Ads 468x60px

یکشنبه، مرداد ۱۷، ۱۳۸۹

آيا افتتاح نمايندگي دانشگاه آزاد اسلامي در كابل غلط است ؟


از افتتاح نماينده گي دانشگاه اسلامي بسيار خوشحال شدم ، زيرا من و هزاران ديگركه خواهان تحصيلات بيشتر از ليسانس هستم و براي اينكار مجبور هستيم حد اقل دوسال را از افغانستان بيرون برايم، واين مايه اي خورسنديست كه در كشورخودم به زمان مادري ام مي توانم ماستري و دكترا بگيرم ، انترنيت را جستجو كردم كه آدرسش را در كابل پيدا كنم ، وعاجل ثبت نام شوم درين وقت مقاله اي را درسايت انترنتي تلو افغان خيلي متعصبانه نوشته شده خواندم در پايين مي گذارمش بخوانيد و خود قضاوت كنيد كه آيا فقط بخاطر اينكه اين دانشگاه فارسي است ما چنين ارزشي را از دست بدهيم.
دوسانيكه آدرس اين دانشگاه را در كابل دارند لطفن برايم همكاري كنند.
تحصيلات عالی به کجا ميرود؟
ديده بان 06.08.2010 22:08
چندی پيش يک نويسنده آگاه ، تبعات و فرآيند ناگوار تصرف نهاد های وزارت تحصيلات عالی بوسيله باند تبهکار کريم خليلی را گوشزد کرده بود و آنرا يک اشتباه عظيم وتهديد ملموس عليه منافع ملی افغانستان دانسته بود. اکنون پيش بينی ايشان ، کم کم تحقق می يابد .امروز در رسانه انترنتی شورای نظار ( که خود را شبکه اطلاعرسانی افغانستان می نامد)، خبری درج شده است که قرار است ، يک هيات ايرانی به منظور تاسيس شعبه مرکزی «دانشگاه آزاد اسلامی ايران » به افغانستان سفر کند ، رييس هيات ايرانی عبدالله جاسبی است!
اما دانشگاه آزاد اسلامی ايران کدام است؟
پوهنتون يا دانشگاه آزاد اسلامی ايران، يک دانشگاه غير دولتی و غير استاندارد است که در زمان رياست جمهوری آيت الله هاشمی رفسنجانی، توسط يک دسته از سرمايه داران و ملاکان و دلال های بازار بازرگانی ايران ، تحت نظر هاشمی رفسنجانی ، پديد آمد! جمعی از فرزندان آخوند های دولتی و فرزندان سرمايه داران ملاک و خانواده بازاريان ( تاجرانی که در بازار سنتی ايران تمرکز دارند) که استعداد و شايسته گی لازم برای جذب در دانشگاه های دولتی و استندارد را نداشتند، به اين نهاد تازه تاسيس ، روی آوردند ، تا مدارک باد آورده فراغت از دانشگاه اسلامی ( ليسانس و ماستری و داکتری) حاصل دارند و به مقامات و رتب دولتی بلند پايه نايل آيند . البته فراگيری اين دانشگاه مجانی نبوده است و برای ثبت نام ، هر ترم تحصيلی، مبالغ هنگفتی از محصلان ايرانی اخذ ميکرده است !
رييس اين دانشگاه ، عبدالله جاسبی، از باند هاشمی رفسنجانی است که قريب ۲۲ سال است ، همين وظيفه را از پيش برده است .
اخيرا بر سر قيادت و سرپرستی و تداوم و عدم مداومت اين دانشگاه ، کشاکش های ميان محمود احمدی نژاد و باند هاشمی رفسنجانی ( رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام) در ايران ، در گرفته بود که نتايج آن هنوز معلوم نيست!
بهر حال تاسيس مرکز اين دانشگاه در افغانستان ، که اسناد و مدارک تحصيلی آن، معتبر نيست ، يک عمل نابجا،بيهوده و مسخره خواهد بود !
بايد متذکر شوم ، داد وستد علمی و تواميت با پوهنتون های معتبر جهان، برای مراکز تحصيلات عالی افغانستان ،مورد انتقاد و اعتراض من نيست، اماپوهنتون های های ايران در دوره رژيم ايده ئولوژيک کنونی ، بشدت از نورم ها و استندارد های بين المللی تهی شده اند. خامنه ای ، رهبر رژيم اسلامی اخيرا « علوم انسانی» را نيزبرای اسلام وولايت فقيه (!) ، مضر و زيانبار تشخيص داد و قرار است شايد برای صدمين بار در کريکولم آموزشی دانشگاه ها، مداخله و تجديد نظر شود!
به نظر من،داد وستد فرهنگی و علمی با اينگونه مراکز تحصيلی شخصی و غير دولتی ، برای فرزندان افغان ، مضر و اتلاف وقت خواهد بود!
خبرمنتشره امروز ميرساند که آقای سرور دانش، سرپرست « تنظيمی » وزارت تحصيلات عالی، نان از افغانستان می خورد ، اما تخم در مرغانچه ايران ميگذارد!
خدا کند، تبارز همچه اخبار ناگوار ، مقدمه ی برای تجزيه فرهنگی و مسخ اصالت های فرهنگی افغانستان نباشد.
آيا جوانان افغان به اين گونه اسارت های فرهنگی تن خواهند داد ؟ هرگز!
http://www.tolafghan.com/posts/19007

هیچ نظری موجود نیست: