Ads 468x60px

شنبه، دی ۰۷، ۱۳۸۷

دو ژورناليست افغان جايزه آزادى بيان را از آن خود نمودند

آژانس خبرى وخت
ولايت کابل
هفتم جدى
یک نهاد ایتالیایی بنام "سازمان اطلاعات و امنیت خبرنگاران" واقع در شهر سی ینا در ایالت توسکانی ایتالیا جایزه بین المللی آزادی بیان سال 2008 میلادی را به دو خبر نگار افغان اعطا کرد.
سازمان اطلاعات و امنیت خبرنگاران جايزه امسال خويش رابه نسيم فکرت خبرنگار ( و وبلاگ نويس افغان) و سید پرویز کامبخش محصل پوهنتون بلخ اعطا شد.
کامبخش که درحال حاضر به جرم خواندن و تکثير مقاله‌ای کفرآمیز از انترنت، توسط محکمه ابتدایه ولايت بلخ محکوم به اعدام شد و بعدا توسط محکمه استیناف در کابل، به 20 سال حبس محکوم گرديد.
به اساس راپور هاى رسيده به آژانس خبرى وخت قرار بود سید یعقوب ابراهیمی برادر سيد پرويز جهت دريافت جايزه برادرش په ايتاليا سفر نمايد اما نسیم فکرت در گفتگو با وخت گفت : (( بنابر دلایلی برادر کامبخش نتوانسته بود به ایتالیا برود و جایزه برادر دربندش را دریافت کند ولى در عوض جایزه آزادی بیان کامبخش را به من تحویل دادند تا در زندان به او تسلیم کنم.))
نسیم فکرت در پاسخ به این سوال که چرا جایزه آزادی بیان سازمان اطلاعات و امنیت خبرنگاران به او تعلق گرفته است گفت: (( این جایزه به خاطر کارهای بوده که من در طی سال های گذشته در عرصه رسانه دیجیتال و آزادی بیان در کشورم انجام داده ام.))
نسیم فکرت، بنیانگذار کانون وبلاگ نویسان افغانستان در عرصه وبلاگ نویسی چندین بار ورکشاپ های آموزشی وبلاگ نویسی و رشد وبلاگ نویسی در میان فرهنگیان و ژورنالیستان افغان راه اندازى کرده است.
فکرت در سال 2008 یک روزنامه الکترونیکی بنام افغان پرس ایجاد کرد و خودش مدیر دو وبلاگ شخصی است که روزانه بروز می کند.
نسيم فکرت همچنان در گفتگو با وخت ضمن تشکر از سازمان که جايزه آزادى بيان را به آنها اهدا نموده درزمينه به اين جايزه گفت:
((من این جایزه را به کسانی اهدا می‌کنم که در طی سال‌های گذشته حیات شان را در راه آزادی بیان و اندیشه در کشورم اهدا کرده اند. این جایزه مربوط به همصنفانم بوده، مربوط به عبدالصمد روحانی، شکیبا څانگه آماج، ذکیه ذکی، شیما رضایی، اجمل نقش‌بندی که کشته شده اند و دیگرانی که در زندان بسر بردند و ضرب شتم دیدندميباشد.))
قابل ياد آوريست که سال گذشته ‏اين جايزه ويژه مطبوعات سال ۲۰۰۷ را به عدنان حسن پور و هيوا بوتيمار اهدا کرد.
عدنان حسن پور، روزنامه‌نگار ایرانی بود که به اعدام محکوم شده بودواين جايزه روز سی ام ‏نوامبر سال گذشته در مراسمی در شهر " سی ينا " در ايالت توسکانی ايتاليا به ليلا حسن پور و هادی بوتيمار ‏خواهر و برادر عدنان و هيوا به نيابت از آنها اعطا شده بود.

هیچ نظری موجود نیست: