Ads 468x60px

پنجشنبه، شهریور ۲۱، ۱۳۸۷

تاثیرات حکومت جدید ملکی پاکستان بر افغانستان


کنار رفتن پرویز مشرف از ریاست جمهوری و روی کار امدن حکومت ملکی جدید از جانب دولت افغانستان با استقبال روبروشد. هم اکنون از دیدگاه دولت افغانستان، اوضاع در پاکستان به جهت مثبت در حال رشد است. اما ایا روی کار امدن دولت ملکی در پاکستان به تنهایی می تواند به جنگی که بعضی تحلیلگران و از جمله احمد رشید روزنامه نگار پاکستانی افراطیون را برنده ان می داند پایان دهد؟
آصف علی زرداری، شوهر بینظر بوتو، رئیس جمهور پاکستان

اصف زرداری رییس جمهور جدید پاکستان حمایت امریکا را با خود دارد و امریکا هم با حمایت از زرداری توقع دارد که او بتواند تروریزم و افراط گرایی را ریشه کن کند، اما سوال اینجاست که ایا با توجه به ساختار سیاسی پاکستان و بحران داخلی پاکستان اقای زرداری می توادند با بنیادگرایی مقابله کند و ایا اقای زرداری می تواند اردو و ای اس ای را از حمایت شان از طالبان، شبکه القاعده و جنگجویان کشمیری باز دارد و ایا تغییر حکومت جبرا منجر به تغییر استراتژی منطقه یی پاکستان خواهد شد؟

قدرت در پاکستان بیشتر در ارتش متمرکز است. ارتش و سازمان استخباراتی این کشور اعمال کننده سیاست داخلی و خارجی این کشور است. بنظر میرسد که از استراتژی های جدید امریکا و حکومت جدید پاکستان برای پیروزی در جنگ علیه تروریسم یکی هم اصلاح سازمان استخباراتی پاکستان باشد. که اگر تحقق این برنامه بعید نباشد در کوتاه مدت قابلیت پیاده شدن را هم ندارد.

چندی قبل یوسف رضا گیلانی صدر اعظم پاکستان که می خواست اداره سازمان استخباراتی این کشور را به وزارت داخله بسپارد که از جانب ارتش این کشور به شدت با مخالفت مواجه شد و اقای گیلانی مجبور به عقب نشینی شد واین مسئله بخوبی نشان می دهد که اصلاح ساختار ای اس اس سازمان مرکزی استخباراتی این کشور تا چی حد مشکل و برای حکومت جدید بعید بنظر می رسد و تا این کار عملی نشود خشونت ها در افغانستان نیز کاهش نمی یابد چراکه ای اس ای از سال 2004 به بعد از کشور های مختلف عربی، ازبکستان، چچن و .. سرباز گیری کرده و همین اکنون بیش از شصت هزار طالب تحت حمایت ای اس ای و با تجهیزات اردوی پاکستان در مناطق قبایلی حضور دارند که بخشی از انان برای جنگ به افغانستان فرستاده می شوند. ادامه....

هیچ نظری موجود نیست: