد
یک زن هندی، روش استفاده از کاندوم زنانه را برای زنان آموزش می دهد
در افغانستان هنوز آمار دقیق کسانی که به ویروس اچ آی وی و بیماری ایدز مبتلا هستند، معلوم نیست اما وزارت صحت (بهداشت)، مبتلایان به این ویروس را حداقل سه هزار تن برآورد می کند.

در کنار این، سازمان های بهداشتی می گویند بارداری های پیاپی در افغانستان، مادران را با مشکلات متعدد بهداشتی و روانی روبرو کرده است و برای جلوگیری از این روند، استفاده از کاندوم باید رواج پیدا کند.

استفاده از داروهای مختلف برای جلوگیری از بارداری از سال های پیش در افغانستان معمول بوده است. اما به گفته پزشکان، استفاده از این داروها برای زنان در دراز مدت خطرناک ثابت شده است.

هیچ نظری موجود نیست: