Ads 468x60px

جمعه، شهریور ۲۹، ۱۳۸۷

خانه ادبیات افغانستان، جایزه ادبی «نوروز» را برگزار می­کند

در شب دوم «شب­های کابل» اعلام شد:

خانه ادبیات افغانستان، جایزه ادبی «نوروز» را برگزار می­کند

دبیرخانه «شب­های کابل»:

خانه ادبیات افغانستان، شب دوم همایش ادبی «شب­های کابل» را با موضوع نقد و بررسی کارنامه ادبی، فرهنگی و اجتماعی شاعر مشهور کشور؛ غلام­حیدر حیدری وجودی برگزار کرد.

در آغاز این محفل، محمدصادق دهقان؛ دبیر «شب­های کابل» اعلام کرد که از این پس، خانه ادبیات افغانستان، نهاد مسئول برگزاری سلسله همایش ادبی «شب­های کابل» خواهد بود که ماهانه برگزار می­شود و در این راه، از همکاری دیگر نهادهای ادبی، فرهنگی، هنری و اجتماعی کشور نیز بهره می­گیرد. وی افزود که خانه ادبیات افغانستان از آغاز سال روان خورشیدی، مرکز فعالیت خود را از دیار مهاجرت در ایران، به کابل انتقال داده است و همه فعالیت­های این نهاد ادبی و فرهنگی در کابل سامان­دهی می­شود. دهقان با اعلام تغییر ساختار اجرایی این نهاد، بیان داشت که محمدحسین محمدی؛ داستان­نویس معاصر افغانستان نیز به سمت مدیر جدید خانه ادبیات افغانستان انتخاب شده است.


محمدحسین محمدی، مدیر خانه ادبیات افغانستان در سخنانی، با سپاس­گزاری از تلاش­های سیدضیا قاسمی؛ مدیر پیشین خانه ادبیات در طول سال­های فعالیتش به عنوان مدیر این نهاد، جهت­گیری تازه خانه ادبیات افغانستان را در دوره تازه فعالیت خود، سامان­دهی جریان نقد و پژوهش ادبی با برگزاری سلسله همایش ادبی «شب­های کابل»، اهمیت دادن به شعر و داستان جوان معاصر با ادامه دادن جشنواره ادبی «قند پارسی»، بازتاب دادن تلاش­های قلمی اهل ادب و هنر کشور در قالب انتشار سلسله کتاب­، راه­اندازی مجله تخصصی ادبیات داستانی «روایت» و فعال کردن دوباره مجله ادبی «فرخار» دانست. محمدی در ادامه سخنانش، برنامه بزرگ خانه ادبیات افغانستان را در سال پیش رو، برگزاری «جایزه ادبی نوروز» اعلام کرد.


بر این اساس، خانه ادبیات افغانستان، جایزه ادبی نوروز را با هدف فراهم کردن زمینه مناسب برای رقابت جدی شاعران و نویسند‌گان افغانستان، در سه بخش مجموعه داستان، رمان و مجموعه شعر در نوروز سال 1388 در کابل برگزار خواهد کرد. این نخستین جایزه ادبی رسمی در افغانستان است که اهل قلم کشور می­توانند آثار خود را که پس از سال 1380 تا پایان 1387 منتشر شده است یا می­شود، برای انتخاب کتاب برتر نیم دهه اول 80 خورشیدی در این رقابت شرکت دهند.


محمدی در توضیح فرآیند برگزاری جایزه ادبی نوروز چنین گفت: «روند برگزاری جایزه به شکلی است که در مرحله‌ نخست، هر نویسنده و شاعر افغانستانی که بخواهد، می‌تواند در نظرسنجی‌اش شرکت کند و به کتاب‌های مورد نظر خود رأی دهد. در ‌این نظرسنجی، نامزدهای جایزه مشخص می‌شوند. داوری مرحله دوم را در هر رشته، پنج داور شناخته شده بر عهده خواهند داشت و به برند‌گان هر رشته، تندیس جایزه و پاداش نقدی داده می­شود. ساختار برگزاری این جایزه نیز اینترنتی است تا همه اهالی فرهنگ و ادب افغانستان در سراسر جهان بتوانند در آن شرکت کنند».


مدیر جدید خانه ادبیات افغانستان درباره اختصاص شب دوم «شب­های کابل» به بررسی کارنامه ادبی و فرهنگی حیدری وجودی گفت: « من در سال 1382 با حیدری وجودی در کتاب­خانه عامه کابل آشنا شدم، آن­گاه که برای یافتن منابع مربوط به پژوهش­هایم درباره ادبیات داستانی افغانستان، به آن­جا رفته بودم. تسلط کامل وی بر منابع موجود کتاب­خانه به دلیل هم­نشینی چند دهه­اش با این محیط، مثال­زدنی بود و نام وجودی برای من همیشه یادآور کتاب و کتاب­خانه است».


سیدضیا قاسمی؛ شاعر و مدیر پیشین خانه ادبیات افغانستان نیز در سخنانش، به بررسی زاویه­های گوناگون ساختار شعری حیدری وجودی پرداخت. وی در بخشی از گفته­های خود بیان داشت: «هر کسی در عرصه ادبیات در دو قلمرو تلاش می­کند. نخست، در پهنه خلاقیت و آفرینش اثر و دوم، در قلمرو پاسداری از میراث ادبی. حیدری وجودی در قلمرو دوم، بیش­تر از عرصه اول کوشا بوده است. هم­چنین او در برخورد با ادبیات، بیش­تر نگاه اخلاقی و آموزشی دارد، تا دیدگاه شکلی و فنی­گرایانه».

محب بارش، شاعر و استاد دانشگاه کابل، سخنران بعدی شب دوم «شب­های کابل» بود که درباره نقش حیدری وجودی در جریان شعر معاصر کشور، اثرگذاری وی در شکل­گیری شماری از نهادهای ادبی در کشور و پنج­شیر، پاسداری از میراث ادبی افغانستان حتا در دوره دشوار حاکمیت طالبان با ادامه دادن سنت مثنوی­خوانی در دکان قصابی سخن گفت.


سلطان­سالار عزیزپور، شاعر و نویسنده افغان مقیم آلمان که در کابل به سر می­برد، با بیان این نکته که حیدری وجودی به ادبیات، فرهنگ و اجتماع کشور خدمت­های شایانی کرده است، در سخنان خود به این نکته اشاره کرد که شخصیت حیدری وجودی به عنوان شاعر و پژوهشگر خلاصه نمی­شود. حیدری در پهلوی آن­که غزل­سرای بسیار موفق روزگار ماست، مردی است فرزانه و عیار و عارف، عارفی وارسته و عاشق فرهنگ و عرفان و نیز کتاب­دار بسیار مهربان و دل­سوز».


در ادامه برنامه، رییس بنیاد خیریه مولانا جلال­الدین محمد بلخی، هدیه ویژه این مراسم را به حیدری وجود تقدیم کرد. حیدری وجودی نیز در سخنان کوتاهی، از برگزارکنندگان این همایش ادبی سپاس­گزاری کرد. باید دانست حیدری وجودی فرزند مولانا شفیع­الله در یکی از روستاهای پنج­شیر به دنیا آمد. وی از سال 1343 در کتاب­خانه عامه شهر کابل، در خدمت اهالی فرهنگ و ادب کشور است و بیش از چهارده اثر منظوم و منثور از وی چاپ شده است.


خانه ادبیات افغانستان، دومین شب از «شب­های کابل» را با همکاری روزنامه سراسری هشت صبح، انجمن قلم افغانستان، آکادمی هنر و علوم سینمایی و بنیاد خیریه مولانا برگزار کرد. شب نخست «شب­های کابل» که ماه پیش، با همکاری هفت نهاد ادبی، فرهنگی و اجتماعی کشور، در دانشگاه کاتب برگزار شد، به نقد و بررسی کارنامه ادبی محمدحسین محمدی؛ داستان­نویس معاصر افغانستان اختصاص داشت. در شب اول، استاد رهنورد زریاب، حسین فخری، محمود جعفری و منیژه باختری سخنرانی کردند.

هیچ نظری موجود نیست: