Ads 468x60px

سه‌شنبه، مرداد ۲۳، ۱۳۸۶

محمود احمدی نژاد در کاب

از سایت يادداشت هايی از کابل

امروز سه شنبه، رئيس جمهور اسلامی ايران محمود احمدی نژاد به کابل رسيد. ملاقات محمود و حامد رئيس جمهور اسلامی افغانستان، حاصل گفتگوهای مصرانه سفير آمريکا در عراق با وزير خارجه ايران است. بعد از بحث‌ها و مذاکرات پشت پرده سفير آمريکا و وزير خارجه ايران اين ملاقات به صورت فرمايشی انجام يافت. يکیسفر دکتور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در افغانستان از چيزهای مهمی که بيشتر اين سفر را سنگين می‌کرد، تنها دلايل امنيتی منطقوی بود نه چيزی ديگر. آمريکا برای مستحکم کردن روابطش و نشان دادن وضعيت بحرانی خاور ميانه، عراق و افغانستان اين برنامه را ترتيب داد گرچه قبلا محمود احمدی نژاد از طرف رئيس جمهور افغانستان حامد کرزی دعوت شده بود.
گفته می‌شود يکی از اهداف سفر احمدی نژاد افتتاح سه پروژه با کمک مالی ايران که آماده بهره داری شده‌اند خواهد بود. کشور ايران در کنفرانس توکيو، کمک ۶۵۰ مليون دالر را به افغانستان داده بود و گفته می‌شود يکی از اهداف وی نظارت بر توافقنامه‌های که از قبل انجام شده بود خواهد بود.

بعد از سخنرانی رئيس جمهور هر دو کشور، پرس کنفرانس با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد. در ابتدا، محمود احمدی نژاد از برخی همکاری‌ها در موارد تجاری، معدن، صنايع، توسعه‌های علمی، مبادله استاد و دانشجو نام برد و به خبرنگاران گفت که قرار است در آينده افغانستان و ايران با همديگر همکاری‌های بيشتری در زمينه بهبود امنيت انجام خواهند داد.

بعد از سخنرانی رئيس جمهور دو کشور، خبرنگاران سئوالاتی از رئيس جمهور ايران و افغانستان کردند. يکی از خبرنگاران در مورد اخراج اجباری مهاجرين افغانی پرسيد. احمدی نژاد بطور غير مستقيم گفت؛ کشور ايران با مهاجرين قانونی هيچ مشکلی ندارند اما اتباع بيگانه وقتی به صورت بی‌قانونی وارد کشور ما می‌شوند و خرابکاری می‌کنند ما آنها را اخراج می‌کنيم. و اضافه کرد که هنوزم دو نيم مليون مهاجر افغانی در ايران زندگی می‌کنند که اکثر آنها حقوق مساوی با شهروندان ايرانی دارند و ما با آنانيکه بطور قانونی با ويزا کار و يا ويزا زيارتی وارد ايران می‌شوند محدوديتی نداريم.
سوال ديگری که از آقای احمدی نژاد پرسيده شد در مورد سلاح‌ها، بمب‌ها و مواد‌های منفجره‌ای که با مارک ايران از مناطق جنوبی افغانستان به دست آمدند بود. احمدی نژاد اظهار کرد که من در صحت و صقم اين خبر شک دارم. ما به امنيت افغانستان باور داريم و امنيت افغانستان تاثيرش مسقيما روی ايران خواهد بود. اين حرف‌ها که بمب‌های با مارک ايران در افغانستان پيدا شده است ساخته آنانی‌اند که از ده دوازده هزار کيلومتر دورتر به اينجا آمده‌اند.

سئوال ديگری از خبرنگار يوروآسيا از حامد کرزی در مورد نقش افغانستان در جهت بهبودی روابط ايران و آمريکا بود. حامد کرزی گفت از آنجايی که افغانستان عضو پيمان استراتيژيک با آمريکا است خوشحال خواهد بود که قدمی در جهت بهتر شدن روابط اين دو کشور بگذارد البته کرزی اين را شرط گذاشت که اگر هر دو کشور تمايل به اين داشته باشند که باهم دوست شوند و آن پيوند هم از طريق افغانستان انجام يابد.

خبرهای مربوط به موضوع
1) رييس جمهوري افغانستان از " محمود احمدي نژاد" استقبال كردّ
2) احمدی نژاد در افغانستان
3) رئیس جمهور ایران برای مذاکره وارد کابل شد
4) رييس جمهوري ايران عازم كابل پايتخت افغانستان شد
5) احمدي نژاد: ايران و افغانستان هرد دو قرباني تروريسم هستند (1)
6) ايران و افغانستان ‪ ۶‬سند همكاري امضا كردند
7) نگاهي به افغانستان، به مناسبت سفر احمدي نژاد (بخش نخست)
9) این عکس خطرناک احمدی نژاد را ندیده نروید
10) میانجیگری کابل میان آمریکا و ایران

هیچ نظری موجود نیست: