Ads 468x60px

شنبه، فروردین ۱۷، ۱۳۸۷

گسترش وبلاگ نویسی در افغانستان


گسترش وبلاگ نویسی در افغانستان

کارگاه آموزشی وبلاگ نویسی در کابل
وبلاگ نویسی در افغانستان چهره جدیدی از این کشور در جهان ارائه می کند
نخستین کارگاه آموزشی وبلاگ نویسی با اشتراک دهها وبلاگ نویس افغان از سوی کانون وبلاگ نویسان افغانستان در کابل برگزار شده است.

نسیم فکرت، مسئول کانون وبلاگ نویسان افغانستان، می گوید در این کارگاه دو روزه وبلاگ نویسان افغان از ولایات مختلف افغانستان آموزش دیدند.

آقای فکرت هدف از برگزاری این کارگاه را گسترش و بهبود کار وبلاگ نویسی در افغانستان خواند. به گفته او برگزاری این کارگاه تلاشی است برای استفاده بیشتر از فضای مجازی اینترنت در این کشور.

در افغانستان رو آوردن به وبلاگ نویسی به صورت گسترده ای رایج شده است و اکنون به گفته آقای فکرت بیش از ۲۰ هزار نفر به کار وبلاگ نویسی مشغول هستند.

بیشتر وبلاگ نویسان افغان را جوانان و دانشجویان دانشگاهها تشکیل می دهند.

روزنامه شخصی

اما وبلاگ چیست؟ نسیم فکرت از کانون وبلاگ نویسان افغانستان می گوید: "وبلاگ یک روزنامه شخصی است که شما می توانید در آن متن بگذارید، عکس بگذارید، ویدئو بگذارید و صدا بگذارید. تمام این چیزها را در آن می توانید ببینید و یک مولتی میدیای تمام عیار درست کنید."

موضوعاتی که در این وبلاگها ارائه می شود بیشتر مربوط به مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و انتقادی می شود.

آقای فکرت به این عقیده است که وبلاگ نویسی در افغانستان چهره جدیدی از این کشور در جهان ارائه می کند.

او می گوید: "وبلاگ نویسان کوشش می کنند از افغانستان چهره جدیدی ارائه کنند. افغانستان امروز دیگر افغانستان پنج سال پیش یا بیست سال پیش نیست."

به گفته او اینها مسائلی هستند که وبلاگ نویسان افغان علاقه مندند به آنها بپردازند.

خانم معصومه ابراهیمی، وبلاگ نویس و از برگزار کنندگان کارگاه آموزشی وبلاگ نویسی، می گوید او بیشتر دیدگاه و تجربه خود را از زندگی در افغانستان با خوانندگانش شریک می کند.

خانم معصومه می گوید: "تصویری که خودم از دید یک دختر افغان که افغانستان را می بینم برای کسانی که در داخل افغانستان هستند یا نیستند و آن چیزهایی را که من بینم بازتاب بدهم. "

او می گوید مطالب او بیشتر "شبیه یادداشتهای روزانه یک خانم افغان است که در کابل زندگی می کند، کار می کند و چیزهایی می بیند، می شنود و با آنها برخورد می کند."

چالشها

یادداشتهای روزانه
معصومه ابراهیمی
خانم ابراهیمی می گوید مطالب او بیشتر شبیه یادداشتهای روزانه یک خانم افغان است که در کابل زندگی می کند، کار می کند و چیزهایی می بیند، می شنود و با آنها برخورد می کند

وبلاگ نویسان افغان بیشتر با نامهای مستعار مطلب می نویسند. به گفته آقای فکرت مدیران وبلاگهای افغانی به دلیل انتقادهایی که مطرح می کنند با چالشهایی روبرو هستند.

او زندانی شدن کامران میرهزار، مدیر وبلاگ کابل پرس را به دلیل پخش انتقادهایی از دولت افغانستان می داند.

آقای فکرت می گوید وزارت مخابرات افغانستان سایتهای بلاگفا و پرشن بلاگ، دو سرویس دهنده بزرگ وبلاگهای فارسی، را از طریق شرکت افغان تلکام فیلتر می کند.

وبلاگ نویسان افغان بیشتر از این دو پایگاه و چند سرویس دهنده دیگر اینترنتی، که خدمات رایگان ارائه می کنند، برای وبلاگ نویسی استفاده می کنند.

نبودن برق و عدم دسترسی به اینترنت از دیگر چالشهایی است که وبلاگ نویسان افغان به آن مواجه است. کاربران اینترنتی که از کافه نتها استفاده می کنند حدود ۵۰ افغانی (معادل یک دلار) در یک ساعت می پردازند.

شمار کمی از آنها در محل کار خود در سازمان های دولتی و غیردولتی به اینترنت وصل هستند.

هیچ نظری موجود نیست: