Ads 468x60px

سه‌شنبه، شهریور ۱۵، ۱۳۹۰

فراخوان طراحی لوگو یا نشان برای موزیم ملی افغانستان








اندیشهء ساخت موزیم ملی افغانستان برای نخستین بار در سال 1919 به ذهن خطور کرد، و بخشی از روند انکشافات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی افغانستان را تشکیل داد که نشان دهنده ی این دوره از تاریخ افغانستان شد. با بازگشت به گذشته های دور می بینیم که افغانستان رشته ای برای پیوند و یکجاسازی فرهنگ های گوناگون ایجاد کرد، و تاثیرات این فرهنگ ها را از رهگذر جادهء ابریشم که پیونددهنده ی مراکز فرهنگی اولیه بود اشاعه بخشید. آریانا که نام کهن افغانستان است، از نگاه جغرافیایی در مکانی موقعیت یافته است که نقش تاریخی ارزشمندی را بازی می کند. ساختارهای هنرمندانه ای که در این سرزمین انکشاف یافت بازتاب دهنده ی ویژگی بی همتای ساکنان آن است، سرزمینی آمیخته با سنت های محلی و متاثر از سنت های یونانی – رومی، هندی و چینی. این تاثیرات فراسرزمینی پای پژوهشگران غربی را به جاده هایی کشاند که اروپاییان و یونانیان باستان در خاورزمین بدانها پا گذاشته بودند، به ویژه در افغانستان با سرمایه ی گرانبهایی از گذشته. 

موزیم ملی در سال 1922 به شمول آثار باستانی به دست آمده از کاوش های باستان شناسان داخلی و خارجی بنیان گذاشته شد. هدف از ساخت موزیم ایجاد پناهگاهی امن برای نگهداری از گنجینه های فرهنگی افغانستان بود. تا اواسط سده ی بیستم نزدیک به 100000 اثر باستانی و اتنوگرافیکی پیش از اسلام در این موزیم نگهداری می شد. شمار فراوانی از این آثار به شکل فهرست ثبت شده بود. 

موزیم ملی افغانستان دارای بخش های مختلف چون اتنوگرافی،نمایشگاه ، ترمیم آثار ، موزیولوژی ، سیرامولوژی ، اتنوگرافی ، دوره اسلامی ، مسکوکات ، عکاسی و غیره می باشد. 

با توجه به اهمیت این نهاد ملی قرار است خانه فرهنگ افغانستان نشان یا ( لوگوی ) رسمی برای اولین بار برای موزیم می افغانستان طرح نماید. از تمام طراحان ، نقاشان و هنرمندانی که توانایی طراحی لوگو را داشته باشند ، دعوت می شود در این طرح ملی اشتراک نمایند.

شرایط  انتخاب طرح برنده:

·         این لوگو چون برای اولین بار طراحی میگردد باید معرف هویت ، فرهنگ ، هنر ، تمدن و ارزش ها و میراث های فرهنگی غنی کشور عزیز مان افغانستان باشد و همچنان بتواند نماد دوره های مختلف ، دستاورد ها و ظرافت های یک موزیم ملی به تمام معنی باشد.
·         این لوگو باید حد اقل دو رنگ خاص را با خود داشته باشد تا بتوان از آن رنگ ها در سایت انترنیتی و حتی اوراق و مکاتیب روزمزه و دیگر اسناد رسمی موزیم ملی از آن استفاده کرد.
·         باید در کمپییوتر دیزاین شده و یک نمونه نهایی ابتدایی آن به صورت سی دی به کتابخانه خانه فرهنگ افغانستان با مهر و امضا و مشخصات مکمل هنرمند تسیلم داده شود
·         همه هنرمندان باید طرح های شان را قبل از مهلت تعیین شده به خانه فرهنگ بسپارند.
·         هیچ طرحی پس از تاریخ تعیین شده پذیرفته نمی شود.
·         هر هنرمند می تواند حداکثر تا 10 طرح را ثبت نماید.
·         همه طرح ها پس از ختم ضرب الاجل توسط کمیته ارزیابی بررسی گردیده و به برنده طی دو هفته رسما اعلام میگردد.
·         طرح قبول شده نیز پس از برنده شدن به مشوره کمیته مشترک نهایی شده و تغییرات لازم در آن مطابق به اصول کار هنری و طرح لوگو به کمک هنرمند آورده خواهد شد

آخرین مهلت پذیرش طرح ها:             8 میزان 1390 مطابق 30 سپتامبر 2011 ساعت 04:00 عصر

مکان پذیرش طرح ها:                      کتابخانه ،خانه فرهنگ افغانستان

جایزه طرح برنده:                            25000 ( بیست و پنج هزار افغانی )
 
تماس:                                                      0700295414 ; 0798121748

ایمیل:                                           y.entezar@ach.af
 
آدرس:                                        خانه 582 ، عقب دانشگاه کاتب ، سرک شورا ، کارته 3 ، کابل ، افغانستان
 
 

هیچ نظری موجود نیست: