Ads 468x60px

پنجشنبه، مرداد ۱۷، ۱۳۸۷

«شبهای کابل» با ادبیات، رنگ تازه می گیرد

ستاد خبری «شب­های کابل»:

سلسله برنامه ادبی «شب های کابل» با همت گروهی از اهالی فرهنگ و ادب افغانستان، در پایتخت کشور آغاز به کار می کند.
محمدصادق دهقان، دبیر «شب­های کابل» با اعلام این خبر گفت: «شب­های کابل، گامی است برای نهادینه کردن فعالیت­های سامان­مند ادبی از جمله نقد سازنده در کابل و امید داریم بتوانیم در شب­های بعدی، به نقد و بررسی آثار دیگر فعالان ادب و فرهنگ این سرزمین بپردازیم تا هم ادای دینی به تلاش­های آنان باشد و هم راه را برای نقدهای اصولی در ادب کشور باز کند».

دبیر «شب­های کابل» درباره نخستین شب از این سلسله برنامه چنین بیان داشت: «شب اول این سلسله برنامه به نقد و بررسی آثار ادبی نویسنده معاصر کشور؛ آقای محمدحسین محمدی اختصاص دارد. در این شب، استاد محمداعظم رهنورد زریاب، درباره «فرهنگ داستان نویسی
افغانستان» نوشته محمدی سخن می­گوید. آقای حسین فخری، داستان­نویس برجسته افغان نیز به نقد ساختار داستا­ن­های کوتاه و بلند محمدی می­پردازد. نویسنده جوان افغانستان؛ محمود جعفری، شعرها و داستان­هایی را که محمدی برای کودکان سروده و نوشته است، به نقد می­کشد. هم­چنین بانو منیژه باختری؛ نویسنده و روزنامه­نگار افغان درباره جایگاه زن در داستان­های محمدی، به سخنرانی می­پردازد. عزیزالله نهفته و جاوید فرهاد؛ دو فرهنگی و کارشناس ادبی کشور نیز «از یاد رفتن» و «انجیرهای سرخ مزار» را نقد می­کنند».
دهقان، همکاری صمیمانه مراکز ادبی، فرهنگی و اجتماعی افغانستان را در پاس­داشت سرمایه­های معنوی کشور، منبع ارزش­مندی برای پویایی تلاش­هایی از این دست و نیز سهم­گیری اهالی فرهنگ و ادب افغان در بازسازی ساختارهای فرهنگی افغانستان دانست و افزود: «به یقین، بازسازی افغانستان بدون حضور اثرگذار نیروهای فرهنگی، به هیچ جا نمی­رسد. انفعال، سرخوردگی و پراکندگی این نیروها نیز توجیه­ناپذیر است. اکنون زمان آن نیست که به بهانه­های گوناگون، از مانع­تراشی­های متفاوت بنالیم، بلکه تنها با کار کردن می­توان به همه فهماند این نیروها در صحنه هستند و هیچ کسی نمی­تواند آن­ها را حذف کند و با حضور در جامعه است که می­توان صدای خود را به گوش مردم رساند».

دبیر «شب­های کابل» درباره نقش محمدی در ادبیات معاصر افغانستان چنین گفت: «محمدحسین محمدی؛ نویسنده معاصر افغانستان است که در عرصه داستان­، ادبیات کودک، پژوهش ادبی و فیلم و سینما فعالیت دارد. تاکنون سه مجموعه داستان به نام­های «پروانه­ها و چادرهای سفید»، «انجیرهای سرخ مزار» و «از یاد رفتن»؛ یک اثر پژوهشی به نام «فرهنگ داستان­نویسی افغانستان» و بیش از شش کتاب در زمینه ادبیات کودک و نوجوان از محمدی منتشر شده است. بیش از پنج اثر دیگر نیز از او آماده چاپ است. محمدی نه جایزه را درجشنواره­های گوناگون ادبی، از آن خود کرده است. وی عضو بنیان­گذار خانه ادبیات افغانستان و مدیرمسوول و سردبیر شماری از نشریه­های ادبی افغانستان مانند فرخار، گلبانگ، غچی، گلستانه و طراوت بوده است. اکنون نیز مدیرمسوول و سردبیر مجله تخصصی داستان به نام «روایت» است که شماره نخست آن در ماه سرطان (تیر) از چاپ برآمد. این تلاش­ها نشان­دهنده روحیه خستگی­ناپذیر محمدی در آفرینش اثر و شناساندن ادبیات داستانی افغانستان به جامعه و دیگر هم­زبانان است».

دهقان در ادامه افزود: «شب­های کابل با هم­اندیشی شماری از نویسندگان، شاعران و روزنامه­نگاران و فعالان اجتماعی افغانستان بنیاد نهاده شده است و در ادامه دادن راه خود، به همکاری همه نهادهای فعال ادبی، فرهنگی و اجتماعی نیاز دارد». دبیر این برنامه ادبی اظهار امیدواری کرد «شب­های کابل» بتواند به مرکز مطمئنی برای اهالی فرهنگ و ادب کشور برای نقد سازنده آثار نویسندگان و شاعران افغانستان تبدیل شود. به گفته وی، نهادهای ادبی، فرهنگی و اجتماعی فعال در کابل، مانند: خانه ادبیات افغانستان، مؤسسه تحصیلات عالی کاتب، مرکز حقوق بشر و دموکراسی، تلویزیون نگاه، انجمن قلم افغانستان، آکادمی هنر و علوم سینمایی و مرکز فرهنگی و اجتماعی سراج، نخستین شب از «شب­های کابل» را برگزار می­کنند.
شب اول «شب­های کابل»، ساعت سه عصر روز یک شنبه 20 اسد (مرداد) 1387 خورشیدی در مؤسسه تحصیلات عالی کاتب واقع در سرک شورای ملی مربوط ناحیه کارته سه شهر کابل برگزار می­شود.

هیچ نظری موجود نیست: