Ads 468x60px

سه‌شنبه، آبان ۲۳، ۱۳۹۱

جوانان افغان برای سومین جشنواره گپ جوان گرد هم می آیند







صد ها جوان افغان روز پنجشنبه 25 عقرب در کابل گرد هم می آِیند تا افتتاح سومین جشنواره گپ جوان را تجلیل نمایند. 

آقای "روح الله نیک پا" برنده دومدال تاریخ المپیک افغانستان و سفیر صلح سازمان ملل متحد در افغانستان برای جوانان صحبت می کند و  گروه "مورچه ها" آواز می خوانند. محترم تیمورشاه اسحق زی معیین امور جوانان، وزارت اطلاعات و فرهنگ ، نمایندگان جامعه مدنی،گروه های فرهنگی – هنری وجوانان نیز حضور خواهند داشت.درحاشیه افتتاح این جشنواره ، نمایشگاه عکس جوانان، فلم های شرکت کنندگان جشنواره گپ جوان نیز به نمایش  گذاشته میشود.

جشنواره گپ جوان یک برنامه اشتراکی چند رسانه ای است که جوانان را تشویق مینماید تا نظریات، طرح ها و مفکوره های شان را به جامعه شان بیان نمایند. این جشنواره در سال 2010 میلادی درافغانستان آغاز یافت و اینک سومین جشنواره آن افتتاح میگردد. تا اکنون 2500 جوان از 16 ولایت کشور در این برنامه از میان 34 ولایت افغانستان شرکت کرده اند.

این جشنواره فرصت چندین ماهه فعالیت های اشتراکی و گروهی را برای جوانان افغان فراهم می سازد تا نظریات و مفکوره های شان را از طریق وسایل رسانه های جدید و رسانه های جمعی بیان نمایند. این جشنواره شامل کارگاه های آموزشی چند رسانه ای و جشنواره ها و مسابقات در سراسر افغانستان خواهد بود و در اخیر این برنامه یکی از بزرگترین جشنواره های سراسری جوانان در سطح افغانستان برگزار خواهد شد.

جشنواره گپ جوان توسط خانه فرهنگ افغانستان اجرا میشود و  اداره توسعه ای ایالات متحده امریکا و موسسه انترنیوز آن را حمایت می نمایند.

چی: افتتاح سومین جشنواره گپ جوان

کی: آقای روح الله نیک پا برنده دومدال تاریخ المپیک افغانستان وسفیر صلح سازمان ملل متحد در افغانستان ، آقای تیمور شاه اسحق زی، معیین امور جوانان ، نمایندگان اداره توسعه ای ایالات متحده امریکا ، نمایندگان جامعه مدنی، جوانان، گروه های فرهنگی – هنری وجوانان و آواز خوانی توسط گروه مورچه ها

کجا: خانه فرهنگ افغانستان، خانه 582، سرک شورا، کارته سه- کابل 

چه وقت : پنجشنبه ، 25 عقرب  برابر با 15 نوامبر ، ساعت 02:00 عصر

چهارشنبه، مرداد ۰۴، ۱۳۹۱

قطعنامۀ فعالین مدنی بامیان در اعتراض به بیکارگی های سارنوالی استیناف ولایت بامیان درپی قتل شکیلا





عکس از: فیبسوک

ومَن قُتَلَ مظلومأفقد جعلنالِوَلِیِهِ سلطانا

قرآنکریم؛سوره اسراءِآیه 33

میدانید که طی دوسال اخیر اوضاع بامیان درجهت مصؤنیت حیثیت وعزت مردم بامیان روبه وخامت گذاشته وسیروارونه دارد.از قتل مرموز ومشکوک شکیلا که در منزل آقای واحدی بهشتی اتفاق افتاد تقریباً نیمی یکسال می گذرد که هیچ سرمویی ازین جنایت آشکار، فاش نگردیده و هرلحظه و هرگاه از سوی مقام ریاست سارنوالی استیناف بامیان پیرامون قضیه صحنه سازی های نو میشود وتحریف های صریح وقیاسات شکمی و از قانون مطابق رأی سید یحیا تفسیر گردیده و قضایای جنایی که به عنوان آسیب اجتماعی رخ نموده است جلوۀ قومی ونژادی می یابد.

قضیه شکیلا تنها قضیۀ جنایی ای نمی باشد که تحقیقات لازم پیرامون آن صورت نگرفته است وآقای واحدی تنهاسید نیست که به او اینهمه چسپیده اند وشکیلاتنها مقتولی نیست که اینگونه مظلوم مانده باشد؛ بلکه قضایا و موارد دیگری نیز ازین دست وجود دارد که باموجودیت شواهد بسیار در پشت پرده های فراموشی افتاده و در زمینۀ صحنه سازی ها و لابی گری های سید یحیا روی قضایای ازین قبیل خاک پاشی شده است که بطور نمونه به برخی از آنها ذیلاً اشاره میشود.

الف) قضیه شانزدهم ماه عقرب 1389 یکه اولنگ وقتل مشکوک عبدالوهاب.

ب) قضیه مورخ 27 قوس 1389 خوال مرکز بامیان که حاکی از تجاوز جنسی یک فرد 45 ساله بالای دختر پانزده ساله میباشد.

ج) قضیۀ بیست و دوم برج پنجم سال 1390 یکه اولنگ که خانمی از آن ولسوالی درحوالی مرکز یکه اولنگ مورد تجاوز دسته جمعی قرار گرفت.

د) موضوع دختر سید که همراه بایکی از افراد غیرسادات وبه تعبیر دیگر «هزاره» میخواست ازداواج نماید که ازجنجتل های آن تمامی مردم بامیان آگاهی دارند.

بهرحال قضایای مذکور تنها قضایایی نیست که مورد پی گیری قرار نگرفته باشد، بلکه از معدود مواردی است که تمام شهروندان از آن وقوف دارند والا خدا میداند که به چه میزان ازین قضایا وجود دارد که در موعد خودش به حساب آنها نیز رسیدگی مدنی خواهندصورت گرفت.

شهروندان بامیان !

با تذکر موارد قضایی و جنایی بالا می توان خاطرنشان ساخت که فعالین مدنی بامیان هیچ گونه انگیزۀ تخریبی وقوم گرایانه نداشته وبلکه می خواهند تمامی آنچه را که سارنوال مؤظف استیناف بامیان رنگ و بوی قومی داده است به محاسبه گرفته و از این روش خطرناک جلوگیری به عمل آورد.

فلهذا ما شهریان بامیان وفعالین مدنی این ولایت از مقامات مسؤل وبلند رتبۀ دولتی در خصوص از مقام لوی سارنوالی کشور تقاضامندیم که قضایای یاد شده و یادنشدۀ سربسته و محفوظ مانده به ادارۀ سارنوالی ولایت بامیان را تسریع اجرایی بخشیده و در امربکارگماشتن عملۀ خویش در این اداره تجدید نظر نموده و از این جهت ما بامیانی ها خواسته های خویش را بطور آتی یاد آورمی شویم.

1 –
رئیس سارنوالی استیناف ولایت بامیان خواستار استعفای خویش گردیده وبرای تمام قضایای جنایی که وارونه ارزیابی نموده است رسماً پاسخ گوی باشد.

2 -
هیئت بلند مرتبۀ باصلاحیت از ادارۀ لوی سارنوالی بخاطر پاک سازی وارزیابی های دوسیه و اسناد موجود سارنوالی بامیان در ولایت بامیان اعزام گردیده و به بررسی قضایابپردازند.

3 -
بخاطر ارزیابی دقیق حادثۀ قتل شکیلا هیئت باصلاحیت مرکب از لوی سارنوالی وحقوق بشرو در رأس خانم سیماسمر معرفی گردیده و عاملان این جنایت را به چنگال قانون بسپارند.

4 –
سارنیار سید یحیا بخاطر کوچک جلوه دادن قضیۀ قتل شکیلا در محضررسانه ها مورد استیضاح قرار گرفته و از تمامی اهالی رسانه ها معذرت خواهی نمایند.

5 -
آقای واحدی بهشتی که متهم درقتل شکیلا است در محکمه حضوریافته ورفع اتهام نموده والامورد پی گرد قانونی و مجازات قرار گرفته وبرای بازی گری ها وصحنه سازی ها به منظور فرار از پی گیری قضیه رسماً از محکمه ، فعالین مدنی و ارگانهای ناظر عدلی قضایی معذرت خواهی نماید.

6 –
تا پی گیری جدّی و واقعی وقانوی قضایای انباشته در سارنوالی صورت نگیردمامردم بامیان به خاموشی نگراییده و در هر فرصت به اعتراض خویش دوام میدهیم تاباشد که دستان ناقابل جنایتکاران کوتاه شوند.

به امید تحقق عدالت نهایی.

شهروندان عدالت خواه وفعالین مدنی بامیان4/5/1391




سه‌شنبه، خرداد ۳۰، ۱۳۹۱

دو صفحه از "اطلس اقوام غیرپشتون" توسط آکادمی علوم


در قسمت این صفحه نوشته اند که زنان هزاره به غیر از سر تمام بدن شان خالی از "موی" [مو] می باشد.



اکادمی علوم افغانستان کتاب اطلس اقوام غیرپشتون را جمع کرد

منبع بی بی سی

در پی ابراز خشم هزاره‌ها نسبت به انتشار کتاب "اطلس اتنوگرافی اقوام غیرپشتون"، اکادمی علوم افغانستان گفته که این کتاب را جمع کرده است.
عتیق‌الله خوشی‌وال، عضو علمی و رئیس اداری این اکادمی روز دوشنبه، ۲۹ جوزا/خرداد به بی‌بی‌سی فارسی گفت که از عرضه این کتاب به بازار جلوگیری شده است.
کتاب اطلس اتنوگرافی اقوام غیرپشتون اخیرا از سوی اکادمی علوم چاپ شده و بخشی از آن به معرفی قوم هزاره اختصاص یافته است.
در روزهای اخیر هزاره‌ها نسبت به این بخش کتاب به شدت اعتراض کردند و مطالب آن را "اهانت‌آمیز" و غیرقابل قبول خواندند.
محمد محقق، عضو مجلس نمایندگان و رهبر حزب وحدت اسلام مردم افغانستان روز گذشته در یک نشست خبری گفت که در این کتاب به قوم هزاره صفت‌های "لجوج، کینه توز و دروغگو" نسبت داده شده و نوشته شده که هزاره ها "بین خود دشمنی عمیق دارند و اکثرا با هم در جنگ و جدال اند".
به گفته آقای محقق هزاره‌ها در کتاب اطلس اتنوگرافی اقوام غیر پشتون، "رافضی" خوانده شده اند.
"این کتاب به بازار عرضه نشده، منتهی در اکادمی در بین دانشمندان توزیع شده و دوستان متوجه شدند که بعضی اغلاط در کتاب وجود دارد،... کمیسیون در باره آن کار می‌کند. رئیس اکادمی دستور داده که کتابها جمع شود"
عتیق الله خوشی وال
اما آقای خوشی‌وال می گوید: "این کتاب به بازار عرضه نشده و تنها در اکادمی در بین دانشمندان توزیع شده و دوستان متوجه شدند که بعضی اغلاط در کتاب وجود دارد،... کمیسیونی در باره آن کار می‌کند. رئیس اکادمی دستور داده که کتابها جمع شود."
به گفته آقای خوشی‌وال، "این کمیسیون در باره مطالب و مضامینی که در این کتاب راجع به اقوام غیرپشتون چاپ شده، کار می‌‌‌کند و آن را مورد بررسی قرار داده است."
این مقام اکادمی علوم در باره مطالب چاپ شده در مورد هزاره‌ها در این کتاب توضیح نداد، اما گفت: "بعد از تصمیم و کار این کمیسیون ما می‌توانیم بگوییم که در این کتاب چه نوشته شده است."
عتیق‎الله خوشی‌وال تاکید کرد: "اکادمی علوم هیچ کاری نمی‌کند که خلاف منافع ملی کشور ما باشد. هر کاری که از آدرس اکادمی علوم خلاف منافع کشور ما باشد، اکادمی علوم طبعا آن را تحت پیگرد قانونی قرار می‌دهد."
در حالی که آقای خوشی ‌وال می گوید این کتاب وارد بازار نشده است اما اخیرا نسخه‌هایی از این کتاب در دسترس شماری از افراد قرار گرفته و واکنشهای تند شخصیتهای سیاسی و فرهنگی هزاره را برانگیخت.
آقای محقق نویسندگان این کتاب را متهم کرد که زمینه جنگ داخلی پس از خروج نیروهای خارجی در سال ۲۰۱۴ میلادی را فراهم می کند.
او همچنین آنها را متهم به راه اندازی "تصفیه حساب قومی" در اکادمی علوم کرد.
این در حالی است که پیش از این انتشار جلد اول دایره المعارف آریانا از سوی اکادمی علوم نیز جنجالهای گسترده ای را به دنبال داشت.
در بخشی از این دایره‌المعارف آماری در باره درصدی اقوام افغانستان آمده و در آن پشتونها ۶۲ درصد، تاجیکها ۱۲ درصد، هزاره ها ۹ درصد و ازبکها ۶ درصد جمعیت افغانستان خوانده شده است.

یکشنبه، خرداد ۲۸، ۱۳۹۱

نمونه كلام شايق جمال

 

ذره از علم و هنر خورشيد تابان ميشود
مور اگر عرفان بياموزد سليمان ميشـود
خاك بي مـقدار را عــلم هــنر زر ميكـند
سنـگ زير تربت لعل بدخــشــان ميــشـود
مــرد بـــي تــعــليــم مــاند در حجاب انزوا
زن زپهلوي تمدن مـرد مــيــدان مـيــشــود
باع گل بي سرپـــرستي زود گــردد خـارزار
شوره زار از تربتي روزي گلــستان ميشود
كي نهـال جــهــل دارد جــز نــدامت حـاصلي
هــركــه شــد مــحـروم علم آخر پشيمان ميشود
راخت وآسايشي گرهـست در علمست وبـس
آدم بـي عــلــم در دنيــا پــريشــان ميــــشـود
كي بود تـنها بـه دنـيـا تـيـره روز وبــــيـوقــار
خـانه عـقـبـاي جاهـل نيز ويـران مــيشـــود
گر بگـريد طـفل امروز زار از جـور اديب
اشــك او فــردا يـــاقــوت مـرجـان مـيـشـود
چارپا را نيز شايق چشم و گوشي داده اند
در حقيقت هر كه علم آوخت انسان ميشود

جمعه، اردیبهشت ۱۵، ۱۳۹۱

درسول اکرم (ص)نصیحت



یوه سړی له رسول اکرم (ص) څخه نصيحت او پند غوښت .
رسول اکرم (ص) ورته وفرمایل:(که درته ووایم منې یې؟)
سړی وویل:هو.
رسول الله (ص) وفرمایل:(که ویې وایم منې یې؟)
سړی وویل: ولې نه.
رسول الله (ص)وفرمایل:(منې یې؟)
سړی وویل: څنکه یې نه منم؟
پیامبر (ص) له درې ځله ټینګار او پام اړونې وروسته ورته وویل:(دهر کار اراده چې درې وکړه،لومړی یې نتیجه وسنجوه .که دې ولېده چی نتیجه ېی ښه ده،ویې کړه او که دې ولېده چې کوږوالی لری مه یې کوه.)