Pages

سه‌شنبه، آبان ۰۸، ۱۳۸۶

افغانستان ، شش سال جنگ

نویسنده : پاول روگرز
برگردان : حسین حسرت
منبع :
opendemocracy

روند صلح ِ که عناصرطالبان درآن شامل شود ، گزینه است برای پایان جنگ درافغانستان . پاول روگرز

پاول روگرزپروفیسرمطالعات صلح دردانشگاه برادفورد انگلستان است . وی ازمعدود نویسنده هایست که درزمینه جنبش های رادیکال مذهبی درمنطقه ، بویژه حرکت های مذهبی – سیاسی طالبان وگروه های اسلامی دیگر درافغانستان تحقیقات گسترده ای دارد . روگرزاز2001 به این طرف ستون نویس هفتگی صفحه امنیت جهانی " نشریه انترنیتی دموکراسی یک رنگ یا open democracy " است که آخرین نوشته اش متن زیر است که شاید بعدازترجمه ِ این حقیر ازآن با کاستی ها وکمی های فراوان خدمت خواننده گان گرامی تقدیم می گردد.

درست نزدیک به شش سال قبل ، هفتم اکتوبرسال 2001 ایالات متحده امریکا جنگی را بمنظورپایان بخشیدن به حاکمیت رژیم طالبان درافغانستان شروع کرد. دراواسط نوامبرهمان سال رژیم طالبان ازکابل ناپدید شد وپیروزی بردشمن ِ که نهضت القاعده ، مسئول سبعیت یازدهم سپتامبر، را پناه داده بود ، کامل وپایان یافته بنظرآمد . درآن زمان ، موج همدردی پسا ( 9-11 ) سپتامبری دراروپا ( هم چنان درنقاط دیگرجهان ) حمایت عمومی ازامریکا درنبرد ضد طالبانی ، بتقلید ازقساوت 9- 11 سپتامبررا ضمانت بخشید ، اما تمام تحلیل گران براین باورنبودند که عمل نظامی عجولانه علیه طالبان والقاعده درافغانستان پاسخ درست بود . اولین رشته ستون های این هفته نامه در26 سپتامبر2001 نشرشد. ستون دومی در29 سپتامبرنشرشد که استدلال کرد : " وسعت ویرانی ورنج ِ انسانی که ازحمله 9-11 سپتامبروارد آمد بدین معنی است که حمایت متحدان امریکا گسترده است وبه شکل قابل توجهی کشورهای دیگری نیز{براین حمایت } افزوده خواهد شد.
درروشنی این دیدگاه ، پاسخ فوری می باید توسعه ، گسترش و ائتلاف {امریکایی } را باهم پیوند میداد ومجموعه عملیات برپایه ِ قانون استوارمی گردید وهرگونه تلاش جهت به عدالت کشیدن مرتکبین جنگی صورت می گرفت .
این دیدگاه درآن زمان دراقلیت قرارداشت . {اما} چند هفته بعد ، پیامد سقوط رژیم طالبان بنظررسید که اشتباه صحت{اقدام } اداره بوش وانتقادها برآن را تایید کرده است .

ناامنی روزافزون :

شادمانی واحساس خوشبختی واستیفاء حق در وضعیت کنونی بعید بنظرمی رسد ، افغانستان کماکان دراینجا قراردارد { یعنی } هنوزخونریزی آنگونه که جنگ درآستانه ورود به سال هفتم است کماکان وجود دارد . دربیست نهم سپتامبر 2007 ، یک انتحاری که لباس اردوی ملی را بتن کرده بود ، 28 سرباز ودو شهروندِ عادی را ازبین بُرد ، { که } بدترین حمله پس ازمرگ 35 آفسر پولیس درکابل { شمرده می شود } . عملیات انتحاری صرفاً یکی ازمجموعه ها بود : دردوم اکتوبر، حمله به ملی بس ِ پولیس درشهرکابل منجربه مرگ 11 پولیس وشهروند عادی شد ، ودرسوم اکتوبردردو واقعه ای جداگانه 5 سربازهالندی زخمی ودوپولیس افغان درولایات غزنی وارزگان کشته شدند . این عملیات شگرد ِرا ؛ اینکه جنگ چگونه درشش ماه گذشته بیش ازپیش به شهرها کشیده شده است ؛ بازتاب می دهد . ملیشاهای طالب حالا از درگیری {ورویایی } باز وگسترده با نیروی ائتلاف جلوگیری می کنند وبجای آن بیشتر بطرف استفاده ای متنوع ازبمب های کنارسرک وحملات انتحاری روی می آورند . علیرغم حضور39700 هزارنیروی خارجی ، وضعیت درافغانستان حالا خیلی دشوارشده است و کمیته بین المللی صلیب سرخ نسبت به هرزمان دیگری { حتی } ازآوان حضورثابت اش درافغانستان درسال 1987 درعملیاتشان به محدودیت های بیشتری روبرواند . حقیقتاً وضعیت {امنیتی – سیاسی } درسراسرکشور؛ بطوریکسان ترسناک نیست . درپاک سازی ماین ، موفقیت چشم گیری وجود داشته است ، ثبت نام درمکاتب افزایش یافته وواقعات بیماری ِ توبرکلوزومالریا نشانه های از کاهش آنها دارند. { اما } برخی ازگزارش های اخیر تایید می کند که درزمینه های دیگر هنوز دشواری {ها} ونا امیدی {ها} وجود دارند. مرکزبرنامه ریزی وتوسعه انسانی دانشگاه کابل یکی ازین مراکزی است { که گزارش های منتشر شده راتایید می کند } . این مرکزمی گوید ، مردمان که بدترین تاثیرپذیری ازین وضعیت را دارند ، اطفال وزنان می باشند. واقعیت ها {بترتیب } تکرارمی شوند : 60000 هزارطفال درافغانستان به مواد مخدد معتاد اند ، صد هزار دیگر، علیرغم اینکه ازجنگ های طولانی درافغانستان بشدت متاثرشده ؛ معلول ومعیوبند . نزدیک به یک میلیون طفل کارگردرسنین بین هفت وچهارده سال وجود دارد و حتی درکابل ِ که سرمایه گذاری قابل توجهی مشاهده میشود ، سی وهفت هزارطفل درسرک ها گدایی یا کارمی کنند. درپی گزارش ها ، افغانستان درردیف صد وهفتاد وچهارم از178 کشوری قرارمی گیرد که درفهرست توسعه انسانی سازمان ملل متحد آمده است ؛ بخش اعظم آنچه که ازسال 2002 درحوزه توسعه اجتماعی اتفاق افتاده درانحصاربخش غربی وشمالی کشوره قرارگرفته است . جریان تجارت مواد مخدرطوری است که ارزش تولید تریاک فعلا ًتقریباً به 3.1 میلیون دالر امریکایی رسیده است و نزدیک به نصف تولید ناخالص کشوررا تشکیل میدهد که اکثرآن برای تغذیه شورشیان به مصرف می رسد . دراکثرقسمت های جنوبی وشرقی کشور ، بدترین وضعیت شکنند امنیتی وجود داشته است . حتی ادعای پیشروی محدود نیروهای ناتو درماه های اخیر می باید درتوازن علیه هوشدار ِ قوی ازجانب فرماندهان ِ قراربگیرند که { گفته اند } قوای جایگزین افغان درادامه کنترل بر عملیات شفاف ناتو بخاطرحملات طالبان مشکلات فراوان دارند . بی تردید ، درمیان قمندانان ناتو ناامیدی عمومی ِ فزاینده وگسترده ای وجود دارد . نیروهای خارجی برای دهها سال درافغانستان باقی خواهد ماند ، مگراینکه تغییرِ چشمگیری دربرنامه ریزی وجود داشته باشد و{ این نیروها } مقید به عملیات ِ به مثل چیریکی ِ بهتری شوند . قرینه ای چنین ارزیابیها این است که ناامنی {ها} درسال گذشته درافغانستان بشکل قابل توجهی افزایش یافته است . دفترگروه امنیت ومصونیت ملل متحد درکابل اعلام می کند که سال 2007 دارد بسوی بدترین وضعیت ازسال 2001 ببعد با میانگین شاخص امنیتی 525 درماه با مقایسه 425 در2006 ، برمی گردد . تحلیل این آمارها بایست پیش بینی ِ را دربرداشته باشد که خشونت درافغانستان تا اندازه ای درجریان ماههای زمستان رو به افول می گذارد . بازگشت این روند درزمستان 2007-2008 باید زمینه ای برای نیروهای ناتو فراهم نماید تا روی برنامه هایش تجدید نظر کنند . حقیقت ِ که عملیات ناتو درافغانستان توسط امریکا تحت شعاع قرارمی گیرد ، و {امریکا } بمراتب بزرگترین { وبیشترین } نیرو وابسته به خارجی ها را درافغانستان دارند بدین مفهوم است که بدون تغیر نیت درواشنگتن ، امیدی اندکی ازکدام تغییری کذایی وجود دارد.

نشانه های موثر :

بهمه حال ، سه نشانه ای ضعیف {از وزیدن } نسیم تازه {درافغانستان } وجوددارند .
نخست : اینکه رئیس جمهور افغانستان ، حامد کرزی درجستجویی راههای آوردن برخی عناصرطالبان درحکومت موافق می باشد.
دوم : اینکه راپورهای تایید ناشده ای ازپیوند های غیررسمی میان ایالات متحده امریکا ، عناصررادیکال پاکستانی وطالبان پاکستانی وجود دارد . این ارتباطات خیلی زیاد
وارونه وازجانب همه غیرقابل باوراست ، اما {از} آزادی عملیات ِ موثری که طالبان والقاعده درپاکستان غربی بهره می گیرند ، حاکی ازینست که اندکی نزدیک بینی درمیان عمل ِ امریکا درساحه جنگی نسبت به { برنامه آنها در } واشنگتن وجود دارد.
نشانه سوم وشاید مهمترین آنها ، برخی نظریاتیست که توسط وزیر دفاع بریتانیا در حاشیه نشست ِ کنفرانس 23-27 سپتامبرامسال ِ حزب محافظه کار ، طرح شده است . براون استدلال کرد که طالبان باید وارد مسئله { صلح } میشد اگر قرار بود که شکل ازروند صلح موفق شود : " درافغانستان ضرورت خواهد بود که طالبان دربرخی قسمت ها وارد پروسه صلح شود ، آنها بیشتر ازین ناپدید { تضعیف } نمی شوند ، { آنگونه } که من نسبت به حماس شک دارم که ازفلسطین ناپدید شود " . سپس وی به گفته اش ادامه داد که هیچ امکانات ِ ازلحاظ دستگاه قانونی غربی استفاده شده درافغانستان وجود نداشت ، جایی که کارگزاران خارجی باید احتمال برخی
" از راه های حل که ریشه درقانون اسلامی داشت " را می پذیرفت .
اظهاروزیردفاع بریتانیا کاملا{دراین زمینه } قابل توجه است . انتخاب شگردِ نظامی دراواخرسال 2001 چنین می نمود که فرصت اتخاذ ِ شیوه کیفری درباره القاعده با تمام نتایج اش درافغانستان وجاهای دیگر ازدست رفت . حالا ، درمیان مقامات بلند دولت امریکا ، رهبرائتلاف علیه تروریزم این برداشت وجود دارد که طالبان احتمالاً مغلوب ویا نادیده پنداشته نمی شوند . این نکته ، شش سال را دربرگرفته تا این باور بدست آمده است . سوال عمده حالا اینست که آیا زمستان آرام ِ وجود خواهد داشت تا با تلاش جدی شروع روند صلح ِ که درآن عناصرازطالبان {نیز} شامل باشند ، پیگری شود . اگرچنین شود ، سپس درفرجام ممکن برخی ازچشم اندازهای ِ پیشرفت درسراسرافغانستان درکل وجود خواهد داشت . اگراین امر اتفاق نیافتد ، شش سال آینده وفراتر ازآن ، ممکن خونریزی را {درافغانستان } سرانجام بصورت قطعی وبرای همیشه به ثبوت برساند .

چهارشنبه، آبان ۰۲، ۱۳۸۶

آزادی بیان

از ندای پیداگوگ
شايد در هيچ آئين و مكتبي به اندازه آئين مقدس اسلام، نتوانيم جلوه هاي آزادي را بيابيم. شعاراساسي اسلام در اين خصوص آيه زيباي « لااكراه في دين » است، كه در انتخاب اين روش يا اين دين هيچگونه اجباري دركار نيست، راه رشد از ضلالت وگمراهي روشن شد.
كساني كه به طاغوت پشت كردند و به خدا ايمان آوردند به دستگيره ي محكمي چنگ زدند كه پاره شدني نيست وخدا شنوا و داناست.
از دستورات بسيار جالب كه مي تواند براي ما مسلمانان بسيار آموزنده و نجات دهنده باشد يكي اين است كه خداوند به رسول گرامي اسلام مي فرمايد:
وَ اِن‏‏‏ْ اَحَدٌ مِنَ المشركين اسْتجارَكَ فَاَجِرْهُ حَتّي يَسْمَعَ كَلامَ الله ثُمَّ اَبلِغْهُ مَأمَنَه
اگر كسي ازمشركان به پناه تو آمد، ازاو استقبال كن و دستورات اسلام را براي او بازگو كن تا فهم كند. سپس او را به محل امن خود برسان.
اين گونه آزادي كه اسلام منادي آن بوده است در هيچ نقطه اي از عالم يافت نمي شود .
مشورت هايي كه خود رسول خدا صلي ا... عليه واله و سلم با مردم مي كرد و به نظر ايشان احترام مي نهاد در تاريخ
بي نظير است، كندن خندق در اطراف شهر به پيشنهاد سلمان فارسي- به تن كردن لباس رزم در جنگ احد به پيشنهاد جوانان شهر مدينه و دهها نمونه ديگر نشان مي دهد كه با آزادي هايي كه پيامبر عظيم الشأن اسلام به مردم مي داد،
مي خواست ايشان رشد و تعالي فكري و روحي داشته باشند وي مسلمانان را آزاد انديش بار مي آورد، در زمان خلفاي راشدين نيز همين سيره به نحو احسن در روش حكومت ايشان ديده مي شد، خليفه اول بطور رسمي از مردم خواست كه به دقت رفتار او تحت نظر داشته باشند و اگر موردي اشتباه در كار وي مشاهده كردند اعلام نمايند.
علي عليه السلام : عالي ترين تفكر آزادي را به مردم داد، نه تنها حقوق مخالفان خود را از بيت المال قطع نكرد بلكه به آنان اجازه داد كه بر سر هر كوي و برزني كه بخواهند حرف خود را بزنند، آزادي بيان و انديشه داشته باشند. وقتي عده اي از طرفداران وي به دشمنان علي عليه السلام بدگويي كردند و فرمود «سب» نكنيد زيرا قرآن مي گويد. وَ لاتَسبُّوا الذّيَن يَدْعُونَ مِنْ دُونِ الله فَيسبوا الله عَدواً بِغَير علم
بر اين اساس بايد متفكران و انديشمندان جامعه حاصل تجربيات و تحقيقات خود را بيان كنند تا سياستگزاران جامعه از آن ها بهره مند گردند.
مي دانيم مسأله تعليم و تربيت بزرگترين مسأله جامعه است به طوري كه ممالك مترقي، ترقي و تعالي خود را مرهون داشتن آموزش و پرورش مترقي مي دانند و ممالك عقب مانده نيز به اين دليل عقب افتاده اند كه فعاليت دستگاه تربيتي آنان ضعيف و هماهنگ با ساير دستگاه ها نبوده است.
كانت مي گويد : در جهان در كار مهم در پيش روي بشر قرار دارد كه يكي از آن ها تعليم و تربيت است و دومي حكومت، بعد خود او توضيح مي دهد، دومي هم كه حكومت باشد در حقيقت نوعي آموزش و تعليم و تربيت مردم است، حاكم از مردم كارهايي را مي خواهد كه انجام دهد و بر عكس از كارهايي ايشان را نهي مي كند، پس تعليم و تربيت اساسي ترين كار در زير آسمان است.
در كشور عزيز ما اكثريت مردم به اسلام اعتقاد دارند، اسلام مي گويد: هُوَالَّذي بَعَثَ في الامييين رسولاً منهم يتلوا عليهم آياته و يُزَكيهم و يعلمهم الكِتابَ وَ الحِكمَه وَ اِنْ كانوا مِن قبل لفي ضلالٍ مُبين پيامبران جهت تعليم و تربيت مردم مأموريت يافته اند، در مورد رسول خاتم (ص) به صراحت هر چه تمام تر مي گويد هو الذي بعث تأكيدات فراواني در اسلام در مورد تعليم و تربيت وجود داردكه : برهمگان روشن است و نياز به آوردن آيات قرآن و سخنان بزرگان دين نيست،
داستان زير ممكن است براي ما بسيار آموزنده باشد.
همه ما مي دانيم كه وقتي در سال 1957 براي اولين بار كشور روسيه موفق شد sputnick اولين قمرمصنوعي را به فضا پرتاب كند، آمريكايي ها گر چه تلاش مي كردند از نظر تحقيقات و بررسي هاي علمي بر روس ها پيشي گيرند اما چون دستگاه تربيت ملي آمريكا با اين سياست هماهنگ نبود، پيشرفت روس ها موجب شد پيشوايان فكري امريكا دچار وحشت شوند تلرپدر بمب هيدروژيني نوشت : « ما امريكايها چند سال ديگر فوتباليست گردن كلفت فراوان خواهيم داشت ولي بايد از روسيه مستشارعلمي وارد كنيم ».
در تحقيقي كه از كودكان مدارس امريكايي به عمل آمد، متوجه شدند تصور كودك امريكايي از عالِم و دانشمند كسي است كه به دليل كم هوشي يا بي دست و پايي يا دچار بودن به بيماري هاي رواني و بدني نتوانسته است تاجر يا بانكدار شود و ناچار به علم پرداخته است، پيداست كه توجه به اين امر، ملت امريكا را به شدت تكان داد.
مجله لايف شماره مخصوص خود را به مقايسه تعليم و تربيت در روسيه و امريكا اختصاص داد و نوشت آنچه امريكا را تهديد مي كند عقب ماندگي او در تربيت و فلسفه غلط تربيتي او است مي گويند روس ها به اين وسيله خدمت بزرگي به امريكا كردند و آن ها را متوجه كردند كه برتري يك ملت، بسته به برتري دستگاه ترتيب آن ملت است.

یکشنبه، مهر ۲۹، ۱۳۸۶

ای سادگی مقدس!

از: فراتر از نيک و بد
گرچه از نوشتن درباره این نمایش که از تلوزیون تمدن دیدم احساس شرم می‌کنم. فقط خواستم با یادآوری این واقعه از آنها که برای روشنگری دل می‌سوزانند بپرسم که به کجا می‌رویم؟

شنبه‌شب حدود ساعت 8 که روز نخست عید فطر، به روایت شیعه بود، شبکه‌های تلویزیونی را مرور می‌کردم که نگاهم بر تلوزیون "تمدن" ثابت ماند! شیخ آصف محسنی در حلقه اصحاب ایستاده و صفی از جماعت عوام الناس از برابرش می‌گذرد و دستش را می‌بوسد یا بر دیده‌ گذاشته و بعد می‌بوسد؛ حتی چند نفری بعد از بوسه با چشم ولب بر دستان محسنی، دستی بر سر ریش سپیدش نیز می‌کشید. جالب‌تر که محسنی از دادن دستش‌ برای بوسه به چند نفری امتناع می‌کرد و پس می‌کشید که به گمانم آنها از جمله سادات بودند که او به خود اجازه نمی‌داد که سادات دستش را ببوسند.

بیشترینه مردمی که پس از بوسه بر دست محسنی از برابر کمره تلوزیون رد می‌شدند؛ از چهره‌هاشان واضح بود که هزاره بودند. بیش از 20 دقیقه این نمایش ادامه داشت و در حین آن موسیقی فیلم امام علی پخش می‌گردید. (کسانی که در ایران زندگی کرده‌اند یا با موسیقی ایرانی آشنایی دارند می‌دانند که این یک موسیقی مذهبی بسیار شکوهمند و روحانی است که فرهاد فخرالدینی برای سریال امام علی ساخته است.)

شیخ آصف محسنی در چهار دهه رهبری حزب حرکت اسلامی افغانستان در میان هزاره‌ها نه به عنوان رهبر سیاسی و نه رهبر مذهبی جای پایی بدست نیاورد و حالا در چهره جدید پیر و مرشد مذهب شیعه سعی دارد تا شیعیان و هزاره‌ها را دور خود جمع کند. تلوزیون تمدن به عنوان یک رسانه و مدرسه خاتم النبین منابع و پایگاه قدرتمندی برای زمینه‌سازی این رهبریت روحانی- سیاسی جدید شیخ آصف محسنی در اختیار او گذاشته است. آیا تمدن با نشان دادن بوسه چند هزاره بر دستان محسنی می‌خواهد نفوذ معنوی او در میان شیعیان و هزاره‌ها را به رخ رقیبانش بکشد؟

تلوزیون تمدن را شیخ آصف محسنی ساخته است. سبک لباس، گفتار و رفتار و سیمای مجریان تمدن همانندسازی ناشیانه‌یی از تلوزیون‌های ایرانی است. تمدن آواز زنان را پخش نمی‌کند و مجریان زن آن با پیچاندن سر خود چند دور در روسری از مجریان زن ایرانی پیشی گرفته‌اند. بیشترینه آگهی‌ تجاری تمدن از کالاهای ایرانی است. تلوزیون تمدن در یک نگاه برداشت مبتذلی از تلوزیون‌های ایران است.

منظورم از مبتذل این است که اگر بنا بر فرض تمام برنامه‌های مفید و بامفهموم 5-6 شبکه تلوزیونی ایرانی را حذف کنید و آنچه از سطحی‌ترین برنامه‌های مذهبی می‌ماند؛ تلوزیون تمدن در حال پخش در افغانستان است؛ تنها برنامه اختصاصی این تلوزیون پخش هر شب سخنرانی‌های طولانی خود محسنی است که به تعبیر خودش یک "شکم سیر" یعنی تا جایی که نفس دارد موعظه می‌کند.

یکی از روزهای آخر رمضان توجه‌ام به مناجاتی جلب شد که دخترک نوجوان مجری برنامه خردسالان تمدن به مناسبت آخر رمضان برای اطفال دعا می‌کرد و آن دعا بیشتر علیه نیروهای خارجی در افغانستان، برای کودکانی که در حملات آنها بی‌پدر و یتیم شده‌اند؛ بود. محسنی در موعظه‌های خود در تلوزیون تمدن که تصویری از قرآن گشاده در پس سر خود دارد گرچه دعوت به درستکاری و تقوا دعوت می‌کند اما شاه بیت موعظه‌های او، تاختن به ارزشهای مدرن و نو است؛ مخالف با برابری حقوق زن و مرد، آزادی، حقوق بشر، روابط زن و مرد و ...الخ را در سخنرانی‌های خود تکرار می‌کند.

هنوز روشن نیست که چند درصد از بینندگان در کابل و دیگر شهرها تلوزیون تمدن را می‌بینند اما این تلوزیون در ماه رمضان با ایجاد تفاوت زمانی در اذان شیعه و سنی سعی کرد تعدادی از مردم شیعه کابل را متوجه خود سازد. در ماه رمضان امسال، گرچه هر 10 شبکه تلوزیونی در کابل در 10 در زمان مختلف اذان برای دعوت به افطار می‌دادند اما تمدن با بیش از 20 دقیقه تاخیر اذان برای شیعیان می‌داد و ناگفته پیداست که چه اختلاف‌هایی میان هر فامیل ایجاد می‌کرد که به اذان کدام تلوزیون برای افطار باور کنند!

محسنی و تلوزیون تمدن او نمی‌تواند از اکثریت شیعیان افغانستان نمایندگی کند یا معرف فرهنگ مذهب تشیع باشد. محسنی در میان شیعیان چنان وانمود می‌کند که اضافه نمودن ماده 61 قانون اساسی که نوعی رسمیت ضمنی مذهب تشیع از آن برداشت می‌گردد نتیجه تلاش‌های او بوده است! (بنا بر ماده 61 تنها در صورتی که هر دو طرف یک دعوا شیعه مذهب باشند و قانونی هم در زمینه نباشد، قاضیان می‌توانند در مورد مسایل "احوال شخصیه" به اساس مذهب جعفری داوری نمایند. شایان یادآوری است که در زمانی که حرکت اسلامی متحد دولت استاد ربانی در دهه 1370 بود نتوانست چنان ماده‌یی را وارد پیش نویس قانون اساسی دوره استاد ربانی نماید.)

در حالی که جامعه امروز افغانستان بیشترین نیاز به گسترش تساهل و مداری مذهبی و وفاق میان معتقدان به مذاهب شیعه و سنی احساس می‌گردد؛ اما به نظر می‌سد اقلیتی که محسنی پیرامون خود گردآورده است تحت آموزش‌های تندروانه مذهبی است؛ آیا محسنی این مردم را به عنوان سربازان جنگ مقدس دیگری آماده می‌کند؟ برای کی و علیه چه کسی و کدام قدرت؟ کسی از واقعیت ماجرا آگاه نیست.

دوشنبه، مهر ۱۶، ۱۳۸۶

مستندی درباره ی زنان معتاد در افغانستان
این داستان درباره ی گل پری، دختر 12 ساله ای است که هرگز نتوانسته تا مانند هم سالان خود...http://afghanphoto.blogspot.com