Ads 468x60px

پنجشنبه، اسفند ۲۲، ۱۳۸۷

جاوید احمد خبرنگار افغان به ضرب گلوله افراد ناشناس قتل رسید

گزارشگران بدون مرز بدون مرز نهایت تاسف و تاثر خود را از قتل جاوید احمد خبرنگار افغان شبکه تلويزيون کانادايي اعلام می کند. در شامگاه ٢٠ حوت به هنگامی که احمد جاوید در مرکز شهر کندهار از موتور خود پیاده می‌شد. افراد ناشناس به سوی او شلیک کردند که منجر به قتل این روزنامه نگار جوان ٢٣ شد.

گزارشگران بدون مرز مراتب تسلیت خود را به خانواده و همکاران جاوید احمد اعلام می دارد. وی جوانی پر تحرک و با آینده ای درخشان بود. بعد از آنکه ناعادلانه به مدت یازده ماه در زندان بگرام و از سوی نیروهای امریکایی زندانی شده بود، و امروز این خبرنگار جوان که شجاعت آن را داشت که با رسانه های خارجی همکاری کند ناجوانمردانه به قتل رسید. این جنایت نباید همچون قتل عبدالصمد روحانی خبرنگار بی بی سی در ماه جوزا بدون پیگیری قضایی بماند. ما از دولت افغانستان می خواهیم خواهان تحقیق و بررسی در این باره هستیم.

فرمانده قوای دولتی زلمی ایوبی در کندهار قتل جاوید احمد را تائید اما از دادن توضیح بیشتر در این باره خوداری کرد. نزدیکان روزنامه نگار که شدیدا از این قتل متاثر بودن نتوانستند درباره چرایی و چگونگی قتل به گزارشگران بدون مرز توضیح دهند.

در این باره چندین خبرنگار افغانی به گزارشگران بدون مرز گفتند" طالبان را آمر این قتل می دانند."

جاوید احمد روزنامه نگار ٢٣ ساله که در میان همکارانش معروف به جوجو يازمي بود، در تاریخ ٢ میزان سال جاری پس از یازده ماه بازداشت دز زندان بگرام به نزد خانواده اش در قندهار بازگشت. وی در ١١ عقرب توسط نظاميان امريکايی در پايگاه کندهار بازداشت شد. این خبرنگار که همکارانش از شبکه تلويزيون کانادايي سي تي وی (CTV)را همراهی می‌کرد، برای داشتن شماره تلفن يکی از مسئولان طالبان در تلفن همراه خود و مصاحبه با وی از سوی ارتش امريکا متهم به " دشمن جنگنجو " شد. اما به هنگام آزادی ارتش امریکا به وی گواهی داد، که وی "خطری برای ارتش امریکا" محسوب نمی شود.

در پی آزادی این خبرنگار به گزارشگران بدون مرز گفته بود " مرا بعنوان روزنامه‌نگار بازداشت و متهم کردند، اما در جنوب افغانستان چگونه می‌شود کار کرد و با طالبان ارتباط نداشت؟ این امری عادی است و حق من است (....) بعد از شکنجه‌های اولیه آنها سعی کردند مرا فریب دهند مثلا می‌گفتند که شبکه تلويزيون کانادايي سي تي وی (CTV)که من با آن کار می کردم مرا لو داده است. (....) اطمینان دارم کسانی که از من بازجویی می‌کردند افسران امریکایی بودند، شاید هم افسران کانادایی حضور داشتند. در هر حال مسئولیت پنجاه درصد دستگیری من بر عهده ارتش کاناداست. (....) بعد از این بازداشت من بیشتر از هر وقت دیگر خودم را روزنا‌مه نگار می‌دانم و شوق دارم که کارم را آغاز کنم. اما پیش از آن می خواهم عدالت برقرار شود. من با وکلایم به هر دری خواهیم زد تا کسانی که مرا بازداشت و شکیجه کرده اند مجازات شوند."

چندی پیش بود که جاوید احمد به گزارشگران بدون مرز گفته بود که در حال نوشتن کتابی است در باره آنچه که بر او در زندان بگرام گذاشته است.

منبع: گزارشگران بدون مرز

هیچ نظری موجود نیست: