Ads 468x60px

یکشنبه، خرداد ۲۶، ۱۳۸۷

خبر های تازه از سیاره سرخ

از آسمان کابل


فرستند: فینکس

گیرنده: زمین

با گذشت بیست روز، پرنده آهنین ناسا تصاویر بسیار واضحی را فرستاده که در آن ذرات خاک حتی در کوچکترین مقیاس قابل دید با هم چسپیده اند.

دو روز قبل وقتی نمونه های خاک توسط بیل برداشته شده بود، برای بررسی از برابر چشمان تیز بین میکروسکوپ و دماغ تجزیه گر پشت و بینی فونیکس گذشت.

به گفته پیتر سمیت تحقیق کننده ارشد فینکس در دانشگاه اریزونا، از زمان مأموریت ویکینگ Viking در سه دهه قبل، این اولین بار است که نمونه های خاک و سنگ مریخ، در همانجا توسط ابزار نصب شده در یک سفینه تجزیه و تحلیل می شوند. چسپندگی خاک در محل فرود فینکس مشکلاتی را در برابر انتقال نمونه ها ایجاد کرده ولی فرصت های خوبی را هم برای ما نشان می دهد.

سمیت می گوید " شناخت خاک مریخ هدف عمده این مأموریت است. خاک مریخ نسبت به پیش بینی ما کمی متفاوت است. ما منتظر افشا شدن اسرار مهمی هستیم، زیرا خاک مریخ توسط ابزار های مختلف بررسی و آزمایش می شود.

تصاویر میکروسکوبی فونیکس تقریبأ 1000 ذره خاک تا کوچکترین اندازه ( یک دهم قطر موی سر انسان) را به وضاحت نشان می دهد، که حد اقل چهار ماده معدنی مشخص در بین آنها دیده می شوند.

آقای توم پایک از کالج شاهی لندن که یکی از تحقیق کنندگان همکار در بخش هدایت یا کنترول آزمایش گر میکروسکوپی و الکترو کیمیایی می باشد می گوید که " ما تقریبأ یازده سال قبل در فکر فرستادن یک میکروسکوپ به مریخ بودیم و حالا با تحقق این هدف، خاک مریخ را از نزدیک با چنان وضاحت می بینیم که قبل دیده نشده بود".

نمونه های خاک شامل ذرات شیشه یی شکل بزرگتر و سیاه و همچنان ذرات کوچکتر تقریبأ سرخ رنگ می باشد. به گفته پایک " ما سری به گذشته خاک مریخ فرو کرده ایم و بنظر میرسد که ذرات اولیه شیشه های آتشفشانی بصورت ذرات کوچکتر حاوی آهن به هر طرف پخش شده باشد." ذره های خاک سطح مریخ تقریبأ شبیه ذراتی اند که از هوا گرفته شده و آزمایش شده اند.

گرد و خاک هوای محل فونیکس با گذشته روز ها هنوز در همان حالت قرار دارد. به گفته آن اربور از دانشگاه نیلتون رینو در مچیگان امریکا " تا هنوز در محل فرود فینکس توده های بزرگی از ابر خاک و غبار دیده نمی شود. اما این یک امر تصادفی یا خوش چانسی نیست، زیرا ما زمانی فرود آمدیم که فعالیت گرد باد ها در پائین ترید حد اش قرار داشت. اما در پایان مأموریت، احتمال بروز طوفان های گرد و خاک پیش بینی می شود. برای ما، نزدیک شدن این طوفان به سوی فینکس جالب و هیجان انگیز خواهد بود."


تحلیل و مطالعه طوفان های خاک در مریخ، دانشمندان را در بررسی و مطالعه گرد و خاک اتموسفر زمین کمک می کند، که این مطالعه برای ما بسیار مهم است. زیرا گرد و خاک یک عامل مهم در تغییرات اقلیمی زمین شمرده می شود.

رینو می گوید " ما دریافتیم که گرد و خاک در اتموسفر مریخ نسبت به گرد و خاک اتموسفر زمین، بسیار خوب آمیخته شده و گرد باد های قوی خاک سطح را به ارتفاع چندین کیلومتر بلند می کند".

دانشمندانی که امروز در یک کنفرانس خبری در دانشگاه اریزونا صحبت می کردند، تصاویر جدید رنگی محیط اطراف فینکس را به نمایش گذاشتند.

ما 360 درجه محیط اطراف سفینه را با وضاحت کامل در تصاویر رنگی و بصورت ستریو می بینیم. این تصاویر برای ما بسیار مهم اند، زیرا کل محیط اطراف فینکس را به ما نشان می دهد. این چشم انداز به ما فرصت می دهد تا دور تر از محیط کار خود را دیده و ساختار و گوشه های محیط را به خوبی بشناسیم. در نتیجه می توانیم تا چیز های جالبی را دور تر از دسترس مشخص نموده و سپس فلتر های کمره (دوربین) را برای بررسی و تحلیل آن محلات از دور بکار گیریم".

هیچ نظری موجود نیست: