Ads 468x60px

دوشنبه، تیر ۳۱، ۱۳۹۲

توسعه پایدار و نقش جوانان در توسعه پایدار در افغانستان، بخش سوم



در پیوند با دو نوشته ی پیشین، این بخش از رشته نوشته های کوتاه پیشنهادی "توسعه پایدار و نقش جوانان در توسعه پایدار در افغانستان" را برایتان می نگارم. در این بخش به سومین بخش توسعه پایدار، اجتماع، می پردازیم.
من قصد ندارم به مسئله توسعه پایدار از نگاه علمی آن بپردازم. فکر می کنم نوشتن، بسیج کردن افراد و فهرست کردن ایده ها و فعالیت ها می توانند در گام نخست سازنده تر و ارزشمندتر از برخورد دانشگاهی با این مسأله باشد، به ویژه در کشور ما که هیچ فعالیت چشمگیری برای توسعه پایدار صورت نگرفته است. از این رو تنها مثل دو نوشته قبلی به فهرستی از فعالیت ها می پردازیم تا بتواند ایده ای عمومی برای جوانان ببخشد.
دیدیم که راه های گوناگون سالمی برای درگیرسازی جوانان در امور اقتصادی و حفظ و مراقبت و بهبود محیط زیست در کشور وجود دارد. فهرستی از پیشنهادی فشرده که می توانند به صورت صلح آمیز سهم گیری جوانان را در دو بخش نامبرده بالا ببرند.
هر گاه در بافت توسعه پایدار سخن از اجتماع به مثابه ی یکی از اجزای اصلی تاثیرگذار و تاثیرپذیر به میان می آید، منظور فعالیت های اجتماعی، حرکت های اجتماعی، کنش های اجتماعی، تعاملات اجتماعی و مدنی را در بر می گیرد. گروه های فعال اجتماعی، نهادهای اجتماعی-مدنی و فرهنگی و هنری، سازمان های حمایت از حقوق زنان، جامعه مدنی، حقوق بشر و سازمان هایی از این دست با چنین فعالیت هایی، سازمان های تشکیل دهنده اجتماع هستند. هر چند، خانواده نخستین سازمان اجتماعی است که فرد در آن پرورش می یابد و رشد می کند.
پیشنهادهایی که می توان از رهگذر آنها و از طریق سازمان ها و نهادهای اجتماعی-مدنی به بهبودی اجتماع و حرکت های اجتماعی سالم و سازنده دست یازید (که به اجتماع به عنوان یکی از پایداری ها کمک کند) در پایین آورده می شود.
·         تشکیل حرکت های مدنی با هدف سازندگی و بالا بردن نقش جوانان
·         ایجاد سازمان ها، نهادها، گروهک ها، انجمن های جوانان با هدف بالا بردن نقش جوانان
·         برگزاری سمینارها، کارگاه های آموزشی ظرفیت سازی و گفتگوها و گردهمایی ها در مورد نقش جوانان در اجتماع سالم و سازنده
·         تداوم حرکت های مدنی سالم و سازنده ی گذشته با هدف بالابردن سهم جوانان در سازندگی و توسعه پایدار
·         انجام برنامه های خدمات اجتماعی همچون نهال شانی، دیدار بیماران، کمک به نیازمندان، زندگی چندروزه با خانواده های فقیر، پاک کاری شهر و از این دست فعالیت ها
·         ایجاد استراتژی جوانان و توسعه پایدار
·         روی دست گرفتن برنامه های ایجاد صلح و پرورش فرهنگ عدم خشونت در کشور
·         رقابت های ورزشی با هدف ترویج فرهنگ های سالم و سازنده با حضور محوری جوانان
·         تدویر برنامه های فرهنگی و رویدادهای هنری و اجتماعی با حضور جوانان به منظور مشارکت بیشتر جوانان در این عرصه ها
·         بالا بردن ظرفیت زنان و پشتیبانی همه جانبه از حضور زنان در اجتماع و فعالیت های آنها
·         گفتگوهای سازنده میان نسل جوان و نسل پیر با هدف درگیرسازی جوانان در روندهای فرهنگ سازی و اجتماع پروری
·         و غیره
اینها تنها چند نمونه کوتاه پیشنهادی برای حضور بیشتر جوانان، فعالیت آنها در راستای توسعه پایدار از طریق ایجاد جامعه ای بهتر و پویاتر می باشد.

توسعه پایدار پدیده ای نیست که به چند فعالیت خلاصه محدود شود چرا که جامعه و توسعه یافتگی دامنه ای چنین کوچک ندارد. فهرستی از همه ی فعالیت های سازنده ی اجتماعی با هدف توسعه پایدار اجتماعی نیاز به زمان فراوان و همکاری گروهی دارد. در صورت احساس نیاز خوانندگان می توان فعالیت های دیگر را نیز فهرست کرد. 

۴ نظر:

بسیج گفت...

آقای بیتا: پیشنهادات و راهکار های خوب را یاداشت کرده اید. من فکر میکنم یکی از کار ها برای جوانان : الگو برداری مناسب از تجربیات و ساختارهای جوان, فعال در کشور های دیگر همچون کشور های اروپایی و جنوب-شرق آسیا است و اینکه آنها چگونه بصورت گسترده کنفرانس های متعدد و بین المللی را سالانه برگزار می کنند. همین اکنون در هر ماه به ده ها کنفرانس جوان در آلمان؛ جاپان و یا حتی تایوان در ارتباط به صلح؛ محیط زیست؛ پرهیز از خشونت و یا رهبریت جوان برگزار می شود که حتی در خیلی ازین مراسم ها هزینه سفر اشتراک کننده گان نیز بدوش بر گزار کنندگان است؛ در حالیکه در افغانستان نهاد های جوان اکثرا کلیشه ای؛ غیر ملی؛ بدون منابع مالی؛ با برنامه های موقتی و جلسات خسته کننده تکراری و خلاصه در ابتدا با و عیدها و در آخر با نا امیدی ها بمیان می آید.
تشکر

رستم گفت...

سلام آقای بیتا. آقا دستت درد نکنه. من از محتویات نوشته هایت استفاده می برم.

میثم منتظری صحرایی گفت...

سلام مسرورم با شمایم در این دنیایی مجازی.

صمد گفت...

سلام آقای بیتا

خوشحال شدم از خواندن مقاله ات