Ads 468x60px

سه‌شنبه، شهریور ۲۶، ۱۳۸۷

طرح جدید امنیتی یا ایجاد هرج و مرج

در حالیکه مردم کابل و ساییر شهرهای افغانستان از بی کفایتی پولیس شکایت دارند، وزارت داخله این بار قدم فراتر گذاشته و از برنامه جذب یک تعداد از اهالی شهرکابل برای تامین امنیت دراین شهر خبر داده است. این برنامه قراراست به کمک مالی ایالات متحده امریکا در کابل راه اندازی و بعدا در ساییر ولایات تطبیق شود.

سوال اساسی اینجاست که ایا بکارگیری این افراد به عنوان تامین کننده امنیت شهر اولا قانونی است؟ دوم ایا بکارگیری این افراد می تواند در آوردن امنیت کمک کند؟ همچنان وزارت داخله که تاحال نتوانسته پولیس های به اصطلاح تربیه شده خود را در چوکات یک نظم قانونی و اخلاقی در بیاورد ایا فردا قادر خواهد بود این ملیشه ها را اولا در چوکات قانون در بیاورد و ثانیا ایا وزیر داخله که با چنین طرحی در واقع نشان می دهد که بلی ایشان برای اوردن امنیت اجتماعی، که تاحال باوجود پولیس های به اصطلاح تربیت شده ومنظبط ناکام بود ه است طرح هایی دارد، از خطرات احتمالی تبدیل شدن انان به یک نیروی برهم زننده امنیت اگاهی دارد و ایا فردای ان روز تنها وزیر داخله است که بهای ان را خواهد پرداخت و یا نه همه مردم ان زمان جبرا بخاطر طرح های سلیقه یی این وزیر وان وزیر تاوان ان را می پردازد.

ایجاد ملیشه ها برای اوردن نظم از چند سال است که سر زبان های مقامات دولتی افتاده است . با انکه این طرح ها اساس قانونی ندارد، تجربه تاریخی هم نشان می دهد که بکار گیری ملیشه ها برای اوردن نظم و امنیت نه تنها موفق نبوده بلکه این ملیشه ها بوده که بعد از تشکیل و گرفتن ساز وبرگ به یک نیروی غیر قابل مهار تبدیل شده است. ادامه این مقاله...

هیچ نظری موجود نیست: