Ads 468x60px

سه‌شنبه، شهریور ۱۷، ۱۳۸۸

پرویز کامبخش که به 20 سال زندان محکوم شده بود، آزاد شد

پرویز کامبخش که به 20 سال زندان محکوم شده بود، آزاد شد

پرویز کامبخش، دانشجوی رشته روزنامه نگاری که به اتهام "اهانت به مقدسات" زندانی شده بود، براساس فرمان حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان آزاد شده است.
آقای کامبخش در سال 1386 خورشیدی در شمال افغانستان بازداشت شد و پرونده او برای بررسی به کابل منتقل شد.
او از همان زمان در توقیف پلیس به سر می برد، تا آنکه در اکتبر سال گذشته، دادگاه استیناف/تجدید نظر در کابل او را به بیست سال زندان محکوم کرد و این حکم در ماه مارس امسال، از سوی دادگاه عالی افغانستان نیز تائید شد.
پرویز کامبخش متهم است که یک مقاله "کفرآمیز" را در مورد جایگاه زن در اسلام، در میان دوستان خود در دانشگاه بلخ پخش کرده است.
کامبخش در چندین جلسه دادگاه که در کابل برگزار شد، هرگز به نوشتن این مقاله اعتراف نکرد و گفت که اعترافات اولیه او در شهر مزار شریف، تحت "فشار و شکنجه" صورت گرفته بود.
تائید حکم بیست سال زندان برای کامبخش از سوی دادگاه عالی، در همان زمان اعتراض های گسترده ای را به همراه داشت.
وکیل مدافع او گفت که حکم زندان برای کامبخش، در دادگاهی که در آن "هیچ شاهدی علیه کامبخش شهادت نداد، تعجب آور است."

'تقاضاهای متعدد'
از آن زمان تا حالا، حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان در مورد صدور فرمان رهایی کامبخش، تحت فشارهای گسترده داخلی و خارجی قرار گرفت.
سرور دانش، وزیر عدلیه (دادگستری) افغانستان می گوید، آقای کرزی فرمان عفو کامبخش را در پی دریافت تقاضاهای متعدد در مورد رهایی او، صادر کرد.
آقای دانش می گوید: "از اوایل امسال، تقاضاهای مختلف از علما، بزرگان اقوام، بعضی نهادهای جامعه مدنی، نمایندگان پارلمان، به وزارت عدلیه می رسید و تقاضای عفو او (کامبخش) را از رئیس جمهوری داشتند."
او افزود: "این تقاضاها را جمعا چند ماه پیش به ریاست جمهوری فرستادیم و بعد از بررسی هایی که داشتند و اینکه خود شخص (کامبخش) از این کار ابراز ندامت کرده بود و آگاهی نداشته از موضوع مقاله ای که نشر شده، رئیس جمهوری سرانجام پیشنهاد عفو را منظور کرد."

پناهندگی؟
زندانی شدن کامبخش، اعتراضهای گسترده ای را در داخل و بیرون از افغانستان بدنبال داشت
شماری از رسانه ها گزارش کرده اند که پرویز کامبخش، به دنبال رهایی از زندان کشورش را ترک کرده و به یکی از کشور های خارجی پناهنده شده است.
روزنامه اندپندنت، چاپ لندن گزارش کرده که کامبخش پس از رهایی از زندان و قبل از آنکه از افغانستان بیرون شود، برای چند روز در محل مصئونی نگهداری شد.
این روزنامه افزوده که کامبخش قبل از پرواز از کابل، گفته از این متاثر است که نمی داند در آینده قادر به بازدید از خانواده و کشورش خواهد بود یا نه.
تا حالا خبر بیرون شدن کامبخش از افغانستان، از سوی مسئولان دولتی تایید نشده و اعضای خانواده او نیز در این باره ابراز نظری نمی کنند.
در افغانستان با کسانی که با اتهاماتی در مورد "اهانت به مقدسات" روبرو می شوند، برخورد سختگیرانه ای می شود.
رهایی یک شهروند افغان از زندان که به اتهام ترک اسلام و رو آوردن به مسیحیت زندانی شده بود، دولت افغانستان را در سال 2006 با انتقادهای داخلی روبرو کرد.
شماری از ملاها در افغانستان، خواستار مجازات اعدام برای عبدالرحمان شده بودند، اما به دلیل آنچه که "ناراحتی روانی" خوانده شد، از زندان آزاد و به ایتالیا پناهنده شد.
پارلمان افغانستان این اقدام را محکوم کرد و گفت که عبدالرحمان حتی با وجود دستور دادگاه عالی نیز، نباید اجازه می یافت افغانستان را ترک کند.
احتمالا به دلیل نگرانی از بروز اعتراض های مشابه، آزادی پرویز کامبخش از زندان نیز با تاخیر حدود دو هفته اعلام شده است.

هیچ نظری موجود نیست: