Ads 468x60px

دوشنبه، اردیبهشت ۱۳، ۱۳۸۹

ملالی جویا در لیست پرنفوذ ترین شخصیت های سال 2010 مجله تایم

مجله تایم، ۲۹ اپریل ۲۰۱۰

ملالی جویا

مجله "تایم" امروز نام ملالی جویا را در لیست ۱۰۰ شخصیت پرنفوذ سال ۲۰۱۰ اعلام نمود. طی این لیست مجله تایم ۱۰۰ تن از برترین شخصیت های جهانی را همه ساله معرفی میکند. لیست کامل آن در شماره ۱۵ می این مجله انتشار خواهد یافت. این لیست شامل شخصیت هایی در چهار دسته اندیشمندان، هنرمندان، رهبران و قهرمانان میشود که ملالی در رده قهرمانان قرار گرفته است و یگانه شخصیت از افغانستان در لیست امسال بشمار میرود.

ملالی جویا ۳۲ ساله جوانترین زنی بود که در سال ۲۰۰۵ به پارلمان افغانستان راه یافت آما به دلیل جبه گیری‌هایش در برابر نمایندگان پارمان و توهین به آنان از پارلمان اخراج شد.

او جوانترین عضو پارلمان یا ولسی جرگه افغانستان است که تعلیق شده است. وی در دسامبر ۲۰۰۳ به عنوان نمایندهٔ ولایت فراه در لویه جرگه قانون اساسی انتخاب گردید و با سخنرانی دو دقیقه‌ای جنجال برانگیز نه تنها در افغانستان بلکه در سرتاسر جهان به شهرت رسید. ملالی جویا را معمولا "شجاع ترین زن افغان" میخوانند و منابعی هم او را معادل انگ سان سو چی (رهبر جنبش دموکراسی در برما) برای افغانستان قرار داده است.

مجله "تایم" به تاریخ ۲۹ اپریل ۲۰۱۰ (۹ ثور/اردیبهشت ۱۳۸۹) ملالی را در لیست ۱۰۰ شخصیت پرنفوذ سال اعلام نمود.

وی مدتی در ایران و پاکستان به عنوان پناهنده زندگی نموده و بعد هم به مثابه فعال در زمینه حقوق زنان و تعلیم و تربیت در داخل و خارج از افغانستان فعالیت نموده‌است. سال گذشته کتاب خاطرات وی تحت عنوانی "زنی در میان جنگسالاران" در امریکا، کانادا، انگستان و آسترالیا انتشار یافت که تا کنون به بیش از ده لسان دیگر ترجمه و منتشر شده است.

او در دسامبر ۲۰۰۳ زمانی که به عنوان نمایندهٔ ولایت فراه در لویه جرگه قانون اساسی انتخاب گردید با سخنرانی دو دقیقه‌ای به شهرت جهانی رسید که طی آن اعتراضش را نسبت به حضور کسانی که آنها را جنگ‌سالاران و بنیادگرایان خواند اعلام داشته گفت:

«به‌ نظر من‌ اینها باید محاکمه‌ بین‌المللی‌ و ملی‌ شوند، اینها را اگر مردم‌ ما ببخشند، مردم‌ پا برهنه‌ افغان‌، هرگز تاریخ‌ نمی‌بخشد. اینها ثبت‌ تاریخ‌ کشور ما هستند....»
اظهارات وی موجب اعتراض دیگر نمایندگان شده و آن را توهین به مجاهدین قلمداد نمودند. بعلت تهدید به مرگ شدنش در روزهای لویه جرگه سازمان ملل متحد مسئولیت محافظتش را به عهده گرفت. درین مجلس صبغت‌اله مجددی وی را «ملحد» و «کمونیست» خواند و خواهان اخراجش از مجلس گردیده از وی خواست که از سخنانش طلب پوزش کند اما وی نپذیرفت و بعدا طی مصاحبه‌هایش گفت که «از آنچه گفته‌ام هرگز توبه نخواهم کرد». سخنرانی‌های بعدی او در مجلس نیز جنجالی قلمداد می‌شوند.

هیچ نظری موجود نیست: