Ads 468x60px

سه‌شنبه، مهر ۲۱، ۱۳۸۸

گزارش از افتتاح انجمن نجوم افغانستان

به نقل از سایت انجمن نجوم افغانستان


شنبه 18 میزان (10 اکتوبر 2009) انجمن نجوم افغانستان طی مراسمی و با تجلیل از هفته جهانی فضا افتتاح شد. این مراسم با حضور جمعی از پیشکسوتان نجوم کشور؛ آقای محمد علی فکور – گاهشمار یا تقویم نگار کشور، آقای حیدری رئیس اسبق اداره جیولوژی و کارتوگرافی و محمد دوران – فضانورد افغان، نمایندگان رسانه های تصویری و صوتی، خبرگزاری بی بی سی در کابل و جمعی از علاقمندان نجوم برگزار گردید.

مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الهی توسط محمد نادر نادر عضو هیئت موسس انجمن آغاز گردید، در ادامه آقای فکور نکاتی چند در مورد اهمیت و کاربرد نجوم در زندگی ما انسان ها صبحت کردند.

سپس آقای نظام الدین کتوازی معاون انجمن نجوم افغانستان و رئیس انجمن تحکیم صلح و حقوق بشری در مورد هدف ایجاد انجمن نجوم افغانستان و تأثیر آن در جامعه صحبت کردند. آقای کتوازی گفت " انجمن نجوم افغانستان اولین نهاد اجتماعی – آموزشی است که بدور از هر گونه اختلافات سیاسی، زبانی و فرهنگی ایجاد شده و هدف آن گسترش نجوم در میان مردم است".

در ادامه برنامه آقای نادر نادر پیام کاترین سزارسکی – رئیس اتحادیه بین المللی نجوم را به مناسبت سال جهانی نجوم قرائت نمود.

بعد از بنده (یونس بخشی) رئیس انجمن نجوم افغانستان برنامه ها و پروژه های انجمن نجوم را برای علاقمندان شرح دادم و در ادامه مشکلاتی را که در تهیه امکانات و خرید ابزار های نجومی مانند تلسکوپ، گردانه آسمان و چاپ عکس و تصاویر نجومی متقبل شدیم به همه گفتم. در ضمن گفتم که دوست همیشگی این انجمن آقای محمد رحیمی و آسمان پارس در تهیه این ابزار و دیگر وسایل با ما همکاری نمودند و یکی از همکاران همیشگی انجمن نجوم افغانستان خواهد ماند.

در پایان آقای محمد دوران – فضانورد و فرمانده قول اردوی هوای کشور خاطرات شان را که در مورد آمادگی ها برای پرواز به فضا بود برای همه بیان کردند و در اخیر تصاویر

و نشان هایی را که از آن زمان به شکل یادگار داشتند به همه نشان دادند.

در پایان مهمانان و علاقمندان از نمایشگاه عکس و تصاویر نجومی انجمن نجوم دیدن کردند و بخاطر عضویت در انجمن ثبت نام نمودند.

هیچ نظری موجود نیست: