Ads 468x60px

یکشنبه، بهمن ۱۴، ۱۳۸۶

ادامه مطلب ” غول گازی”

از یونس بخشی

یکی از عرصه های مهم تحقیقات کیهانی را “زیست شناسی کیهانی یا جستجوی حیات تشکیل میدهد. هر چند تا هنوز هیچ نشانه ای از حیات هوشمند در هیچ گوشه ای از فضا کشف نشده اما جستجوی حیات غیر هوشمند یا ابتدائی میتواند سر نخ هایی را از تکامل حیات هوشمند بدست دانشمندان بدهد. “اروپا” به قول دانشمندان “دنیای ای با اقیانوس آب” یکی از اقمار گالیله ای است، که میتواند میزبان خوبی برای حیات ابتدائی باشد.

اروپا
از نظر بزرگی چهارمین، دومین قمر ( در میان اقمار گالیله ای) و اندکی از مهتاب ما کوچکتر و در فاصله ای 671000 کیلومتر از سیاره مادر (مشتری) قرار دارد. در میان اجرام یا اقمار خاکی (شبیه زمین) جرم اروپا و ای او با هم بسیار شبیه اند: در نظر اول هر دو از سنگ های سیلیکات ترکیب شده اند، اما به علت پوشش یخی در سطح اروپا، هموارترین قمر در منظومه شمسی می باشد.
( توجه: از آنجائیکه تا کنون بخاطر کاوش و بررسی سیارات بیرونی نظام شمسی سفینه های زیادی فرستاده شده، بنائأ در زمان عبور پایونیر 10 و 11، ویجر 1 و 2، گالیله، اولیسیس، سیارات بیرونی نظام شمسی و اقمار آنها بار ها مورد بررسی قرار گرفته اند) چهره اروپا بیشتر به دریا های یخی روی زمین شباهت دارد. به علت نزدیکی به مشتری و حرارت دریافتی از آن، انقباضات جاذبه ای یا بر بخش های مختلف اروپا رخ میدهد و در نتیجه حرارتی ایجاد می شود که در اعماقی بیش از 50 کیلومتر یخ را آب ساخته و شرایط زندگی برای موجودات تک سلولی را که حتی در زمین در دشوار ترین شرایط اقلیمی زندگی می کنند، فراهم می سازد. دانشمندان خیلی مشتاق اند تا ببیننند که در جریانهای آبی زیر یخهای شکسته شکسته اروپا موجودات زنده وجود دارد یا خیر. ادامه درسایت آسمان کابل...

هیچ نظری موجود نیست: