Ads 468x60px

یکشنبه، آذر ۲۷، ۱۳۹۰

اسطوره ی حذف و سانسور


روی دو ساق لبان مرتعش آب
بوسه زن و بیقرار و تشنه و تبدار
ناگه درهم خزید راضی و سرمست
جسم من و روح چشمه سار گنه کار
 (فروغ فرخزاد)
درود به روح فرزانگانی ایرانی؛ فروغ فرخزاد، صادق هدایت، احمد شاملو، سهراب سپهری و… که پس از مرگ، چهره های سیاسی شدند؛ به تعبیر سهراب سیاست برای آنان همان باربرهای سبک و خالی می نمود. اما فضای هراس انگیز نظام که از خالی گی درون اش می هراسد؛ همه چیز را سیاسی کرده است. این سیاسی شدن همه چیز برای این است که نظام از خانه های خالی خویش می ترسد و با هرچه، طوری نگاه می کند که گویا برای نظام افشاگر و براندازنده، تمام می شود.
ایران، سهم بزرگ در فرهنگ بشری دارد؛ سهمی که تاثیرش بر اسطوره، ادیان و فرهنگ ملل مشهود است. آزادی ادیان در ایران باستان به دو هزار و سه صد سال پیش از میلاد، در دوره ی امپراتوری هخامنشیان برمی گردد. این بینش های بزرگ و جهان بینی های ادیان شمول و انسان شمول؛ طرح ایران را به عنوان معرفت در تفکر ملل به وجود آورد که امروز نظام جمهوری اسلامی بی هیچ تاملی، این طرح بزرگ را به مصرف می رساند. اگر آن پیشینه ی انسانی و فرهنگی طرح بزرگ ایرانی نبود؛ این نظام برای جهانیان معادل القاعده و طالبان در افغانستان بود. اما جهانیان پیشداوری معرفتی که از ایران دارند؛ این پیشداوری بر این نظام سایه می اندازد. یعنی ایران، ظرف زیبایی است با مظروفی که با آن ظرف ارتباطی ندارد.
میشل فوکو اگر زنده می بود آیا هنوز هم تحت تاثیر این رژیم قرار می گرفت یا برداشت اش را در باره ی این رژیم عوض می کرد! کاش فوکو زنده می بود و می دید که بی تامل برداشت قهرمان، از این رژیم داشته و این رژیم به فرهنگ و کهن نمونه های انسانی ایران باستان ارتباط ندارد بلکه دارد معرفت تاریخیی که ایران در تفکر بشر داشت؛ آن را می بلعد.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

دوست عزیز هموطنم به شما یک توصیه دوستانه و خیرخواهانه میکنم. من مدافع ایران نیستم اما مدافع عقل و انصاف هستم. این را می دانم هرکاری از خود قاعده و قانون دارد و شما هم باید بدانید.
شما اگر وارد خانه کسی شده باشید تا زمانی شما را در خانه راه می دهد که قواعد حاکم بر زنده گی در آن خانه را محترم بدارید چه آن قانون از نظر شمای مهمان خوب باشد یا بد. هروقت به هتاکی و تعرض به این و آن و اهل خانه دست زدید شما را ازانجا بیرون می اندازند.
این تنها جمهوری اسلامی نیست که سانسور می کند. به این لینک گزارش ویدئویی بی بی سی برو ببین که چطور در قلب دموکراسی قبله گاه شما یعنی امریکا یک جوان 20 ساله را طور سیستماتیک مورد تجاوز قرار داده و شکنجه کرده و حالا در دادگاه صحرایی محاکمه می کنند فقط به این علت که تصاویر قتل عام شهروندان عراقی بوسیله هلیکوپتر امریکایی را به ولیکیلیکس سپرد تا بقول شما و به زعم باطل خود آزادی بیان کند! اما با این آزادی بیان خود از قول خانم کلینتون امنیت کشور امریکا را به خطر انداخت پس مستحق تجاوزجنسی، انواع شکنجه و حالا محاکمه صحرایی است. ویدئو را ببین دوست عزیز. (http://www.bbc.co.uk/persian/world/2011/12/111216_l95_manning_wikileaks.shtml)
ایران هم یک کشور استت و دارای دولت و نظام و بقول شما یا مریم رجوی "رژیم". برای خود قانون دارد و امنیت دارد و هرچیزی که دیگران می خواهند داشته باشند. وقتی قوانین شان را رعایت نکردی جزع و فزع چه معنا دارد؟ مانند این است که به کسی بگویی سر ات را خم بگیر من با سنگ به کله ات بکوبم و نباید آخ هم بکنی!

دوست عزیز باور کنید از روی خیرخواهی می نویسم. می بینم عده ی جوانان ما ندانسته و بیهوده الفاظ و ادبیات گروه های مفلوک و بی ریشه ایرانی را طوطی وار تکرار می کنند. برای ما و شمای افغان که میلیون ها مهاجر و جویای کار در همان رژیم جمهوری اسلامی داریم این نوع رفتار و گفتار چه سودی دارد؟ من قسم می خورم این رژیم چنان محکم و باصلابت است که خواب سقوط آن را باید رجوی ها بگور ببرند که می برند و حمله احتمالی امریکا و اسراییل هم پایگاه این رژیم بقول شما را تنها قوت می بخشد و بس.

من وبلاگ ات را دیدم و نوشته را خواندم .این قدر ادبیات کهنه و فرسوده ی مسعود و مریم رجوی را بلغور می کنی و به "رژیم" هرنوع که خواستی دشنام می دهی بعد انتظار داری کمیته تعیین مصادیق مجرمانه برایت مراسم استقبال پهن کنند؟
یک کمی عاقل باشید این قدر الفاظ چند مردار مطرود و بی خبر از جامعه ایران را که اکنون مانده اند چطور لجن خود را از مرداب کمپ اشرف بیرون بکشند و آه و ناله و استغاثه شان گوش فلک را کر کرده بلغور نکنید. به ماوشما چه که رژیم جمهوری اسلامی چنین است یا چنان است. من و تو برویم آش خود بخور یم و شیله خود بپزیم که رژیم ملاعمری حتما در راه است و خانم کلینتون به زودی پیشکش خواهد کرد.

اگر هم چشم و گوش بسته خیلی خیلی از رژیم جمهوری اسلامی به سبک مریم رجوی بدبخت نفرت دارید راهش این است از امکانات این رژیم استفاده نکنید. شما که شهروند افغان هستید بروید خود تان بجای یک بلاگفا ده افغان فا بسازید و هرچه خواستید در آن بریزید.