Ads 468x60px

یکشنبه، فروردین ۱۱، ۱۳۸۷

رهنورد زریاب از یک سوء قصد نجات یافت

نکته: این مطلب قبلا در رادیو زمانه نشر شده است.
از يادداشت هایی از کابل

استاد رهنورد زریاب هفته گذشته روز پنج شنبه حوالی ساعت چهار بعد از ظهر از یک سوء قصد، جان سالم بدر برد. این خبر در روز نامه آرمان ملی چاپ امروز شنبه، تاریخ 29 مارچ به نشر رسید. به گفته آرمان ملی، شخص مسلح ناشناس در حالی که در پشت درب منزل استاد زریاب در حال جستجو بوده تا از بودن آقای زریاب اطمینان حاصل کند تصادفا با یک خانم روبرو می‌شود.اعظم رهنورد زریاب خانم از مرد ناشناس می‌پرسد که آنجا چه می‌کند. در همین زمان، از سر و صدای این دو همسایه‌ها باخبر می‌شوند و مرد ناشناس دست پاچه می‌شود و ناگهان تفنگچه‌‌اش به زمین میافتد و بلافاصله پا به فرار می‌گذارد.

این موضوع به زودی به پلیس اطلاع داده می‌شود و گفته می‌شود که بررسی و تحقیق از سوی نیروهای امنیت ملی آغاز شده است. این سوء قصد علیه استاد رهنورد زریاب زمانی صورت می‌گیرد که درست یک هفته پیش مقاله‌ای تحت عنوان "زریاب د زریابی لپاره په فرهنگ پلورنه لاس پوری کری دی" با امضای فردی به نام «فرهنگپال» منتشر شده بود که در آن به صراحت اخطار داده شده بود که اگر جلوی «اقدامات فرهنگ ستیزانه» زریاب گرفته نشود و دوایر دولتی و بخصوص دادستان کل (لوی سارنوال) در این زمینه اقدامی نکند، مسئولیت هرنوع عواقب ناگوار به دوش دولت خواهد بود.

برخی‌ بر این باورند که این سوء قصد شاید توسط اطرافیان عبدالکریم خرم وزیر اطلاعات و فرهنگ طرح‌ریزی شده باشد. چون در پی فارسی ستیزی و جنجال‌های آقای خرم وزیر اطلاعات و فرهنگ در مورد تغییر تابلوهای شهر از زبان فارسی به پشتو و مجازات و اخراج سه روزنامه نگار تلویزیون ملی افغانستان به جرم استفاده از واژه‌های "دانشگاه"، "دانشکده" و "دانشجو"، آقای زریاب به یکی از چهره‌های منتقد جدی عبدالکریم خرم و تیم فارسی‌ستیزی او در رسانه‌های افغانستان ظاهر شد.

استاد رهنورد زریاب یکی از چهر‌ه‌های شاخص ادبیات داستانی فارسی دری در افغانستان و منطقه است. از رهنورد زرياب تا کنون دوازده کتاب منتشر شده است. چهار مجموعه داستان کوتاه، يک رمان با نام "گلنار و آينه"، دو مجموعه مقالات پژوهشی و ترجمه يک مجموعه داستان با نام "پيراهن ها" از آثار اوست. يک کتاب مقالات او با عنوان "چه‌ها که نوشتيم" در تهران چاپ شده است.

مطالب مرتبط:
مجازات زبان در سال جهانی زبانها
مخالفت کابینه افغانستان با فارسی ستیزی وزیر فرهنگ
توطئه برای ترور رهنورد زریاب - نما

هیچ نظری موجود نیست: