Ads 468x60px

دوشنبه، خرداد ۱۰، ۱۳۸۹

د غوره وېبلاگ جوړولو په موخه کابل کې روزنيز ورکشاپ جوړ شو

د غوره وېبلاگ جوړولو په موخه کابل کې روزنيز ورکشاپ جوړ شو

بلاگونه
دا مهال په ټول په افغانستان کې شاوخوا ٢٠ زره کسان چې ډېرى يې ځوانان او د پوهنتون محصلين دي د وبلاگ په کارولو او جوړولو بوخت دي
په افغانستان کې د وېبلاگ د غوره جوړولو او همغږي کولوپه موخه يو روزنيز ورکشاپ په کابل کې د وېبلاگ جوړولو ټولنې له لوري جوړ شو.

په افغانستان کې د وېبلاگ جوړولوټولنې مشر نسيم فکرت وايي په دغه ورکشاپ کې د هېواد د بېلابېلو برخو يو شمېرځوانو وېبلاگ جوړوونکو ته چې ډېرى يې محصلين دي زده کړه ورکړل شوه .

ددې ټولنې مشر وايي افغان ځوانان هڅه کوي دمعلوماتي ټکنالوژۍ له لارې هم افغانستان ته په نړيواله کچه وځلوي .


ددې ورکشاپ موخه چې په لسگونو وېبلاگ جوړوونکو ليکوالانو په کې برخه اخيستې وه په افغانستان کې د وېبلاگ جوړولو پراختيا او ښه والى ښودل شوى دى .

د وېبلاگ جوړلو د ټولنې مشر نسيم فکرت په وينا د وېبلاگ جوړول په افغانستان کې په پراخه ډول دود شوي او دا مهال په ټول په افغانستان کې شاوخوا ٢٠ زره کسان چې ډېرى يې ځوانان او د پوهنتون محصلين دي د وبلاگ په کارولو او جوړولو بوخت دي .


دده په وينا وېبلاگ ديوې شخصي ورځپاڼې په څېر دى، چې پر انټر نټ د عکسونو او وېډيويي غږونو ترڅنگ سياسي، ټولنيزې، فرهنگي اوانتقادي ليکنې خپروي .

ښاغلى فکرت په دې باور دى چې افغان ليکوالان او لوستي هم د نورو ټولنو په څېر غواړي له دې لارې افغانستان نړيوالو ته ور وپېژني .

هغه په دې اړه وويل:'' وېبلاگ جوړوونکي هڅه کوي افغانستان ته له پرمختيا يوه ډکه بڼه ورکړي افغانستان اوس هغه هېواد نه دى چې پنځه، لس او يا شل کاله وړاندې و.''


پرژن بلاگ
ښاغلى فکرت زياتوي دا مهال د افغانستان د مخابراتو وزارت د افغان ټيلي کام شرکت له لارې د بلاگفا او پرژن بلاگ په نا مه انټر نټي پاڼې چاڼوي چې ځينې ليکنې يې نه پرانيستل کيږي . دغه دواړه د فارسي ژبې لوى سايټونه دي چې گڼو افغان ليکوالو هم پکې وېبلاگونه جوړ کړي

په کابل کي د جوړ شوي روزنيز ورکشاپ يوې گډونوالې معصومې ابراهيمي دا ډول روزنه وستايلۀ او زياته يې کړه چې تل په خپل وېبلاگ کې خپلې تجربې او ليدلوري له نورو لوستونکو سره شريکوي چې تر ډېره د افغانستان د ښځو دژوند انځور ښيي .

د وبلاگ زياتره مينه وال وايي چې ډېر افغان وېبلاگ ليکونکي د ويرې له کبله په مستعارو يا بدلو نومونو ليکنې خپروي، چې ښه بېلگه يې د کابل پرېس وېبلاگ مشر کامران ميرهزارده چې پر وينا يې پر افغان حکومت د نيوکو له امله زنداني شوى و.

خو په افغانستان کې د ويبلاگ او ويبپاڼو د کتلواود انټرنټ د استعمال پر وړاندې لويه ستونزه په ډيرو سيمو کې د بريښنا نشتوالى او دبيې لوړ والى دى چې په يوه ساعت کې يو امريکايي ډالردى .



منبع: د بی بی سی پشتو سرویس

پنجشنبه، خرداد ۰۶، ۱۳۸۹

بادبادگ باز The Kite Runnier

"بادبادک باز"

بادبادک ات را رها کن
از گلویت
دخترم.
"بن لادن" آن قدر دارد
که قاعده ی دیگری بسازد
برای دست های تو یا نیویورک
به خواهرت بگو
-این روز ها-
پرنده ممنوع است این جا
آسمانی که در چشم های توست
وشبی که در گیس هایش خفته است.

ادامه این شعر در وبلاگ شعر زمان

دوشنبه، خرداد ۰۳، ۱۳۸۹

ستاره ی که سیاره خود را میخورد

منبع: انجمن نجوم افغانستان

شاید این جمله شبیه عنوان فلم های علمی تخیلی به نظر شما برسد، اما در فاصله 600 سال نوری دور از ما این اتفاق به راستی جریان دارد. مثل پروانه ی که بدور شعله شمع میگردد، یک سیاره مشتری مانند که محکوم به فنا شده چنان به ستاره مادر خورد که شبیه خورشید ماست نزدیک شده که ستاره آهسته آهسته اتموسفیر سیاره خود را می بلعد. این سیاره به حدی داغ میشود که اتموسفیر آن باد میکند و به حدی میرسد که نیروی گرانش یا جاذبه ستاره مادر آن را به سوی خود میکشد. به نظر میرسد که با این روند خود سیاره هم تا 10 میلیون سال دیگر کاملأ به کام ستاره مادر خود فرو رود و نابود شود. وقتی این سیاره از برابر صفحه ستاره مادر خود می گذشت، هابل به کمک طیف سنج منشاء کیهانی جدید خود آن را به خوبی بررسی نمود و متوجه شد که در اتموسفیر باد کرده این سیاره عناصر مختلفی وجود دارد. این سیاره که (WASP-12b) نام دارد، تا حال داغترین دنیای شناخته شده با اتموسفیری به حرارت 2800 درجه فارنهایت می باشد

شنبه، خرداد ۰۱، ۱۳۸۹

حکم حامد کرزای در مورد حل منازعه بهسود

متن حکم حامد کرزی رئيس جمهوري اسلامي افغانستان در مورد حل منازعه کوچيان
و ساکنین ولسوالي هاي دايميرداد و بهسود


بسمه تعالي

نا آرامي هايي که به روز يکشنبه مورخ 26 ثور سال روان به اثر منازعه روي علفچرها ميان کوچيان و ساکنان ولسوالي هاي دايميرداد و بهسود ولايت ميدان وردک به وقوع پيوست، يکعده از هموطنان ما کشته، مجروح و عده يي از محلات بودوباش دايمي شان بيجا و شماري از منازل ساکنين محل تخريب گرديده است....

به منظور قطع فوري منازعه، هيئت بلند پايه جمهوري اسلامي افغانستان، تحت رهبري محمد کريم خليلي معاون دوم رياست جمهوري اسلامي افغانستان با عضويت وزير داخله و لوي درستيز قواي مسلح جمهوري اسلامي افغانستان، روز سه شنبه 28 ثور سال روان از محل بازديد به عمل آورده و توافقات جوانب منازعه را در موارد ذيل حاصل نموده اند:
1 – آتش بس فوري ميان جوانب منازعه.
2- هيچ يک از جوانب حق تعرض بالاي جانب ديگر را نداشته، در صورت تخلف جانب متعرض مورد مجازات جدي قرار داده خواهد شد.
3 – کوچي ها در ساحه يي که قرار دارند حق پيشروي را ندارند.
4 - کوچيان قريه جات و مناطق مسکوني دايميرداد، تيزک و کجاب را بدون قيد و شرط تخليه نمايند.
5 - بيجا شدگان دوباره به منازل و کشتزارهاي شان مراجعت نمايند.
6 – جوانب منازعه به صورت فوري اسرأ و اجساد کشته شدگان را تبادله نمايند.

اکنون که تمامي موارد شامل توافق جانبين هم در حال عملي نمودن است، به خاطر حل بنيادي و اساسي اين منازعه متکي به ماده 14 قانون اساسي افغانستان، فيصله مورخ 6/3/1386 شوراي وزيران جمهوري اسلامي افغانستان و احکام شماره 2233 مورخ 8/4/1387 شماره 541 مورخ 31/1/1387 و شماره 366 مورخ 17/1/1388 مقام رياست جمهوري اسلامي افغانستان مراتب آتي منظور است:
1 - خروج کوچي ها از ساحات مورد منازعه از همين امروز مورخ 30/2/1389 آغاز گردد.
2 – ده نشينان محلات تيزک، کجاب و دايميرداد که در اثر اين منازعه اموال و مواشي شان تلف و خانه هاي شان ويران گرديده است و همچنان کوچي هايي که به اثر عدم دسترسي به چراگاه ها و علفچرها معروض به خساره شده اند. بعد از تثبيت، از جانب دولت جبران خساره گردد.
3 – به منظور توزيع زمين جهت اسکان کوچي ها با در نظرداشت مصوبات شوراي وزيران و احکام فوقاً تذکر يافتة رياست جمهوري، بار ديگر به وزارت هاي زراعت و آبياري، امور داخله و اداره مستقل ارگان هاي محل اکيداً هدايت داده مي شود تا طي مدت حد اکثر سه ماه، کار عملي توزيع زمين به منظور اسکان و معيشت کوچي ها را آغاز نمايند.
4 – وزارت ها و ادارات دولتي جمهوري اسلامي افغانستان و کميسيون دايمي حل مشکلات کوچي ها با ساکنين، تسهيلات ضروري فعاليت اين کميسيون را فراهم نموده، هر کندي و تعلل در اين امر مهم ملي مستوجب مجازات شناخته مي شود.
5 – وزارت هاي دفاع ملي، امور داخله و رياست عمومي امنيت ملي از تطبيق توافقات حاصله، نظارت نموده، در صورت بروز تخلف از جانب يکي از جوانب با متخلفين برخورد جدي و قانوني نمايند.

پنجشنبه، اردیبهشت ۳۰، ۱۳۸۹

روزنامه نگاران افغان: خشونت چالش اصلی است

نهادهای مدافع روزنامه نگاران در افغانستان در روز جهانی آزادی مطبوعات گفته اند که فعالیت های رسانه ای در این کشور با چالش های متعددی مواجه است.

روز سوم ماه مه هر ساله در کشورهای مختلف جهان، از جمله افغانستان، به عنوان روز آزادی مطبوعات بزرگداشت می شود.

در حال حاضر در افغانستان بیش از هر زمان دیگر به فعالیت های رسانه ای اهمیت داده می شود. آمار بالای رسانه ها در این کشور نشانه ای از این اهمیت دانسته می شود.

بر اساس گزارش سازمانی موسوم به دیده بان رسانه ها، تا حال نزدیک به ۵۵۰ رسانه چاپی، ۱۰۹ ایستگاه رادیویی، ۵۳ شبکه تلویزیونی و ۱۷ خبرگزاری رسماً مجوز فعالیت گرفته اند.

اما اهالی رسانه ها برای فعالیت این تعداد از رسانه ها در کشوری که هنوز در آن جنگ ادامه دارد و آزادی رسانه ها جوان شمرده می شود، بهای سنگینی پرداخته اند.

صدیق الله توحیدی، رئیس سازمان دیده بان رسانه ها در مراسم بزرگداشت از روز جهانی مطبوعات گفت که در افغانستان ظرف یک سال گذشته ۷۳ مورد خشونت با روزنامه نگاران در این کشور ثبت شده است.

در گزارشی که آقای توحیدی به همین مناسبت ارائه کرد، این آمار شامل چهار مورد قتل، چهار مورد زخمی، ۳۳ مورد بازداشت، ۱۸ مورد ضرب و شتم و ۱۴ مورد تهدید خبرنگاران و روزنامه نگاران می شود.

آن گونه که در این گزارش آمده است، بخش اعظم این خشونت ها از سو ماموران دولتی صورت گرفته و شماری از این موارد مربوط به گروههای شورشی می شود. دو مورد خشونت هم به نیروهای بین المللی نسبت داده شده است.

دیده بان رسانه ها نوشته است: "با وجود حمایت های قانونی هنوز امنیت شغلی و جانی خبرنگاران محفوظ نیست و هیچ تضمینی در افغانستان وجود ندارد که از حیات خبرنگاران در مناطق ناامن و حتی پایتخت حمایت و دفاع صورت گیرد."

با وجود این چالشها در برابر فعالیت های روزنامه نگاری، دولت افغانستان همچنان خود را متعهد به حمایت از آزادی مطبوعات و بیان می داند.

دین محمد مبارز راشدی، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که دولت برای حمایت از حقوق روزنامه نگاران و فعالیت های رسانه ای اقداماتی را انجام داده است.

خبرنگاران مراسم بزرگداشت از روز جهانی مطبوعات را ترک کردند و خود نشست خبری تشکیل دادند

آقای راشدی گفت که کمیسیونی تشکیل شده که در آن مقامهای وزارتخانه ها اطلاعات و فرهنگ، دفاع و داخله/کشور و همچنین فرماندهان پیمان ناتو عضویت دارند. به گفته او، این کمیسیون ماهی یک بار جلسه می کنند و مشکلات خبرنگاران را از لحاظ امنیتی بررسی می کند.

آقای مبارزه ابراز امیدواری کرد که در جاری خورشیدی خشونت ها با روزنامه نگاران کاهش و وضعیت فعالیت های رسانه ای نسبت به سال گذشته بهبود خواهد یافت.

ولی روزنامه نگاران در همین مراسم دولت و نهادهای مدافع روزنامه نگاران را متهم به کم کاری در مبارزه با چالش ها علیه فعالیت های خود کردند.

در همین حال یکی از سخنرانان مراسم سخنانی به زبان آورد روزنامه نگاران آن را "هانت" به خود دانستند و به همین دلیل آنان تصمیم عدم پوشش خبری این مراسم گرفتند.

مقامهای دولتی می گویند بخشی از خشونت ها و چالش های موجود بر سر راه فعالیت های رسانه ای ناشی از مشکلات امنیتی است. آنها می گویند فعالیت های رسانه ای با وجود این مشکلات رو به پیشرفت است.

با وجود این پیشرفتها، هنوز هم افغانستان یکی از خطرناکترین مناطق جهان برای فعالیت های رسانه ای است.

منبع: بی بی سی فارسی

سه‌شنبه، اردیبهشت ۲۸، ۱۳۸۹

آيا اين كوچيها انسان اند؟


اگر انسان اسمي باشد كه به موجودي تكامل يافته از نسل نوعي ميمون گفته شود كه بر دو پا راه رفته و مهمترين كنش حياتش غريزه صيانت نفس است كه با بهره مندي از پنج حس انجام مي دهد؛ انسانيّت و آدميّت صفتي است با بار اخلاقي و اجتماعي كه وجه مميزه موجودي با شعور و فهم به نام آدم از ديگر موجودات ذي حيات اما فاقد درك و شعور است. در صورت عدم وجود اين صفت هيچ گونه تفاوتي ميان انسان دوپا با حيوانات ديگر با تعداد دست و پاي كمتر و بيشتر كه رفتارشان تنها تابع قانون غريزه است؛ وجود نمي داشت.
براي بسط صفت انسانيّت و آدميّت به كس و كساني؛ التزام و پايبندي به حدّي از قواعد و اصول اخلاقي الزامي است. اصولي اخلاقي و اجتماعي كه از خلال سالها و قرنها مدنيّت بشر در گستره زمان بدست آمده و وامدار تمدنهاي گذشته از سومريان و بابليان تا يونانيان و مسلمانان و اروپائيان جديد است. اصول و قواعدي اخلاقي كه در تمام جوامع بشري؛ از گذشته تا حال؛ به دليل ذات مقدس يا فايده اجتماعي و كاركرد انتظام بخش آن؛ مورد ستايش و تقديس قرار گرفته است و خاطيان از آن به عنوان افرادي غير اخلاقي؛ مبتذل و ضد اجتماعي مورد نكوهش و يا مجازات قرار گرفته اند.اين قواعد اخلاقي گرچه ليستي بلند بالا را تشكيل داده و در تمدنهاي گوناگون داراي فراز و فرود و كمي و زيادي است؛ اما قواعدي يافت مي شود كه در همه شان مشترك بوده و به يقين مي توان گفت اين قواعد ساخته تمام بشر و در ميان همه از احترام و قداست برخوردار است. در اين بين ميان انسان 4000 سال قبل در تمدن فينيقي با انسان قرون ميانه با انسان جديد در آسيا يا اروپا يا آفريقا يا آمريكا تفاوتي وجود ندارد.
از اين قواعد كلّي و مشترك مي توان به "حق حيات" و احترام به نفس و جان ديگران؛ تقبيح ظلم و ستم؛ ياري و كمك به افتادگان و ستمديدگان؛ قبح دروغ و حُسن راست گويي و ... اشاره كرد.
كوچيها كه بهار هر سال به هزاره جات حمله مي كنند؛ به گواهي اعمال و رفتارشان؛ انسانهايي دوپايند فاقد صفت انسانيّت و آدمّيت كه هيچ التزامي به رعايت حداقل اصول انساني و قابل احترام بشريّت نداشته و تنها بر اساس غريزه توحش و درندگي و منطق زور و سلطه رفتار كرده اند. دوپايي كه در جنگ؛ زن و كودك و افراد بي سلاح و بي دفاع را تشخيص نداده و خانه هايشان را آتش زند با كفتار و سگهاي شكاري كه تميزي ميان آهوان خرد و كلان نمي گذارد هيج تفاوتي نداشته و عمل هر دو تابع غريزه درند گي است. دوپاياني كه بر ستم و قتلهايي كه مرتكب مي شوند افتخار كرده و با توجيهات پوچ و بي پايه بدن قربانيان را مثله مي نمايند حتي در دنياي وحش هم نظير ندارند زيرا رفتار حيوانات تنها به حد نياز و به دليل فقدان عنصر اراده و تبعيّت از غريزه بوده اما كوچيان متجاوز با اراده و اختيار فاجعه مي آفرينند.
تقدّس اخلاقيّات و مدنيّت گزاره اي ديگر را هم حُكم مي كند. اصول مميّزهء عالم انسانيّت و حيوانيّت كه برشمرديم به دليل جهانشمولي و فراغت از عنصر زمان و مكان از سوي همگان مورد احترام است و مخالفت با آن نشانه خروج از دستاوردها و مقدّسات بشري و خارج شدن از عالم آدمّيت و قرار گرفتن در عوالم ديگر است. در نتيجه شادماني از ستم و قتل ارتكابي كوچيان از سوي هر كس در هر زمان و مكاني كه صورت گيرد نشانه پشت كردن به آدميّت و قرار گرفتن در جرگه وحوش است.

سه‌شنبه، اردیبهشت ۲۱، ۱۳۸۹

استاد محمدرحیم خوشنواز درگذشت

با اظهار تاسف شنیدیم که استاد محمدرحیم خوشنواز یکی از نوازنده‌گان بزرگ رباب در سن شصت و پنج سالگی درگذشت. کانون، این واقعه تاثربرانگیز را در قدم اول به بازماندگان و نزدیکان استاد و در قدم دوم به دوستداران استاد و اهالی فرهنگ و هنر کشور تسلیت می گوید.

مصاحبه استاد رحیم خوشنواز را که در سال 2008 با صبح بخیر افغانستان انجام داده است:

استاد رحیم خوشنواز و پیشینه رباب

معروف محشور
05:05:2008

هنر رباب نوازی یکی از رشته های سنتی و اصیل هنری کشورمان محسوب می شود که دورنمای تاریخی آن به هزاران سال می رسد.

این هنر در ولایت هرات از شهرت فروانی برخوردار بوده که امروز معدود نوازندگانی در این رشته باقیمانده اند، و رحیم خوشنواز یگانه نوازندهء فولکلور یک رباب است که تا هنوز به هنرش عشق می ورزد.

هنگامیکه آدرس یا مکان زیست استاد محمد رحیم خوشنواز را جویا شدم، گفتند در جادهء جنوبی زندگی می کند. پس از یک کمی سراغ و جستجو کوچهء تاق نمایی را که در سمت غرب جادهء جنوبی مسجد جامع هرات موقعیت داشت، یافته و وارد آن شدم، این کوچه، بنام کوچهء حمام غفوری یاد می شد.

پس از عبور از درازه یکی دو سرای، دورازه سرخی که رنگ آن را ضد زنگ می خوانند، متوجه شدم که به شکل مایل شانده شده بود، کودک همسایه استاد خوشنواز، که در بین کوچه مرا همراهی می کرد، گفت این دورازه خانه استاد رحیم خوشنواز است، پس از کوبیدن در، صدای مهربانانه استاد رحیم خوشنواز بلند شد که به لهجه شیرین هراتی گفت: "بفرمایم"!

یا الله گفته وارد سرای شدم: با دیدن چهره شاد و صمیمی استاد، با وی وارد خانه شدیم، او را بسیار همنشین و میزبان خون گرمی یافتم، و پس از تعارف و احوال پرسی از استاد خواستم که پیرامون زندگی اش برایم معلومات بدهد.

وی با تمکینی هنرمندانه و عیارانه، جرعه ای چای سبزی برایم ریخته و خودش را چنین معرفی کرد:

به گفته استاد، سی سال است که در آن خانه زندگی می کند و موسیقی به نوعی هنر خانوادگی و میراثی وی بشمار می رود.

چند و چونی را پیرامون رباب نوازی و چگونگی فن نوازش آن چنین شرح داد:

وی در سال 1324 خورشیدی در محل مهمند های شهر قدیم هرات پا به عرصه هستی نهاده، و تا هنوز برای مردم اش آهنگ های فولکلوریک خراسانی را با سازواره رباب می نوازد.

وی علاوه بر شاگردی پدر، زمانی آموزش را نزد استاد محمد عمر (سلطان رباب) پیش برده با چنین توجیهی؛ بشنوید:

پادشاهی پسر به مکتب داد

لوح سیمنش در کنار نهاد

بر سر لوح او نوشت به زر

جور استاد به ز مهر پدر

بلی؛ براستی هم پدر هر چند چیره دست و هنر آفرین باشد، پسرش را نمی تواند پرورش دهد، آن گونه که استاد می پرورد؛ چه از بعد فلسفی؛ مهر پدر شاید مانع فشارهای آموزشی گردد که این روند می تواند هنر آموز را از رشد واقعی باز دارد.

استاد خوشنواز علاوه بر آهنگ های محلی، راگ های چند گانه موسیقی شرقی و نغمه های کلاسیک را نیز با ساز واره ی رباب خوب می نوازد؛

وی گستره آموزش نواختن سازواره رباب را فراتر از مرز های شهر و کشورش به آن سوی جغرافیا نیز کشانده است.

استاد خوشنواز از این که کیفیت هنر برین موسیقی روز به روز در جامعه افغانی کاهش می یابد، خوشنود نیست:

وی به رباب اش همواره عشق می ورزد و در حالی که رباب کهنه و خیلی قدیمی را در بغل گرفته، در میان انبوهی از رباب های متفاوت با اندازه های گوناگون، به ما می گوید که چرا به این سازواره این قدر علاقمند و وابسته است.

وی هم اکنون در رشتهء محلی و آهنگ های فولکلوریک از مشهور ترین استادان رباب نواز افغانستان به شمار می رود. اما گفته می شود در شق کلاسیک از وی استادان زبده تری نیز در دیگر نقاط کشور گه گاهی جلوه گری هایی دارند.

خوشنواز مدعی است که با سفرهایش توانسته موسیقی اصیل افغانی و ساز واره رباب را به جهانیان معرفی و هنر نواختن آن را برای مردم دیگر کشورها عرضه نماید.

آقای خوشنواز را چند تبعه کشورهای غربی که در زمره شاگردان وی بشمار می روند، خیلی دوست دارند، و بارها از او خواستند تا افغانستان را به قصد اقامت در آن کشور ها ترک کند، اما وی نپذیرفته، زیرا:

چند تو خوانیم که هان، خانه رها کن و بیا

نیست وطن لباس تن، تا ز خویش بر کنم

غرب وطن نمی شود، خانه من نمی شود

شرق کهن نمی شود، خانه چرا بدل کنم

مهر وطن سرشت من، دوزخ او بهشت من

روز شبان به تن تنم، وطن وطن وطن تنم

اما رباب:

آنی که خداوند گار بلخ (مولانا جلال الدین محمد بلخی) را از خمیازهء محراب به آواز دلنواز خویش فرامی خواند و از زبان وی چه زیبا تر می تراود که:

هیچ میدانی چه میگوید ربـــــاب؟

زاشک چشم و از جگرهای کباب

این سازواره که اصلا از آریانای کهن، خراسان دوره اسلامی و افغانستان امروز سربلند نموده، نخست در شهر غزنی اختراع گردیده بوده که بعد ها سیر تکاملی را در دیگر نقاط کشور پیموده و تا امروز شکل این چنینی را بخویش گرفته است.

اما به روایت تاریخ: این سازواره بیش از یک هزار سال قدمت داشته و شخصی بنام "نتن خان" در عصر اکبر شاه، در دامنه های پامیر بدخشان آن را اختراع کرده بوده که نخست به شکل ساز آرشه یی بوده و با آرشه یا کمان نواخته می شده اما به مرور زمان تکامل یافته و در نهایت، امروز با ناخنک یا شهباز نواخته می شود.

این سازواره به تناسب دیگر سازواره ها از وسعت صوتی آن چنانی و همه گیر برخوردار نیست و صرف دارای یک [ SEPTAK ] است، اما سازواره هارمونیه هندی، پیانوی غربی و سه تار هندی از سه [ SEPTAK ] برخوردار اند، با آن هم نوازشگران رباب به چیره دستی سازهای کاملی را در آن به اجرا می گذارند.

تنه آن از چوب توت بی دانه ساخته می شود که داخل آن تهی بوده و پوست روی رباب از پوست بزغاله ساخته می شود، تارهایش در قدیم "زه" یا روده بوده که استاد محمد عمر آن را بدل کرده و هم اکنون از تارهای مخصوص پلاستیکی (ماهی گیری) است.

در آغاز رباب 5 تار مهم داشته و استاد محمد عمر آنرا به 3 تار کاهش داده، دو شاه تار داشته که او را به چهار شاه تار افزایش داده، و تارهای فرعی آن را از 12 گوشک به 15 گوشک افزایش داده است.

پرده های این سازواره در نخست چهار پرده بوده که بعضی آواز ها را نمی کشیده، اما بعد ها توسط استاد محمد عمر و استاد غلام محمد عطایی به 6 پرده افزایش یافته است.

سال های قبل بهترین رباب ها در کابل ساخته می شده که رباب سازان مشهوری مانند: واصل، سید قریب، قادر و جمعه خان در کابل رباب می ساختند. حالا نیز عیسی ، عظیم و یوسف نواسه های جمعه خان در کابل رباب می سازند.

در زمره سازواره های محلی و فولکلوریک اصیل خراسانی می توان، چهار تار، دوتار، تنبک، نی تولک، 6 تار، سنتور و غیره را نیز برشمرد.

به باور استاد رحیم خوشنواز، رباب سازواره درویشی است که آواز دلنشین اش مسکن درد درویشان است.

خروش بـی مزه صوفیان هلاکم کرد

دعا کنید که میخانه خــــــــــانقاه شود
منبع: صبح بخیر افغانستان

دوشنبه، اردیبهشت ۲۰، ۱۳۸۹

اطلاعیه 3

توضیح نامه:

پوستی که روز یک شنبه، 9‌هم مه، بنام: "نامه سرکشاده فرهنگیان و روشنفکران بامیان خطاب به سفارت آمریکا" توسط یکی از اعضای کانون به نشر رسیده بود، با اجماع نظر مدیران به دلایل زیر برداشته شد:
1) مطلب در جایی دیگر با عنوان متفاوت و خطاب به شخص دیگر نوشته و نشر شده بود.
2) از الفاظ رکیک و توهین‌آمیز علیه یک مقام بلندپایه دولتی سخن رفته بود.
2) لحن نامه تهدیدآمیز و سیاسی بود.

کانون، یک بنگاه فرهنگی، گذرگاه اطلاع‌‌رسانی، مرکز تبادل اطلاعات میان وبلاگ‌نویسان افغان و وب‌نویسان است. کانون، به قوم، گروه و شخص وابسته نیست.

کانون، توسط یک جمع کثیری از وبلاگ‌نویسان افغان برپایه آزادی اندیشه و بیان و احترام به عقاید و پیروی از قانون اساسی کشور و کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق بشر عمل می‌کند.

-
کانون وبلاگ نویسان افغانستان

با تجربه‌ای فرهنگی، دو دنیا به هم می‌رسند

نمایشگاه عکاسی

«ما، مردم»

عکس‌هایی از دانش‌آموزان افغانستان و ایالات متحده‌ی امریکا

با تجربه‌ای فرهنگی، دو دنیا به هم می‌رسند

تاریخ گشایش: سه شنبه، 21 ثور 1389 برابر با 11 می 2010، ساعت 10 قبل از ظهر

مکان نمایش: موزیم ملی کابل
این نمایشگاه به حمایت موزیم ملی کابل و موزیم ملی فیلادلفیا و کار مشترک دانش‌آموزان لیسه عالی معرفت در کابل، و لیسه قانون اساسی فیلادلفیا درایالات متحده‌ی امریکا برگزار می‌شود.
«ما، مردم»

در تابستان سال 2009، دانش‌آموزان لیسه عالی معرفت در کابل و لیسه عالی قانون اساسی در فیلادلفیا، به مستند ساختن زندگی خویش آغاز کردند. اکثر دانش‌آموزان هر دو مکتب، با انتساب به گروه‌های اقلیت، در پی آن بودند تا تفاوت مفهوم «ما، مردم» را در یک دموکراسی نهادینه شده و دموکراسی در حال شکل‌گیری درک کنند.


دانش‌آموزان، هزاران قطعه عکس گرفتند. این پروژه برای دانش‌آموزان افغان فرصتی فراهم کرد تا میهن شان را آنگونه که می‌خواستند، نمایش دهند. دانش‌آموزان امریکایی نیز با مقایسه‌کردن تصاویر افغانی با آنچه خود تهیه کرده بودند، به تفاوت‌ها و شباهت‌های چشمگیری برخوردند.

تصاویری که در اینجا، و در «مرکز قانون اساسی» امریکا، نمایش داده می‌شوند، توسط خود دانش‌آموزان گزینش شده و کنار هم قرار گرفته اند. این تصاویر، برخی از تصورات قبلی‌ای را که در مورد افغانستان و امریکا داشته ایم، تأیید و برخی را دگرگون می‌کنند.

شنبه، اردیبهشت ۱۸، ۱۳۸۹

تسليت

درگذشت والده اي بزرگوار نسيم فكرت وبلاگ نويس افغان به آفاي فكرت و همه اي وبلاگ نويسان افغانستان تسليت باد.

دوشنبه، اردیبهشت ۱۳، ۱۳۸۹

اي چرخ فلك مرا به چرخ آوردي


براي ديدن بقيه عكسها ازاينجاه بييايد!

بايكوت خبري در روز آزادی بیان با حوادث جالب

ملالی جویا در لیست پرنفوذ ترین شخصیت های سال 2010 مجله تایم

مجله تایم، ۲۹ اپریل ۲۰۱۰

ملالی جویا

مجله "تایم" امروز نام ملالی جویا را در لیست ۱۰۰ شخصیت پرنفوذ سال ۲۰۱۰ اعلام نمود. طی این لیست مجله تایم ۱۰۰ تن از برترین شخصیت های جهانی را همه ساله معرفی میکند. لیست کامل آن در شماره ۱۵ می این مجله انتشار خواهد یافت. این لیست شامل شخصیت هایی در چهار دسته اندیشمندان، هنرمندان، رهبران و قهرمانان میشود که ملالی در رده قهرمانان قرار گرفته است و یگانه شخصیت از افغانستان در لیست امسال بشمار میرود.

ملالی جویا ۳۲ ساله جوانترین زنی بود که در سال ۲۰۰۵ به پارلمان افغانستان راه یافت آما به دلیل جبه گیری‌هایش در برابر نمایندگان پارمان و توهین به آنان از پارلمان اخراج شد.

او جوانترین عضو پارلمان یا ولسی جرگه افغانستان است که تعلیق شده است. وی در دسامبر ۲۰۰۳ به عنوان نمایندهٔ ولایت فراه در لویه جرگه قانون اساسی انتخاب گردید و با سخنرانی دو دقیقه‌ای جنجال برانگیز نه تنها در افغانستان بلکه در سرتاسر جهان به شهرت رسید. ملالی جویا را معمولا "شجاع ترین زن افغان" میخوانند و منابعی هم او را معادل انگ سان سو چی (رهبر جنبش دموکراسی در برما) برای افغانستان قرار داده است.

مجله "تایم" به تاریخ ۲۹ اپریل ۲۰۱۰ (۹ ثور/اردیبهشت ۱۳۸۹) ملالی را در لیست ۱۰۰ شخصیت پرنفوذ سال اعلام نمود.

وی مدتی در ایران و پاکستان به عنوان پناهنده زندگی نموده و بعد هم به مثابه فعال در زمینه حقوق زنان و تعلیم و تربیت در داخل و خارج از افغانستان فعالیت نموده‌است. سال گذشته کتاب خاطرات وی تحت عنوانی "زنی در میان جنگسالاران" در امریکا، کانادا، انگستان و آسترالیا انتشار یافت که تا کنون به بیش از ده لسان دیگر ترجمه و منتشر شده است.

او در دسامبر ۲۰۰۳ زمانی که به عنوان نمایندهٔ ولایت فراه در لویه جرگه قانون اساسی انتخاب گردید با سخنرانی دو دقیقه‌ای به شهرت جهانی رسید که طی آن اعتراضش را نسبت به حضور کسانی که آنها را جنگ‌سالاران و بنیادگرایان خواند اعلام داشته گفت:

«به‌ نظر من‌ اینها باید محاکمه‌ بین‌المللی‌ و ملی‌ شوند، اینها را اگر مردم‌ ما ببخشند، مردم‌ پا برهنه‌ افغان‌، هرگز تاریخ‌ نمی‌بخشد. اینها ثبت‌ تاریخ‌ کشور ما هستند....»
اظهارات وی موجب اعتراض دیگر نمایندگان شده و آن را توهین به مجاهدین قلمداد نمودند. بعلت تهدید به مرگ شدنش در روزهای لویه جرگه سازمان ملل متحد مسئولیت محافظتش را به عهده گرفت. درین مجلس صبغت‌اله مجددی وی را «ملحد» و «کمونیست» خواند و خواهان اخراجش از مجلس گردیده از وی خواست که از سخنانش طلب پوزش کند اما وی نپذیرفت و بعدا طی مصاحبه‌هایش گفت که «از آنچه گفته‌ام هرگز توبه نخواهم کرد». سخنرانی‌های بعدی او در مجلس نیز جنجالی قلمداد می‌شوند.