Ads 468x60px

شنبه، شهریور ۰۹، ۱۳۸۷

«کودک کابلی» در فستیوال ونیز

فستیوال فلم ونیز که نخستین بار در 1932 برگزار شد قدیمی ترین فستیوال فلم دردنیا است، و پس از فستیوال کن بزرگترین و معتبرترین رویداد سینمایی جهان به حساب می رود. این برای دومین بار است که از افغانستان فلمی دراین جشنواره راه می یابد. دو سال پیش فلم کوتاه «مامه» (محمد حیدری،2006) و فلم مستند «بودا، دخترک و آب» (غلامرضا محمدی، 2006) در یکی از بخشهای جنبی فستیوال به نمایش گذاشته شد.

فلم «کودک کابلی» یک تولید مشترک افغانی – فرانسوی است، که در سال 2007 در کابل فلمبرداری شد. برمک اکرم فلمساز 42 ساله ی افغان که از 15 سالگی به این سو به عنوان پناهنده ی سیاسی در فرانسه زنده گی می کند این فلم را کارگردانی کرده است.
موضوع فلم آقای اکرم، بیشتر یک نگاه پوچگرایانه به زنده گی در افغانستان است: خالد، راننده ی تاکسی زنی را سوار میکند و زن، پس از گذشتن از چند سرک خاکی در کابل جنگ زده پایان می شود. دقایقی بعد خالد متوجه می شود که زن طفل نوزادش را داخل موتر او گذاشته است. خالد کودک را در بغل گرفته و ناامیدانه بین سرکهای کابل از پشت مادرش می دود، اما چگونه می تواند آن زن را پیدا کند؟ زنی که برقع پوشیده بود و او هیچ گاه صورتش را ندید...... ادامه ی این نوشته را در دوشنبه ها بخوانید....

هیچ نظری موجود نیست: