Ads 468x60px

سه‌شنبه، مهر ۱۶، ۱۳۸۷

گیتس: دلیلی ندارد در افغانستان پیروز نشویم


آقای گیتس گفت از کشورهای عضو ناتو می خواهد نیروی بیشتر به افغانستان بفرستند
وزیر دفاع آمریکا اظهارات یک ژنرال ارشد بریتانیایی را در مورد "عدم پیروزی قطعی" در مبارزه علیه طالبان در افغانستان، "بدبینانه" خوانده و آن را رد کرده است.
رابرت گیتس در دیداری با خبرنگاران گفت با وجود چالشهای که بر سر راه قرار دارد، هیچ دلیلی وجود ندارد که تصور شود جنگ در افغانستان در دراز مدت به پیروزی نمی رسد.
وزیر دفاع آمریکا در عین حال بخش دیگر اظهارات ژنرال مارک کارلتون اسمیث را تایید کرد که گفته بود حل منازعه افغانستان به مذاکره و گفتگو با طالبان نیاز دارد.
پیش از این، نیروهای به رهبری پیمان ناتو در افغانستان نیز اعلام کرده بودند که از آغاز گفتگوها با شبه نظامیان استقبال می کنند.
ریچارد بلنشت (Richard Blanchette) سخنگوی نیروهای یاری امنیتی - آیساف - گفت که خشونتها در افغانستان از راه نظامی به پایان نمی رسد.
کای آیدی، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز اظهارات مشابهی داشت.
آقای آیدی گفت: "همه می دانیم که ما از راه نظامی به پیروزی نمی رسیم. این (جنگ) باید از راه های سیاسی به پیروزی برسد."
'فرصت های موجود'
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در حالی اظهارات ژنرال بریتانیایی را در مورد عدم پیروزی در جنگ با طالبان رد کرد که عازم بوداپست برای دیدار با وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو بود.
خوشبین؟
با وجود آنکه ما در افغانستان با چالش های قابل ملاحظه ای روبرو هستیم، هیچ دلیلی وجود ندارد که بدبین باشیم

رابرت گیتس
آقای گیتس گفت: "با وجود آنکه ما در افغانستان با چالش های قابل ملاحظه ای روبرو هستیم، هیچ دلیلی وجود ندارد که بدبین باشیم و یا فرصت های را که برای پیروزی دراز مدت در اختیار داریم، دست کم بگیریم."
با این حال آقای گیتس پذیرفت که بخشی از راه حل برای بحران کنونی در افغانستان، گفتگو و دیالوگ با اعضای گروه طالبان است که تمایل به همکاری با دولت افغانستان دارند.
او با اشاره به برنامه موفقیت آمیز ترغیب گروه های سنی مذهب عراق که در آغاز علیه دولت می جنگیدند و بعدتر در روریارویی با القاعده قرار گرفتند، گفت: "آنچه را که ما در عراق دیده ایم، در افغانستان نیز انجام می شود."
آقای گیتس افزود: "بخشی از راه حل تقویت نیروهای امنیتی افغانستان است و بخشی دیگر آشتی و مصالحه با افرادیست که می خواهند با دولت افغانستان یکجا کار کنند."
وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت که یکبار دیگر از وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در جریان دیدار در مجارستان، مصرانه درخواست خواهد کرد تا نیروی بیشتر به افغانستان اعزام کنند.
او گفت: "می خواهم اطمینان حاصل شود که همه بدانند افزایش نیروهای آمریکایی (در افغانستان) به معنای جاگزینی آن با نیروهای که پیمان ناتو فرستاده نیست، بلکه این به معنای تقویت نیرو است.
منبع: بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست: