Ads 468x60px

پنجشنبه، مهر ۱۸، ۱۳۸۷

بررسی منازعه مردم و شهرداریهای افغانستان

شهرداریهای افغانستان از نظر مرم متهم به ارتکاب عمل جرمی است. یعنی طبق شکوائیه مردم شهرداریها مجرم هستند مسؤولین آنها باید مجازات شوند. اما آیا چنین هست؟ این نوشته به بررسی شکوائیه مردم و فیصله قضایی پرونده اتهام جرمی شهرداریهای افغانستان خواهد پرداخت.

متهم: شهرداریهای افغانستان

نوع اتهام: ترک فعل و انجام فعل خلاف قانون

شاکی: مردم افغانستان

از قدیم گفته اند: "یک طرفه نباید پیش قاضی رفت." کاشکی در این بررسی قضایی شاکی و متشاکی (شهرداران و مردم) با هم می بودند تا با توجه به اسناد و اقامه ادله اثبات دعوا و دفاعیه به طور منصفانه به قضیه حکم صادر می کردیم. اما از آنجا که طرفین دعوا حضور ندارند، موضوع به طور غیابی بررسی می شود. در صورتی که شاکی و یا متشاکی بر این بررسی قضایی اشکال یا پرسش و یا جوابیه داشتتند، قطعاً راه تجدید نظر باز خواهد بود.

شرح فیصله قضایی

مردم در شکایت شان مدعی مجرم بودن شهرداریهای افغانستان می باشد. به زعم مردم شهرداریها قانون را زیر پا می گذارند، شانه از زیر مسؤولیت خالی می کنند، طبق لایحه وظایف شان عمل نمی کنند و برابر قانون شهرداری و مقرره تنظیف و قانون استخدام عمومی عمل نمی کنند، لذا مجرم می باشند. بلکه آنان را معاند و محارب و دشمن سرسخت مردم و نظام سیاسی افغانستان می کنند همانند گروههای شورشی و محارب و تروریستی.

تحلیل شکوائیه مردم

شکایت مردم مبتنی است به شناخت ماهیت جرم. تا جرم را نشناسیم نمی توانیم علیه شهرداریهای افغانستان اعلام جرم کنیم. ماده 27 قانون جزای افغانستان جرم را عبارت از ارتكاب يا امتناع از عمل مخالف قانون می داند. اصول حقوقی نیز مبین این است که جرم عبارت است از ارتکاب و یا امتناع از عمل مخالف قانون افغانستان. نظر به مفاد ماده 27 قانون جزا هرگاه شهرداریهای افغانستان مرتکب ترک فعل و یا انجام عمل مخالف قانون گردیده باشد، روشن است که مجرم می باشد. چرا مجرم می باشد؟ برای اینکه قضیه را باز کنیم ابتدا باید مبناهای قانونی را تبیین کنیم. شکایت مردم و مجرم بودن شهرداران مبتنی بر مفاد قوانین و مقررات زیر است: ادامه مطلب....

هیچ نظری موجود نیست: