Ads 468x60px

یکشنبه، آبان ۱۵، ۱۳۹۰

سرکوبی دانشجویان کابل

منبع: هفته نامه اقتدار ملی

مظاهره صدها تن از دانشجویان دانشگاه تعلیم و تربیت و پلی‏تخنیک کابل در اعتراض به مسدود شدن خوابگاه‏‌های دانشجویی، توسط نیروهای پولیس سرکوب گردید و تظاهرکنندگان متواری شدند.

به گفته‏ی دانشجویان معترض، هنگامی که قصد داشتند خواست خود را به صورت مدنی به گوش مقام‏ها به خصوص شورای ملی برسانند با هجوم نیروهای پولیس مواجه شدند و در اثر شلیک پولیس، چندین تن از دانشجویان نیز زخم برداشتند.

این مظاهره و سرکوبی آن در حالی روی داد که قرار است خوابگاه‏های دانشجویان برای مهمانان جرگه‏عنعنه‏یی آماده گردد. اما دانشجویان می‏گویند که در نتیجه این تصمیم حکومت، حدود 700 تن از دانشجویان دانشگاه تعلیم و تربیت که در این مکان به سر می‏بردند، سرگردان و بی‌سرپناه شده‏اند.

دانشجویان به رسانه‏ها گفته‏اند

آن‏ها به صورت بسیار مسالمت‏آمیز خواستار حق‏شان شدند، اما پولیس با حمله بر تظاهرکنندگان چندتن از آن‏ها را بازداشت نمود. به گفته آنان، با شلیک نیروهای پولیس چند تن از دانشجویان زخمی شدند.

این بار اول نیست که دانشجویان دست به مظاهره در اعتراض به بسته شدن خوابگاه‏ها می‏زنند. آنان در سال‏های گذشته نیز با چنین مشکلی مواجه شده بودند. برگزاری جرگه‏ها همه ساله بر نظام آموزش عالی تاثیر گذاشته و باعث تعطیلی دانشگاه‏ها شده است. آنچه در این میان پرسش‏ برانگیز می‏باشد بی‏اعتنایی حکومت نسبت به نظام آموزشی و تلف کردن حق دیگران است. برپایی همه ساله جرگه عنعنه‏یی با وجود نهادهای قانونی که از آدرس مردم نمایندگی می‏کنند به گفته بیش‏تر کارشناسان هیچ مبنای قانونی ندارد.

از سوی دیگر برخورد خشونت‏آمیز پولیس در برابر خواست‏های مشروع، مدنی و قانونی دانشجویان نیز سرو صداهای زیاد جامعه مدنی و رسانه‏ها را برانگیخته است.

این روند در حالی نظام تحصیلی کشور را آسیب می‏رساند و حق دیگران را پایمال می‏کند که وزارت تحصیلات عالی هم در قبال این مسایل خاموشی اختیار کرده است.

در سال‏های گذشته دانشجویان چندین بار به خاطر وضع نامناسب خوابگاه‏ها، غذا و ... در دانشگاه کابل دست به مظاهره زدند که با واکنش شدید نیروهای امنیتی روبه‏رو شدند.

این مسایل می‏طلبد تا نهادهای مسوول به خصوص مجلس نمایندگان کشور راهکاری روی دست گیرند که بیش از این حق‏تلفی صورت نگیرد و از سوی دیگر پولیس در برابر اعتراض‏های مدنی رفتار خشونت‏آمیز نداشته باشد.


واکنش یک وبلاگ نویس و دانشجوی دانشگاه پولی تخنیک کابل


در لیلیه پولی تخنیک کابل زنده گی میکردم، مصروف درس، فوتبال و چکر زدن در ساحه دانشگاه همرای رفیقا سخت عادت کرده بودم، صبح روز دوشنبه 18 میزان از اطاق بیرون شدم بخاطر گرفتن کریدت کارت تیلفون، اطاقم در منزل چهارم است وقتیکه به دروازه بلاگ نزدیک شدم، به روی شیشه دروازه اعلامیه نو بند شده بود و چند نفر از دانشجویان استاده بود و با چهره غم آلود میخواندند. وقتیکه به شیشه نزدیک شدم دراعلامیه چنین نوشته شده بود: از محصلین گرامی خواهش میشود که سر از تاریخ 22 میزان لیلیه را تخلیه نمایند، جرگه عنعنوی بزودی در دانشگاه پولیتخنیک کابل برگذار خواهد شد. ادامه مطلب...

هیچ نظری موجود نیست: