Ads 468x60px

یکشنبه، مهر ۱۴، ۱۳۸۷

نگرانی از 'سرقت و تخریب' آثار تاریخی افغانستان

ساختمان موزیم (موزه) ملی هرات / عکس از سایت هرات (www.herat.co.uk)
به گفته مقامات در هرات، بیش از بیست اثر تاریخی از موزه هرات سرقت شد که قدامت آنها به بیش از هزار سال می رسید
وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفته است که گروههای مافیایی در صدد از بین بردن و سرقت میراثهای فرهنگی این کشوراند.

مقامات این وزارت ابراز نگرانی کرده اند که گروههای مافیایی از درون و بیرون دولت افغانستان و همچنین قاچاقچیان بین المللی تلاش برای ازبین بردن و سرقت میراثهای فرهنگی این کشور را در ولایتهای مختلف آغاز کرده اند.

این نگرانی در حالی مطرح می شود که شب 26 سپتامبر گذشته حدود بیست اثر تاریخی از موزیم (موزه) ملی هرات به سرقت رفت و اخیراً یک مسجد تاریخی این شهر نیز ویران شد.

نجیب الله منلی، مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در نشستی با خبرنگاران در کابل گفت کسانی هستند که با استفاده از عدم آگاهی مردم دست به ویران کردن میراثهای فرهنگی مردم می زنند.

او گفت این افراد مردم را تحریک می کنند که برای ساختن جاده ها، ساختمانها و حتی یک چاه آب دست به تخریب میراثهای تاریخی افغانستان بزنند.

آقای منلی گفت چند مغاره تاریخی در بامیان هنگام ساختن یک جاده ویران شد. او همچنین گفت وزارت اطلاعات و فرهنگ از ساختن جاده در کنار مسجد خواجه ابونصر پارسا در بلخ و مصلای هرات جلوگیری کرد.

به گفته مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ، این جاده ها برای ویران کردن ساختمانهای تاریخی مسجد خواجه پارسا در بلخ و مصلای هرات ساخته می شد.

آقای منلی گفت اخیراً یک مسجد هفتصد ساله در شهر هرات به دستور یک روحانی به بهانه بازسازی این مسجد ویران شد.

به گفته او، به این روحانی پیشتر تفهیم شده بود که دست از ویران کردن این مسجد بردارد و مسئولان درمورد اهمیت تاریخی این مسجد به او توضیح داده بودند.

مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ ویرانی این مسجد را، که از آثار ارزشمند دوره تیموریان هرات بود، جزو تلاشها برای از بین بردن میراثهای فرهنگی افغانستان دانست.

مقامات وزارت اطلاعات و فرهنگ و همچنین مسئولان فرهنگی در ولایت هرات مرگ یکی از دو فرد بازداشت شده به اتهام سرقت موزه هرات را "مشکوک" خواندند.

پلیس هرات اعلام کرده که این فرد در زندان هرات به "مرگ طبیعی" در گذشته است.

اما رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات می گوید جسد این فرد به پزشکی عدلی منتقل شده و نتایج تحقیقات پزشکان در این مورد به زودی اعلام خواهد شد.

به گفته مقامات در هرات، بیش از بیست اثر تاریخی از موزه هرات سرقت شد که قدامت آنها به بیش از هزار سال می رسید.

این مقامات می گویند یک پیکره بودا نیز در میان آثار به سرقت رفته موزه هرات بوده است.

آقای سروری گفت از مقامات وزارت داخله (کشور) افغانستان بارها خواسته بود برای نگهداری موزه هرات تلاش بیشتری به خرج دهند.

به گفته او، مقامات علیرغم این درخواستها پاسخ مناسبی در این مورد نداده اند.

کاوشهای "خودسرانه و غیرفنی" نیز از مواردی است که همواره مایه نگرانی مقامات فرهنگی افغانستان بوده است.

مقامات افغان می گویند گروههای قاچاقچی در این گونه کاوشها دست دارند و آنان اکثراً آثار به دست آمده از این کاوشها را به خارج از کشور قاچاق می کنند.

منبع: bbc

هیچ نظری موجود نیست: