Ads 468x60px

دوشنبه، دی ۲۸، ۱۳۸۸

پنج سال در دنیای سرد

پنج سال قبل، اولین کاوشگر سازمان فضایی اروپا بنام هیگینز بر سطح بزرگترین قمر در منظومه شمسی ما یعنی تیتان فرود آمد. دو روز قبل اخترشناسان سراسر جهان در شهر بارسلونا جمع شدند تا مشروعیت مأموریت هیگینز را بررسی نمایند و بر سر آینده تحقیقات و کاوش های هیگینز در تیتان صحبت کنند.
هیگینز اولین کاوشگر بدون سرنشین است که بر سطح تیتان قمر زحل یعنی دورترین سرزمین فرود آمده است. سطح نشین هیگینز وقتی از میان اتموسفیر تیتان به سوی سطح فرود می آمد همه جا را با چشمان تیز بین خود بر انداز نمود و به کمک دستگاه های مختلف خود اطلاعات بسیار مهمی را در مورد شباهت های این دنیای بیگانه با زمین به کاسینی که در آسمان تیتان در گردش بود مخابره نمود.

اندازه گیری ها و مطالعات هیگینز از سطح تیتان به مثابه گنجینه عظیمی از اطلاعات ارزشمند برای دانشمندان است. در ضمن خود سفینه فضایی کاسینی هم بیش از 60 بار بدور تیتان گردش نموده و اطلاعات بسیار مهمی را در مورد این دنیای عجیب جمع آوری نموده است. هیگینز ترکیب و ساختار کیمیاوی (شیمی) و شرایط فیزیکی اتموسفیر و سطح تیتان را مطالعه نمود. اکنون همه این اطلاعات با کار های آزمایشگاهی و نمونه سازی های کمپیوتری از تیتان مقایسه میشود. نمونه مواد اولیه که به ساخت زمین اولیه منجر شده در سطح تیان نیز کشف شده است. ادامه مطلب...

هیچ نظری موجود نیست: