Ads 468x60px

پنجشنبه، خرداد ۲۷، ۱۳۸۹

ابر پروژه های فضایی

طرح ابر پروژه های فضایی توسط طراحان جاپانی...



حلقه مهتابی یا مجموعه ی از صفحه ها در امتداد استوای ماه. عکس از شیمیزو

فکر میکنید این یک نیروگاه برق فضایی است؟ در واقع طرح یک مرکز ذخیره کننده نور خورشید در ماه است که میتواند انرژی جمع آوری شده را به زمین پرتاب کند. البته تا هنوز یک طرح است که از سوی شرکت ساختمانی 200 ساله شیمیزوی جاپانی مطرح شده که به پیش فکری و طراحی تکنولوژی و توسعه ساختار های جالب افتخار میکند. این طرح که "حلقه ماه" یاد میشود، در واقع شامل یک آرایه از صفحهات خورشیدی با طول 11000 کیلومتر یعنی سراسر استوای ماه و یک دستگاه انتقال برق لیزری برای انتقال لیزر انرژی به شدت قوی و متراکم شده به سوی دستگاه های گیرنده در زمین می باشد.


تصاویر زیر بخش های متعدد این حلقه عظیم ماه را با طرح های بعدی برای ساخت هوتل های مدارگرد، پایگاه های فضایی در ماه و یک شهر بصورت هرم عظیم نشان میدهد.
بر اساس این طرح انرژی جمع آوری شده در ماه به زمین پرتاب میشود. برای اینکه این ساختار موفقانه باشد، چندین تیم از اخترشناسان مجبور اند تا عملیات های روبوتیک در سطح ماه یعنی در محل ساخت این سازه ها را حمایت کنند. بنابرین به یک پایگاه فضایی در ماه نیاز دارند. شرکت شیموزو این طرح را در نظر دارد.


طرح یک پایگاه فضایی در ماه که بصورت هشت ضلعی ساخته شده. عکس از شمیوزو.
قرار است پایگاه های ماه با استفاده از کانکریت (بتون) های ساخته شده از سنگ ماه بنا شوند. استفاده از ساختار هشت ضلعی امکان توسعه بعدی این مرکز را به جهت های مختلف میدهد. سیستم های ساختمانی در شرایط دشوار ماه یکی از موضوعات اساسی به شمار میرود. طرح ساختارهای خود تدارکاتی با استفاده از پوسته ها و سیستم های تورم هوا میتواند ساختار های سبک وزن را به وجود بیارد و هزینه های ساخت را هم به مراتب کاهش بخشد. شرکت شیموزو همزمان در حال طراحی تکنولوژی های روبوتیکی است که میتوان آنها را برای ساخت پایگاه ماه به کار برد و در نهایت خطر و تهدیدات فعالیت های انسانی را کاهش بخشید.

برای مأموریت های درازمدت انسانی، قسمت درونی پایگاه باید طوری ساخته شود تا بتوان 1/6 میزان گرانش را در داخل آن حفظ نمود.
شرکت شیموزو سعی دارد تا با استفاده از مهارت های فنی 200 ساله خود چالش های فراروی ساخت این پایگاه را رفع کند.

یک آسانسور (لفت) هوتل فضایی در ارتفاع 240 کیلومتری بر فراز زمین. عکس از شیموزو.
شرکت شیموزو طرح ساخت این هوتل را روی دست دارد که شامل یک آسانسور فضایی با طول 240 کیلومتری می باشد ( البته ساخت آسانسور فضایی کار آسانی نیست) ولی سفینه های فضایی را نیز میتوان به آن وصل نمود. این ساختار طولانی پیچیده از چندین قسمت یا واحد مانند سالن بزرگ، رستورانت ها و یک محیط برای سرگرمی ساخته شده.

شهر فضایی بصورت هرم عظیم با ارتفاع 2000 متر. عکس از شیموزو.
شرکت شیموزو همچنین سعی دارد تا ببیند چگونه میتواند ساختار های جالب و غیر معمولی را بر سطح اقیانوس های آب در زمین بسازد. هرم فضایی بصورت یک شهر خود تدارکاتی است که میتواند تا یک میلیون انسان را در خود جا دهد. ساختار اساسی یا واحد های هشت ضلعی ساخته شده از مواد ساختمانی سبک مانند فیبر کاربنی اند که یکی از پروژه های بی نظیر و عظیم در تاریخ ساختمان سازی بشر به شمار میرود.

به نظر میرسد با ساخت چنین شهرک عظیم فضایی در ماه سفر به تنها قمر زمین کاری چندان دشوار نخواهد بود، اما نه برای همه...


این روستای سبز "شناور" شبیه یک زنبق آبی عظیم است که بر روی آب قرار دارد. شیموزو می خواهد تا این شهرک ها را که شبیه زنبق آبی اند و میتوانند مانند یک گیاه کاربن دای اکساید را جذب کنند بر روی بحر ها بسازد. در ضمن از این ساختار ها میتوان بصورت یک تکنولوژی پیشرفته برای جذب کاربن استفاده کرد. صفحهات خورشیدی و منابع موجود در اقیانوس و همچنان زباله های استفاده شده را میتوان به انرژی لازم برای استفاده این شهر شناور بزرگ تبدل نمود.

منبع: انجمن نجوم افغانستان

هیچ نظری موجود نیست: