Ads 468x60px

چهارشنبه، مهر ۲۴، ۱۳۸۷

داکتسر سپنتا- انسان با جوهر

علی رمضانی

بالاخره کسی پیدا شد که درمسابقه ی تسلیم طلبی ها و خودشیرین کردن ها نزد طالبان شرکت نکرد و صریح و شجاعانه حرفش را گفت. این کاری بود که حتی جبهه ملی، گروه سیاسی که بیشترین تاریخ جنگ و مبارزه را علیه طالبان دارد و مردم بیشترین انتظار مقاومت در برابر تسلیم طلبی را از آنها دارند، انجام نداد. برعکس، چندی پیش، علی الرغم انتظار مردم، سخنگوی این جبهه گفتگوهای پشت پرده ی جبهه ی ملی با طالبان را تایید کرد و نام این اقدام را تلاش برای صلح گذاشت.

گروه های به اصطلاح سیاسی دیگر نیز در این مسابقه چنان عرق می ریزند که مبادا از رقیبان شان در آستان بوسی طالبان و ملا عمر عقب بمانند.
و در این میان این خبر بی بی سکینه. فرازهایی از سخنان داکتر سپنتا را از بی بی سکینه نقل می کنم:

"آقای اسپنتا همچنین به برخی از کشورهای خارجی هشدار داد که اگر به گفته او در پی "تسلیم کردن این خاک (افغانستان) به دشمنان هستند" بهتر است از افغانستان بیرون شوند."

"وزیر خارجه افغانستان تاکید می کند آنانی که به اصطلاح در این روزها تلاشها برای آوردن صلح و مذاکره با مخالفان مسلح دولت را آغاز کرده اند، در حقیقت "پیام آوران تسلیم و فرار هستند."

آقای اسپنتا گفت: "در این روزها در کشور جنگ زده ما بیشتر از پیش سخن از صلح است، سخن از صلحی است که گاهی نمی دانیم با چه کسی و یا چگونه صلح می کنیم... برخی که در تنگنا قرار گرفته اند و شکست خود را، شکست همه جهان می دانند، می خواهند پیام انهزام را در گوش کودکان ما زمزمه کنند.""

افزود: "اینها پیام آوران تسلیم و منادیان فرار اند. صلحی که اینان به تبلیغ آن می پردازند، صلحی است که از طریق گردن های بریده و پذیرش بردگی باید تامین شود. این صلح، صلح مردم افغانستان نیست و شگردهای اینان نیز بر ما اثر نخواهد گذاشت."

وزیر خارجه افغانستان تاکید می کند که مذاکره با مخالفان مسلح تنها درصورتی می تواند به نتیجه برسد که دولت از یک موضع قوی سیاسی وارد گفتگو شود.

او می گوید بدون شک دروازه های گفتگو به روی کسانی که بخواهند مشروعیت دولت را بپذیرند و به زندگی عادی برگردند، باز است اما آقای اسپنتا تاکید می کند که نباید بار دیگر افغانستان به پناهگاه امنی برای تروریستان تبدیل شود.

'تسلیم دشمن'

وزیر خارجه افغانستان در بخش دیگری از سخنانش شماری از کشورهای خارجی را متهم کرد که احتمالا قصد دارند در یک معامله سیاسی، افغانستان را به دست "دشمنان" بسپارند.

آقای اسپنتا می گوید: "آنانیکه برای کمک به ما آمده اند، اگر بخواهند این خاک را به دشمن تسلیم کنند، بهتر است که به خانه هایشان برگردند. چرا که در فرهنگ دینی ما و هم در فرهنگ ملی ما، تسلیم را جایی نیست."

او افزود: "رودخانه هیرمند هزاران سال است که باغ های انار ما را سرسبز و شاداب می سازد و این در آینده نیز چنین خواهد بود."

من به عنوان شهروند کشورم، با خواندن این خبر به راستی خرسند شدم. از تهء دل. خرسند از این هستم که زمانی که عروسک گردان های پشت پرده ی طالبان، رو می شوند و با دستگاه های عظیم تبلیغاتی شان ذهنیت عامه ی اکثریت خاموش کشورم را آماده پذیرفتن ملا عمر و قصابان جاهل انسانیت و شرف و غرور و کرامت انسانی ما می کنند، کسی بر می خیزد و حرفهایی را می گوید، که داکتر سپنتا گفت. چنین تهور در موقعیتی که داکتر سپنتا است، فقط از یک روشنفکر راستین و با آرمان بر می آید.

هیچ نظری موجود نیست: