Ads 468x60px

جمعه، دی ۰۹، ۱۳۹۰

معدن حاجیگک، روزنه جدیدی برای تحول اقتصادی و اشتغال در افغانستان


محمداسحاق فیاض
سرانجام پس از سال ها انتظار استخراج از معدن آهن حاجیگک را دو شرکت کانادایی و هندی برنده شدند و زمینه برای استخراج آهن از این معدن فراهم گردید.
حاجیگک بزرگترین معدن آهن در کشورما است که ذخایر آن را بیش ازدو ملیارد تن آهن برآورد کرده اند که ۱۶ کیلومتر طول و ۵۵۰ متر عمق دارد. براساس تخمین های اولیه، استخراج تمامی آهن موجود در این معدن، به ۱۸۰ سال زمان نیاز دارد و یکی از بزرگترین معادن آهن افغانستان به شمار می رود و با توجه با استخراج بسیاری از معادن شاید این معدن بزرگ ترین معدن آهن جهان نیز به شمار برود که تا کنون دست نخورده باقی مانده و استخراج نگردیده است. اما اکنون وزارت معادن افغانستان اعلام کرده که کارهای مقدماتی استخراج از معدن بزرگ آهن حاجیگک، در بامیان تا دو ماه دیگر آغاز خواهد شد.
در طول ده سال گذشته شرکت های مختلف خارجی آمادگی خود را برای استخراج معدن آهن حاجیگک اعلام کرده بودند، براساس گزارش وزارت معادن افغانستان طی کمتر از دوسال گذشته ۲۱ شرکت خارجی از کشورهای مختلف آمادگی خود را برای استخراج معدن آهن حاجیگک اعلام کرده بودند که در خواست آنها به مزاییده گذاشته شد تا در یک رقابت آزاد بتوانند امتیاز استخراج آهن این معدن را بدست آورند.
براساس شرایطی که این وزارت برای مزاییده تعیین کرده بود، در دور اول مزاییده که در ۱۶ سنبله سال جاری برگزار گردید، از ۲۱ شرکت ۶ شرکت پیشتاز شناخته شدند و بقیه شرکت ها همه از چرخه رقابت حذف شدند. شش شرکتی که پیشنهاد نهایی خود را ارائه کرده بودند، شامل دو شرکت هندی، یک شرکت آمریکایی یک شرکت کانادایی و دو شرکت ایرانی می گردید. سرانجام پس از یک ماه و نیم بررسی و تحقیقی که وزارت معادن در مرد پیشنهادهای شش شرکت یادشده انجام دادند، وزارت معادن افغانستان خبرداد که شرکت های هندی و کانادایی برنده مزاییده استخراج معدن آهن حاجیگک شده اند این شرکت ها عبارتند از: یک کنسرسیوم هندی که شامل شرکت های “سایل” و” آفیس کو” می شود وشرکت” کیلو گولد منس” کانادایی هستند.
برای خواندن کامل این نوشته اینجا کلیک کنید.

هیچ نظری موجود نیست: