Ads 468x60px

یکشنبه، خرداد ۲۶، ۱۳۸۷

حامد کرزی پاکستان را تهدید به حمله کرد

BBC
حامد کرزی
کرزی: حوصله به سر رسیده است... افغانستان حق دفاع از خاک خود را دارد
حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان در اظهارات تندی، به طالبان پاکستانی و 'حامیان آنان' تاخت و هشدار داد که اگر حملات این افراد در خاک افغانستان پایان نیابد، افغانستان واکنش نشان خواهد داد.

آقای کرزی گفت که افغانستان حق دفاع از خاک خود را دارد و "این بار بیت الله محسود و ملاعمر پاکستانی را در خانه هایشان هدف قرار می دهد."

رییس جمهور افغانستان گفت که این حملات آغاز شده و همچنان ادامه خواهد یافت. اشاره آقای کرزی در این مورد، ظاهرا به حملات اخیر نیروهای آمریکایی به خاک پاکستان بود که چندین شورشی و یازده سرباز ارتش پاکستان در آن به قتل رسیدند.

این حمله سه شنبه شب در یک پاسگاه مرزی در نواحی کوهستانی گورا پرای مهمند، یکی از نواحی قبیله نشین پاکستان، در آنسوی مرز افغانستان در مجاورت ولایت کنر روی داد.

پاکستان از این حمله به شدت انتقاد کرد و آن یک عمل "بدون انگیزه و بزدلانه" خواند.

'یک گام به جلو'


جمهور افغانستان که در بازگشت از کنفرانس پاریس در کابل با خبرنگاران صحبت می کرد، در جواب به سوالی در این مورد که چه واکنشی نسبت به اعلام جهاد طالبان پاکستانی در افغانستان دارد، گفت، افغانستان حق دفاع از خود را دارد.

او گفت: "یک خارجی (طالبان پاکستانی) به خود حق می دهد علیه افغانستان اعلام جهاد کند، پس ما هم حق داریم این افراد را در خانه هایشان هدف قرار دهیم... افغانستان امروز، کشور سی سال پیش نیست که خاموش بماند...امروز ما هم وسایل داریم و هم امکانات."

آقای کرزی افزود: "به هر حال کشته می شویم، پس بهتر است یک گام به جلو گذاشته و خود را در آنجا (پاکستان) بکشیم تا حداقل جلو حمله به افغانستان گرفته شود."

این اظهارات که بدنبال حملات مرگبار ارتش آمریکا به نواحی مرزی خاک پاکستان صورت می گیرد، بحث مبارزه افغانستان و پاکستان علیه افراط گرایی را یک بار دیگر داغ می کند.

پاکستان اخیرا با امضای یک آتش بس با طالبان محلی، با انتقادهای زیادی در داخل افغانستان روبرو شد. ناتو می گوید، توافقات صلح میان حکومت پاکستان و طالبان محلی، به افزایش نا امنی ها در افغانستان منجر می شود.

پاکستان اعلام کرده که این توافقات به منظور تامین امنیت در پاکستان صورت گرفته و به معنای امتیازدهی به طالبان نیست.

هیچ نظری موجود نیست: