Ads 468x60px

یکشنبه، اردیبهشت ۱۳، ۱۳۸۸

ازدواج همزمان 50 زوج جوان در بامیان

نویسنده و گزارشگر: بتول محمدی
عکس ها از مهدی مهرآیین

روز پنج شنبه یکاولنگ و بامیان، شاهد اتفاق بسیار خجسته و بزرگی بود که در بامیان و حومه سابقه نداشت. 50 زوج جوان همه با هم در مراسم ازدواج یکدیگر شرکت کردند. این اقدام زیبا و ستودنی که برای اولین بار در ولایت بامیان انجام می شد توسط موسسه آسایش بین المللی که به وسیله شیعیان تگزاس امریکا حمایت می شود برگزار گردید.

این موسسه قبلا هم در مزار این ابتکار را انجام داده بود که بعدها به صورت برنامه ای در آمد که تاجران مزار شریف این راه را ادامه دادند و چندین مراسم مشابه را با حمایت خود به راه انداختند.

گفته می شود در مزار شریف، حدود 50 زوج جوان که عمدتا از ولسوالی های ولایت بلخ و دیگر مناطق شمال افغانستان بودند که به علت ناتوانی اقتصادی، قادر نبودند مراسم عروسی خود را با هزینه شخصی برگزار کنند. مثلا آنان را دانش آموزان مدارس دینی، برخی دانش آموزان و دانشجو و شماری دیگر هم کارگران روزمزد تشکیل می دادند که از عهده بار سنگین عروسی در هوتل های مجلل که معمولا هزاران دالر مصرف بر می دارد، برنمی آید.

اما این مراسم با شکوه برای اولین بار در بامیان، در کنار ده ها تن ریش سفید و آدم خرد و بزرگ دیگر، نماینده موسسه آسایش بین المللی آقای یوسف یوسف علی هم که مسلمانی آمریکایی است نیز حضور داشت.

برنامه بعدی این موسسه باز هم برگزاری یک مراسم ازدواج برای چندین زوج دیگر در ماه آگوست سال جاری در یکاولنگ می باشد.
وقتی که گوش تمام مردم به شنیدن خبرهای انفجار و انتحار عادت کرده است این خبر می تواند باعث مسرت وشادی در میان مردم شود.
تا باد چنین بادا!

سالنی که مراسم ازدواج 50 زوج جوان برگزار شد


یکی از عروس های جوان و دامادی تسبیح می گرداند متاسفانه تنه کاملش در تصویر دیده نمی شود.


سالن مخصوصی که در آن 50 زوج گرد آمده اند، بعضی از عروس ها در چادر دیده می شوند.


عروسی با آرایش محلی که در مناطق بامیان رایج است


عروس و داماد درکنار همدیگر


در افغانستان، معمولا خرچ و مخارج عروس و داماد به همین اجناسی که در تصویرزیرمی بینید ختم می شود. مهم و مهمتر از همه بکس مستطل شکل در اندازه یک متر در 50 سانتی متری است که حاوی 25 تا 50 جوره لباس زنانه است. بعضی وقت ها اگر پدر عروس پول دار و یا آدم معروف مثل حاجی، ارباب و یا رئیس باشد، بکس های دختر دو چندان است. مثلا ممکن است سر به 5 بکس لباس بزند. این هم یک نوع سیال گری است و هم یک نوع کمک به دختر و گاهی پدر دوستی اش را در عروسی دخترش در چنین مواقع ابراز می کند.

هیچ نظری موجود نیست: