Ads 468x60px

سه‌شنبه، اسفند ۲۳، ۱۳۹۰

به ایتالیا خوش آمدید؛ پنج مستند درباره پناهجویان در یک فیلم!

بصیر آهنگ



مستند "به ایتالیا خوش آمدید" وضعیت بد پناهجویان درکشور ایتالیا را به تصویر کشیده است. این مستند با کارگردانی پنج پناهجو از کشور های مختلف و کمک مالی موسسه " Archivio delle Memorie Migranti یا آرشیف خاطرات پناهجویان" ساخته شده است. کارگردانان این مستند اکثرا قبل از اینکه به ایتالیا برسند، هیچ رابطه ی با دنیای سینما نداشته است؛ اما اکنون این کارگردانان جوان با پشت سر گذاشتن دوره های آموزشی در عرصه ی سینما در مدت کوتاهی توانسته اند وضعیت جامعه ی پناهنده و پناهجو در ایتالیا را به شکل حرفه ای به تصویر بکشند. این مستند در حقیقت پنج فلم کوتاهی ست که زند گی واقعی پناهجویان در پنج شهر ایتالیا را دنبال کرده است. اما آنچه این پنج داستان را هم وصل می کند درد مشترک جامعه پناهجویان است که مرزها را می شکند. درد دوری از وطن، رویارویی با تبعیض و نقض حقوق پناهجو و پناهنده از طرف کشور میزبان و برخورد سرد جامعه و زندگی در سایه ترس - فاشیزم، نکته هایی اند که این پنج داستان را به هم بخیه میزند و آنرا یکی می سازد. زبان این مستند انتقادی است ، اما کارگردانان این مستند به شکل ماهرانه ی راه های بیرون رفت از بحران حاکم و نبود اعتماد بین مهمان ومیزبان را جستجو نموده است.
این مستند ترس از پناهجو در جامعه ی میزبان و نداشتن اعتماد به آنها را که اکنون به مشکل عمده ی برای پناهجویان در جامعه غربی تبدیل شده است، ریشه یابی نموده و برای بیرون رفت از این مشکل؛ تلاش در جهت بوجود آمدن شناخت متقابل بین مهمان و میزبان را پیشنهاد کرده است. تاکید مثبت بر شناخت فرهنگ ها به مثابه یک ابزار قدرتمند واحترام به فرهنگ های متفاوت و مورد پسند این مستند را در جامعه ایتالیا به شکل بی سابقه محبوب ساخته واکنون از طرف مردم به شکل گسترده ی مورد استقبال قرار گرفته است.
JPEG - 137.5 kb
" ترس از پناهجویان مسلمان در کشور ایتالیا همیشه موضوع داغ دررسانه ها بوده است. در سال 2009 دولت ایتالیا قانونی را با عنوان" SECURITY PACKAGE THE" به تصویب رساند که در آن نسبت به افزایش مهاجرین به خصوص از کشور های اسلامی هشدار داده شده بود. کارشناسان مسائل اجتماعی در ایتالیا معتقد هستند که پس از حملات یازدهم سپتامبر2001 در امریکا؛ داشتن ترس از پناهجویان مسلمان در اروپا را افزایش داده است".

هیچ نظری موجود نیست: