Ads 468x60px

یکشنبه، اسفند ۱۴، ۱۳۹۰

مسابقهBOBs آغاز شد

مسابقهBOBs آغاز شد


از روز ۱۳ فوریه /۲۴ بهمن، کاربران می‌توانند کاندیداهای خود را برای هشتمین دوره مسابقه بین‌المللی وبلاگ‌ها که توسط دویچه وله برگزار می‌شود معرفی کنند.

حضور زبان‌های متفاوت، یکی از مشخصات ویژه این مسابقه است. ما به یازده زبان صحبت می‌کنیم، همدیگر را می‌فهمیم و کاندیدا می‌پذیریم. فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه، بنگلادشی، آلمانی، چینی، روسی، اسپانیائی، اندونزیائی و پرتغالی زبان‌هایی هستند که در این مسابقه حضور دارند.

به همین خاطر هم در وب‌سایت مسابقه باردیگر یازده زبان جای دارند.

این مسابقه در ویژه‌گی که BOBs را از دیگران متمایز می‌کند همچنان ثابت قدم است: انتخاب وبلاگ‌های ممتاز به رای کاربران و از سوی هیئت داوران. تنها با ترکیب این دو است که می‌توان برندگانی را مشخص کرد که هم از رای کاربران برخوردارند و هم توانسته‌اند نظر متخصصان را به خود جلب کنند.

در هیئت داوران سال ۲۰۱۲ نیز ترکیبی از متخصصان رسانه‌ها، بلاگرها و فعالان شبکه‌های اجتماعی از هر یازده زبان حاضر در مسابقه حضور دارند. این هیئت اول ماه مه در برلین تشکیل جلسه می‌دهد تا با استقلال رای و نظر خود، برندگان در ۶ موضوع عمومی مسابقه را تعیین کند.

داور بخش فارسی دکتر آرش آبادپور، “کمانگیر” است. کمانگیر نامی آشنا و قابل اعتماد برای جامعه وبلاگ نویسان فارسی زبان است. براساس داده‌های آماری متفاوت وبلاگ او جزو ۲۰ وبلاگی است که بیشترین بازدید کننده را دارد.

موضوع آموزش و فرهنگ

این مسابقه همچون سال‌های گذشته دارای ۱۷ موضوع است. شش موضوع عمومی هستند و در آن‌ها نامزدهای همه زبان‌ها با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. برندگان این شش موضوع از طریق رای هیئت داوران و رای‌گیری عمومی مشخص می‌شوند. علاوه بر این در ۱۱ موضوع دیگر نیز هر زبان ۱۱ کاندید خواهد داشت. برندگان هر زبان تنها از طریق رای‌گیری عمومی و بصورت آنلاین مشخص می‌شوند.

جایزه ویژه امسال به وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌هائی تعلق می‌گیرد که موضوع اصلی فعالیت آنها در عرصه آموزش و فرهنگ است. «آموزش و فرهنگ» امسال موضوع اجلاس جهانی رسانه‌ها است که سالانه از سوی دویچه وله در شهر بن آلمان برگزار می‌شود.

کاندید کنید!

امیدواریم تا روز ۱۳ مارس تعداد زیادی وبلاگ فارسی زبان برای شرکت در مسابقه کاندید شوند. لیست کاندیداها سپس در اختیار هیئت داوران قرار خواهد گرفت تا نامزدهای مرحله نهائی در همه ۱۷ موضوع مشخص شوند.

تقاضا داریم کاندیداهای خود را از طریق یکی از این شبکه‌های اجتماعی معرفی کنید: Facebook Twitter, Vkontakte، Sina Weibo و OpenID. همانطور که ملاحظه می‌کنید، نسبت به سال گذشته بر تعداد شبکه‌های اجتماعی افزوده شده است.

تذکر مهم اینکه: هر وبلاگ را فقط یک بار کاندید کنید. دفعات کاندید کردن یک وبلاگ از سوی یک کاربر تاثیری بر افزایش شانس پیروزی در مسابقه ندارد.

برنامه زمانبندی مسابقه

مرحله کاندیداتوری از ۱۳ فوریه تا ۱۳ مارس

رای‌گیری آنلاین از ۲ آوریل تا ۲ ماه مه

معرفی اسامی برندگان روز دوم ماه مه

اهدای جوائز به برندگان در شش موضوع عمومی روز ۲۶ ژوئن در کنفرانس اجلاس جهانی رسانه‌ها در شهر بن آلمان صورت می‌گیرد.


ضوابط


چند سال پیش هنگام نشست هیئت داوران یک داور در حال توضیح در مورد یکی از وبلاگ‌های راه‌یافته به مرحله نهائی بود که داور دیگری از جای برخاست و گفت من به این وبلاگ رای می‌دهم، ما به چنین ایده‌ای در محدوده زبانی‌ خودمان نیاز داریم.

با تعریف چنین خاطره‌ای می‌خواهیم به یکی از ویژه‌گی‌های این مسابقه بین‌المللی اشاره کنیم که آن را از دیگر رقابت‌ها متمایز می‌سازد. مسابقه دویچه وله BOBs تنها مسابقه چند زبانی با یک هیئت داوران بین‌المللی است که هدف از برگزاری آن آشنا کردن جهانیان با وبلاگ‌های ممتاز از زبان‌های متفاوت است.

با توجه به هر موضوع این مسابقه، کاربرد و آرایش هر وبلاگ جایگاه ویژه‌ای می‌یابد. توجه شما را به سه ویژگی جلب می‌کنیم:

طرح و اجرا:

ایده‌ها، طرح‌‌ها و نحوه پیاده کردن آن و ارزش اطلاعات ارائه شده

موضوع و ربط اجتماعی آن

چه گروهی مورد خطاب قرار دارند و مطالب چقدر متقاعد کننده هستند

استیل و نحوه نگارش

فعالیت دراز مدت و پایدار

شفافیت، اعتبار و قابلیت اعتماد

خلاقیت

اصالت ویژووال، طراحی هنری، استفاده بهینه از همه امکانات اینترنت

نوآوری

چه نوآوری و یا ویژه‌گی بخصوص در آنچه که ارائه شده وجود دارد.

مواردی که به آن اشاره شد، به‌عنوان راهنمای عمل برای هیئت داوران است. در موضوعات عمومی که همه زبان‌ها حضور دارند، هیئت داوران باید به این موضوع توجه داشته باشد که آیا وبلاگ مورد انتخاب آنها قابلیت “ممتاز بودن” در عرصه بین‌المللی و حمایت از آن را دارد.

قواعد رای‌گیری آنلاین: وبلاگ‌های ممتاز براساس آرای کسب شده انتخاب می‌شوند. هرپروژه و یا وبلاگی که بیشترین رای را کسب کند برنده محسوب می‌شود (هر موضوع مسابقه یک برنده دارد).

هیچ نظری موجود نیست: