Ads 468x60px

دوشنبه، تیر ۲۲، ۱۳۸۸

جنگ افغانستان در مطبوعات بریتانیا

نیروهای ناتو در افغانستان

در یک هفته اخیر حملات نیروهای آمریکایی، و ناتو علیه مواضع طالبان شدت یافته و هدف از این عملیات تامین امنیت انتخابات اعلام شده است.

روزنامه های بریتانیایی امروز نیز به تفصیل درباره وضعیت جنگ در جنوب افغانستان، فشار بر دولت بریتانیا به دنبال افزایش تلفات نیروهای بریتانیایی در هلمند و ارزیابی سیاست جنگی بریتانیا در افغانستان پرداخته اند.

گاردین در عنوان خود آورده است که گوردون براوان نخست وزیر بریتانیا در نظر دارد نیروهای این کشور را در افغانستان افزایش دهد و دو هزار سرباز دیگر به ولایت هلمند اعزام کند.

به نوشته گاردین، این احتمال به دنبال بازنگری مأموریت بریتانیا در افغانستان مطرح می شود که به صورت فوق العاده از سوی وزارت دفاع و پس از افزایش تلفات نیروهای بریتانیا در افغانستان انجام شد.


این روزنامه ضمن اشاره به شمار 9000 نفری نیروهای بریتانیایی در افغانستان نوشته است که بررسی مسئله اعزام نیروهای بیشتر، از عزم نخست وزیر بریتانیا برای دست یابی به پیشرفت در افغانستان پیشاپیش انتخابات ریاست جمهوری در این کشور حکایت دارد.


روزنامه آبزرور نیز نوشته است که وزارت دفاع بریتانیا در حالی که میزان تلفات نیروهایش در افغانستان بالارفته، طرح هایی برای افزایش نیرو در این کشور دارد.

آبزور نوشته است از آنجا که تشخیص دوست و دشمن در جنگ افغانستان روز به روز دشوارتر می شود، بسیاری از سربازان و مقامات ارشد نظامی بریتانیا نسبت به پیروزی در این جنگ اظهار تردید می کنند.

این روزنامه از قول یک منبع استخباراتی غربی در کابل نوشته است که طالبان امسال مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند، و از تدارکات و سازماندهی بهتری برخوردار شده اند.

روزنامه ساندی تایمز نوشته است که نمایندگان حزب حاکم کارگر از رئیس ستاد ارتش انتقاد کرده اند که چرا در یک جلسه خصوصی با رئیس حزب مخالف محافظه کار از کمبود شدید هلیکوپتر و نیرو در جنگ افغانستان شکایت کرده و بدین ترتیب با وارد شدن به حریم سیاست پا را از گلیم خود فراتر گذاشته است.

این رووزنامه در صفحه دیگری تصاویر 184 سرباز بریتانیایی را که تاکنون در افغانستان جان خود را از دست داده اند، منتشر کرده است.

روزنامه ایندپندنت می نویسد که علارغم تلاشهای مقامات نظامی بریتانیا برای اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان به منظور مقابله با طالبان، بسیاری از وزرای دولتی طرحی محرمانه دارند تا پس از برگزاری انتخابات در افغانستان میزان نیروهای بریتانیایی در این کشور را کاهش دهند، و این امر عمدتاً به دلیل هزینه های مالی آن مطرح می شود.

به نوشته ایندیپندنت، در حالی که مقامات ارشدی چون نخست وزیر، و وزرای خارجه و دفاع تلاش دارند مأموریت بریتانیا در افغانستان را توجیه کنند، تردیدهای روز افزونی درباره ادامه حضور نیروهای بریتانیایی در افغانستان به ویژه با توجه به کمبود تجهیزات آنان مطرح می شود.

منبع: بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست: