Ads 468x60px

پنجشنبه، خرداد ۱۶، ۱۳۸۷

با ورود کوچی‌ها در بهسود ساکنان چندین قریه متواری شدند

یک تن از نمایندگان ولایت میدان وردک در ولسی جرگه می گوید که کوچی های مسلح، برمناطقی در ولسوالی بهسود وارد شده و کشتزارهای مردم را توسط مواشی شان نابود کرده اند.
به گفته ی این نماینده تاکنون ساکنان چندین قریه در ولسوالی بهسود از خانه های شان به دلیل تهدید کوچی ها متواری شده اند.

اسماعیل صفدری یک تن از نمایندگان در ولسی جرگه به رسانه ها گفت که کوچی ها از طرف روز در دشت ها و کوه‌ها می روند اما از طرف شب به قریه ها و روستاها حمله ورشده و علاوه از این که خانه های مردم را محاصره می نمایند و رمه ها و مواشی شان را بالای کشتزار های مردم رها می‌کنند. آقای صفدری در رابطه به وضعیت مناطقی که کوچی ها در آن مناطق رفته اند، چنین گفت:" سه چهار دره ی بزرگ که در هریک از آنها 50 الی 60 خانواده زندگی می کردند. مواشی کوچی ها هم کشت للمی آنها را و هم کشت های آبی را خورده اند و شبانه اطراف خانه های مردم را محاصره می کنند، به همین دلیل مردم از خانه های شان فرار کرده و کوچی‌ها ده نفر دوازده، نفر مسلح و دست به ماشه در قریه ها وارد می شوند و در حال حاضر چندین قریه به کلی از وجود ساکنان منطقه خالی شده است."

اما نمایندگان کوچی ها در ولسی جرگه می گویند که کوچی ها به خاطر زمین هایی که در مناطق هزاره نشین دارند به آن مناطق می روند. این نمایندگان رفتار خشونت آمیز کوچیان با ساکنان بهسود را رد می کنند. علم گل کوچی یکی از نمایندگان کوچی‌ها در پارلمان افغانستان گفت که بهتر است معضل کوچی‌ها و مناطق بهسود، ازطریق مذاکره و گفتگو حل گردد. او افزود که نمایندگان بهسود در مصاحبه‌های شان با رسانه ها گفته اند که ورود کوچی‌ها در بهسود منجر به ایجاد وحشت شده است در حالی‌که کوچی‌ها همه ساله در تمام مناطق افغانستان سفرمی کنند. وی افزود که کوچی‌ها هیچ عملی را که منجر به وحشت در مناطق بهسود شده باشد انجام نداده اند. به گفته ی علم گل سال گذشته ساکنان بهسود دوبار بالای کوچی ها حمله کردند که بالاخره دولت سلاح‌های دست داشته ی آنهارا جمع آوری و به میدان شهر، منتقل کرد.

آقای علم گل کوچی در رابطه به این‌که کوچی ها مسلح اند یانه گفت که ادعای نمایندگان بهسود کاملا غلط است زیرا کوچی‌ها از قرن ها به این سو به منظور حفاظت جان شان از دزد و گرگ، یک میل سلاح را باخود حمل می کنند.

در حال حاضر دولت افغانستان کمیسیونی را به ریاست صبغت الله مجددی رییس مشرانوجرگه تشکیل کرده تا به رفع مشکل میان کوچی ها و ساکنان ولسوالی بهسود بپردازد. این کمیسیون گفته است تازمانی‌که نتایج فیصله در مورد رفتن کوچی ها در مناطق هزاره نشین معلوم نشود، کوچی‌ها نباید به آن مناطق بروند اما رییس شورای ولایتی ولایت میدان وردگ می گوید که رفتن کوچی ها به مناطق هزاره نشین و سایر مناطق افغانستان یک امر عادی است و تاکنون برخوردهایی میان ساکنان محل در بهسود و کوچی ها رخ داده است.

استدلال نمایندگان بهسود در پارلمان افغانستان این است که در قانون اساسی تاکید شده است تا برای کوچی‌ها اسکان داده شود. آنها می گویند که علفزار های مناطق هزاره نشین در حال حاضر حتا برای ساکنان خودش نیز کفایت نمی کند زیرا نفوس مردم افزایش یافته و خانه های بیشتری در این مناطق ساخته شده است. ولی نمایندگان کوچی ها تاکید می‌کنند که آنها زمین هایی را در مناطق هزار نشین خریداری کرده اند و بخاطر استفاده ی زمین های شان هرساله به مناطق هزاره نشین می روند. این درحالی‌است که به گفته ی ساکنان محل در ولسوالی بهسود زمین هایی را که کوچی ها در گذشته خریداری کرده اند از طریق زور و فشار بوده و در حال حاضر نیز کفایت تمام رمه های آنها را نمی کند. آنها مدعی اند که کوچی ها علاوه از این‌که چراگاه را مورد استفاده قرار می دهند بر کشت زار های مردم نیز حمله ور شده و دست به غارت محصولات زراعتی آنها می زنند.

برخی ها به این نظرند که کوچی ها به دلیل زندگی مشقت باری که دارند نمی توانند از سهولت های زندگی امروزی استفاده کنند. چنانچه بیشتر کوچی‌ها در افغانستان بی سواد هستند و از امتیازاتی که شهروندان دیگر افغانستان مانند تعلیم تربیه، صحت و سایر سهولت ها برخوردارند، برای کوچی ها میسر نیست با وجود ی‌که دولت افغانستان بار ها تلاش کرده تا برای کوچی‌ها زمینه ی تعلیم و تربیه را از طریق مهیا ساختن مکاتب سیار، ایجاد کند اما این کار تاحال جنبه ی عملی نگرفته و به نظر شماری از آگاهان امریست ناشدنی و مشکل.

به گفته ی شماری از نمایندگان در پارلمان افغانستان حضور مسلحانه ی کوچی ها در ولسوالی بهسود و مناطق دیگر افغانستان علاوه ازاین‌که ناامنی ها و تهدیداتی را برای ساکنان محل ایجاد می کند، سبب دوری مردم از دولت نیز می گردد. چنانچه اخیرا یکی از نمایندگان ولایت غزنی گفته است که کوچی‌ها با حمله بر موترها در مسیر این ولایت، اموال مسافران را به غارت برده اند. این نماینده می گوید در حالی‌که ولایت غزنی به شدت در ناامنی به سر می برد و انواع تهدید های امنیتی متوجه ساکنان این ولایت است، بهتر است دولت افغانستان تلاش کند تا با جلوگیری از اعمال کوچی‌ها ا زنا امنی در افغانستان بکاهد.

سال گذشته نیز میان کوچی ها وباشندگان بهسود درگیری هایی صورت گرفت و در نتیجه 11 تن از اهالی بهسود کشته شد. پس از این قضیه دولت افغانستان کمیسیونی را به منظور یافتن راه حل میان کوچی ها و ساکنان بهسود ایجاد کرد اما این کمیسیون تاحال کاری را ازپیش نبرده است.

منبع: هشت صبح

هیچ نظری موجود نیست: