Ads 468x60px

سه‌شنبه، خرداد ۰۷، ۱۳۸۷

جمع آوری امضا برای رهایی پرویز کامبخش

تظاهراتی در حمایت از پرویز کامبخش (آرشیو)
تا حالا چندین بار در حمایت از پرویز کامبخش در افغانستان تظاهرات شده است
گزارشگران بدون مرز جمع آوری امضا برای درخواست رهایی پرویز کامبخش، دانشجوی محکوم به اعدام در افغانستان را آغاز کرده است.

پرویز کامبخش، دانشجوی سال سوم روزنامه نگاری دانشگاه بلخ، در شمال افغانستان، از حدود هفت ماه پیش به اتهام "اهانت به اسلام" بازداشت و در زندان بسر می برد.

او متهم است که مقاله ای را از یک سایت اینترنتی گرفته که به "زن ستیزی" در اسلام می پردازد و پس از علاوه کردن چندین جمله در آن، این نوشتار را در اختیار سایر دانشجویان دانشگاه بلخ قرار داده است.

ماه گذشته، یک دادگاه ابتدایی در بلخ، کامبخش را محکوم به اعدام کرد، موضوعی که اعتراض های گسترده ای نهادهای دفاع از حقوق بشری را در پی داشت.

پرویز کامبخش در نخستین جلسه دادگاه تجدید نظر در کابل گفته بود که از وضعیت قناعت بخش صحی و روانی برخوردار نیست.

رسیدگی فوری

پرویز کامبخش در دادگاه
پرویز کامبخش در دادگاه تجدید نظر در کابل
گزارشگران بدون مرز با انتشار یک اعلامیه گفته است که این سازمان، از مقامات مسئول در افغانستان می خواهد تا هرچه زودتر به پرونده کامبخش که برای بررسی به دادگاه تجدید نظر در کابل منتقل شده، رسیدگی کنند.

پرویز کامبخش، روز گذشته (یکشنبه، پنجم جوزا/خرداد) به دلیل آنچه که "مشکلات صحی" خوانده شد، از دادگاه تجدید نظر در کابل خواست تا برای رسیدگی به پرونده اش، یک هفته به او مهلت داده شود.

گزارشگران بدون مرز در اعلامیه خود به نقل از برادر پرویز کامبخش نوشته است: "هر اندازه دادگاه موکول شود (با تاخیر برگزار شود)، برای پرویز خطرناک است، چون وی در وضعیت صحی و روانی خوبی بسر نمی برد و ماندن بیشتر او در زندان، امکان دارد حیات او را به خطر روبرو کند."

پیش از این، چندین تظاهرات در حمایت از پرویز کامبخش در افغانستان راه اندازی شده و نهادهای مختلف حقوق بشری، خواستار رسیدگی عادلانه به این پرونده شده اند.

کامبخش اتهام "اهانت به اسلام" را که علیه او وارد شده، رد کرده و گفته است که اعتراف به نوشتن بخشی از یک مقاله کفرآمیز در بلخ، به جبر و اکراه او گرفته شده است.

برگرفته از بی‌بی‌سی

هیچ نظری موجود نیست: