Ads 468x60px

پنجشنبه، اردیبهشت ۳۰، ۱۳۸۹

روزنامه نگاران افغان: خشونت چالش اصلی است

نهادهای مدافع روزنامه نگاران در افغانستان در روز جهانی آزادی مطبوعات گفته اند که فعالیت های رسانه ای در این کشور با چالش های متعددی مواجه است.

روز سوم ماه مه هر ساله در کشورهای مختلف جهان، از جمله افغانستان، به عنوان روز آزادی مطبوعات بزرگداشت می شود.

در حال حاضر در افغانستان بیش از هر زمان دیگر به فعالیت های رسانه ای اهمیت داده می شود. آمار بالای رسانه ها در این کشور نشانه ای از این اهمیت دانسته می شود.

بر اساس گزارش سازمانی موسوم به دیده بان رسانه ها، تا حال نزدیک به ۵۵۰ رسانه چاپی، ۱۰۹ ایستگاه رادیویی، ۵۳ شبکه تلویزیونی و ۱۷ خبرگزاری رسماً مجوز فعالیت گرفته اند.

اما اهالی رسانه ها برای فعالیت این تعداد از رسانه ها در کشوری که هنوز در آن جنگ ادامه دارد و آزادی رسانه ها جوان شمرده می شود، بهای سنگینی پرداخته اند.

صدیق الله توحیدی، رئیس سازمان دیده بان رسانه ها در مراسم بزرگداشت از روز جهانی مطبوعات گفت که در افغانستان ظرف یک سال گذشته ۷۳ مورد خشونت با روزنامه نگاران در این کشور ثبت شده است.

در گزارشی که آقای توحیدی به همین مناسبت ارائه کرد، این آمار شامل چهار مورد قتل، چهار مورد زخمی، ۳۳ مورد بازداشت، ۱۸ مورد ضرب و شتم و ۱۴ مورد تهدید خبرنگاران و روزنامه نگاران می شود.

آن گونه که در این گزارش آمده است، بخش اعظم این خشونت ها از سو ماموران دولتی صورت گرفته و شماری از این موارد مربوط به گروههای شورشی می شود. دو مورد خشونت هم به نیروهای بین المللی نسبت داده شده است.

دیده بان رسانه ها نوشته است: "با وجود حمایت های قانونی هنوز امنیت شغلی و جانی خبرنگاران محفوظ نیست و هیچ تضمینی در افغانستان وجود ندارد که از حیات خبرنگاران در مناطق ناامن و حتی پایتخت حمایت و دفاع صورت گیرد."

با وجود این چالشها در برابر فعالیت های روزنامه نگاری، دولت افغانستان همچنان خود را متعهد به حمایت از آزادی مطبوعات و بیان می داند.

دین محمد مبارز راشدی، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که دولت برای حمایت از حقوق روزنامه نگاران و فعالیت های رسانه ای اقداماتی را انجام داده است.

خبرنگاران مراسم بزرگداشت از روز جهانی مطبوعات را ترک کردند و خود نشست خبری تشکیل دادند

آقای راشدی گفت که کمیسیونی تشکیل شده که در آن مقامهای وزارتخانه ها اطلاعات و فرهنگ، دفاع و داخله/کشور و همچنین فرماندهان پیمان ناتو عضویت دارند. به گفته او، این کمیسیون ماهی یک بار جلسه می کنند و مشکلات خبرنگاران را از لحاظ امنیتی بررسی می کند.

آقای مبارزه ابراز امیدواری کرد که در جاری خورشیدی خشونت ها با روزنامه نگاران کاهش و وضعیت فعالیت های رسانه ای نسبت به سال گذشته بهبود خواهد یافت.

ولی روزنامه نگاران در همین مراسم دولت و نهادهای مدافع روزنامه نگاران را متهم به کم کاری در مبارزه با چالش ها علیه فعالیت های خود کردند.

در همین حال یکی از سخنرانان مراسم سخنانی به زبان آورد روزنامه نگاران آن را "هانت" به خود دانستند و به همین دلیل آنان تصمیم عدم پوشش خبری این مراسم گرفتند.

مقامهای دولتی می گویند بخشی از خشونت ها و چالش های موجود بر سر راه فعالیت های رسانه ای ناشی از مشکلات امنیتی است. آنها می گویند فعالیت های رسانه ای با وجود این مشکلات رو به پیشرفت است.

با وجود این پیشرفتها، هنوز هم افغانستان یکی از خطرناکترین مناطق جهان برای فعالیت های رسانه ای است.

منبع: بی بی سی فارسی

هیچ نظری موجود نیست: