Ads 468x60px

یکشنبه، تیر ۰۲، ۱۳۸۷

آخرین گزارش‌ها از تهاجم کوچی‌ها در بهسود

تیم نظارت و بررسی ، دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در بامیان، از وضعیت ناگوار صدها خانواده بیجاشده در دره کجاب ولسوالی بهسود، ولایت میدان وردک گزارش داده و وضعیت را سخت نگران‌کننده توصیف کرده است.

این گزارش، حاوی گفتگو‌های اعضای تیم نظارت‌کننده و مردم بیجا شده بیسود است.
سید حسین حسینی یک تن از اعضای این تیم که اخیرا از مناطق ناآرام و اشغال شده‌ توسط کوچی‌ها دیدن نموده است می‌گوید "در تازه ترین درگیری بین مردم محل و کوچی ها که در مورخه 26 جوزای 1387 رخ داده است، هشت نفر از اهای منطقه کشته شده اند".

محمد ایوب شریفی مدیر حقوقی ولسوالی حصه دوم بهسود که با تیم نظارتی دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر گفتگو کرده است، گفته است که در بین کشته شدگان، اجساد دو پیرمرد 85 ساله، یک دختر 13 ساله و دو شاگرد مکتب نیز دیده شده است. چند تن مجروح و چند نفر دیگر مفقودالاثر و صدها تن از زنان، اطفال و افراد مسن مجبور به ترک خانه های خود شده اند.

محمد ایوب شریفی افزوده است: " بیجاشده‌گان در وضعیت ناگوار قرار دارند و اکثرا در مساجد، منابر و قریه‌جات اطراف جایگزین شده‌اند که به شدت به مواد غذایی، دارویی و سرپناه نیازمند هستند".

احمد حسین یک تن از اهالی دهن اوجی کجاب که اینک از منطقه اصلی‌اش فرار کرده و در مسجد میانه ده سنگ شانده بهسود شب و روز را می‌گذراند می‌گوید:" ما در این مسجد، حدود 100 فامیل آواره بیجاشده زندگی می کنیم. ما مصروف کارهای عادی روزانه خود بودیم که کوچی ها بالای ما فیر کردند، خانه های خود را قفل کرده و فرار کردیم. تازه به ما خبر رسیده که کوچی‌ها، قفل‌های دروازه ها را شکستانده شده و اموال ما را به تاراج برده‌اند. آنها به این هم بسنده نکردند بلکه کوپه‌ها هیزم ما را آتش زده‌اند. اکنون که ما هیچ چیزی در دست نداریم و با دست خالی نمی توانیم از خود دفاع کنیم، آنها مسلح اند و زمین های ما در معرض خشک شدن قرار گرفته است، از هر جهت مشکلات داریم، مردم این منطقه کما بیش به ما نان خشک می رسانند". ادامه این مطلب....

هیچ نظری موجود نیست: