Ads 468x60px

جمعه، آبان ۰۳، ۱۳۸۷

آتش باری دوستانه 9 سرباز افغان را کشت


چرخبال های نیروهای ایتلاف در ولسوالی دومنده ولایت خوست در یک آتش باری «اشتباهی» 9 سرباز افغان را هلاک و سه تن دیگر آنان را زخمی ساختند. نیروهای ایتلاف با پخش اعلامیه ای، این رویداد را یک «حمله اشتباهی» خوانده و گفته اند که در این مورد تحقیقاتی نیز صورت خواهد گرفت.

این در حالی است که وزارت دفاع کشور با پخش یک اعلامیه مطبوعاتی این حمله را محکوم کرده و خواستار پیگرد عاملان آن شده است. در اعلامیه وزارت دفاع محل رویداد یک پوسته امنیتی سربازان اردوی ملی خوانده شده است. به نقل از این اعلامیه از میان سه سربازی که زخمی شده اند، وضع یکی از آنها وخیم است.

براساس این اعلامیه وقوع این گونه حوادث « تاثربار و اسفناک» خوانده شده و گفته شده است که اين گونه حمله‌ها «روحیه منسوبین امنیتی کشور را به شدت تضعیف نموده و تاثیرمنفی به روند انکشاف اردوی ملی می گذارد».
این حادثه در حالی صورت می گیرد که تلفات غیرنظامیان در طول سال جاری به اثر بمباران هوایی نیروهای خارجی خشم مردم و دولت افغانستان را برانگیخته است.

نکته‌ي جالب در مورد این رویداد آن است که چرخبال‌های نیروهای ایتلاف، پوسته امنیتی نیروهای اردوی ملی را بمباران کرده اند. در حالی که برخی گمانه‌زنی‌ها بر این بود که ممکن است این حمله به دلیل فقدان معلومات استخباراتی صورت گرفته باشد، محل رویداد نشان می دهد که سربازان خارجی در برخی موارد حتا از محل پوسته های امنیتی نیروهای اردوی ملی نیز خبر ندارند. در حالی که انتظار می رود تحقیقات در مورد این حمله در آینده نزدیک اصل مساله را بیشتر روشن کند، اما تجربه نشان داده است که در اکثر موارد سربازان خارجی مورد پیگرد قضایی قرار نگرفته اند.

سال جاری به اثر حمله هواپیماهای امریکایی بر روستای عزیزآباد در ولسوالی شیندند ولایت هرات، بیشتر از 90 تن غیرنظامی هلاک شدند که در میان آنها زنان و کودکان نیز شامل بودند. با این وجود ارتش امریکا ارقام کشته شدگان این رویداد را نپذیرفت و پس از دو بار تحقیق در مورد این حادثه، صرفا کشته شدن حدود 30 غیرنظامی را تایید کرد. با این حال تاکنون هیچ یک از منسوبین نیروهای امریکایی در این زمینه محاکمه و مورد پیگرد قضایی قرار نگرفته‌ است.
8صبح

هیچ نظری موجود نیست: